Sidan 6 av 23 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 41 till 48 av 179
    Senior Member hrbruns avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Citat Ursprungligen postat av godis_knugen Visa inlägg
    hmm..intressant, kan det vara så att ni har det smala brygghuvudet(spridarfilter), mitt är drygt 1cm tjockt och med dubbelkorg är det helt omöjligt att få ner så mycket kaffe!!

edit:
    klippt från homebarista.com
    "-Triple Baskets are available (sorry, they don't fit the Vivaldi), so you have options to experiment with different doses without resorting to custom fabricated baskets.
    -A thin shower screen support (a.k.a. diffusion block) is available, to maintain headspace when updosing.
    -A thick block is also available, for those who prefer downdosing.
    "
    dags att ta fram kameran och något att referensmäta med!
    Min signatur är borta. Helt borta.

Reg.datum
    dec 2007
    Nu har priserna höjt på DCM. Nytt pris runt 22.700SEK.....

Kändes som att man köpte i någorlunda rätt tid då med andra ord.
    latte art | Jag har inte tid att dricka dåligt kaffe

awesome... en riktig investering hehe
    I love the smell of C8H10N4O2 and H2O in the morning! ...

Reg.datum
    dec 2007
    Nu har priserna åkt ner till styvt 19.500 istället. Märkligt beteende av shoparna... Men det känns som maskinen införskaffades i rätt tid!

Hej gutter,

hvor roligt der er kommet flere på forummet der har købt DC mini. Jeg har snart haft min et år, og er fortsat vældigt nøjd med den.
    Angående dosering af kaffe i filteret, så findes der to afstands-stykker af messing som man kan montere over spridarfilteret. Hvis man har den tykke skive i maskinen er det meget svært at montere PF'et i maskinen med mere end 16g kaffe i filteret. Bruger man den tynde skive, går det smidigt at ha over 20g kaffe i filteret.

Jeg har eksperimenteret en del med forskellig dosering i min maskine, og det virker til den som udgangpsunkt over-ekstraherer lidt, dvs. den kan godt li at blive op-doseret. Kører man dosen ned imod 12g eller 14g bliver kaffen meget syrlig, men opnår en væsentlig bedre balance ml syrlighed/beskhet ved 16g. Min temperatur til dobbeltfilteret har jeg som udgangspunkt stående rundt 92.5 grader, men det laborerer jeg naturligvis med. Det er blot mit startpunkt til en ny kaffe.

Mht. vandfilter, så anvender jeg et bestmax-filter direkte i tanken til montering på slangen. Da det danske vand er ganske hårdt (18dH her i Odense) er det livsnødvendigt med kalkfilter. Jeg anvender sådan et filter her http://www.waterandmore.dk/DK/Produkter/Filterpatroner/ som koster typ 100dkr og går at anvende i ca 3mdr inden det skal skiftes.

Michael fra kontrakaffe i CPH har i sidste uge fortalt mig der er kommet flere ång-tipper (?) til DC'en, så det kan være der er lidt mere at eksperimentere med i fremtiden.

Ha det godt,
    Rune
    Good, fast, cheap. Pick two!

Reg.datum
    dec 2007
    Citat Ursprungligen postat av godis_knugen Visa inlägg
    hmm..intressant, kan det vara så att ni har det smala brygghuvudet(spridarfilter), mitt är drygt 1cm tjockt och med dubbelkorg är det helt omöjligt att få ner så mycket kaffe!!

edit:
    klippt från homebarista.com
    "-Triple Baskets are available (sorry, they don't fit the Vivaldi), so you have options to experiment with different doses without resorting to custom fabricated baskets.
    -A thin shower screen support (a.k.a. diffusion block) is available, to maintain headspace when updosing.
    -A thick block is also available, for those who prefer downdosing.
    "
    Plockade isär gruppen ikväll för ett litet bad av delarna och passade på att mäta spridarfiltret. Det är strax under 10mm tjock. Med "shower cap" bygget det någon mm till.

Har mailat lite med baristashopen.se och de hänvisar till leverantören som skickar med 21gr filter som standard. De säger "21g filter är standard på alla Dalla i Sverige. Vi har testat oss fram och satt detta som standard då vi tyckte det är bäst. Vi kan fixa mindre filter om någon kund vill ha men då måste man även byta "shower holder". Det vi har nu som standard är lite tunnare eftersom filtret är större."

Tycker det är lite märkligt att de säger att de skickar med enkel- och dubbelfilter till sina maskiner, när det egentligen är ett trippelfilter. Men baristashopen skulle se om de kan hitta ett mindre filter till mig. Ska bli spännande att testa senare!

intressant, ska mäta mitt lite bättre nästa gång jag har det löst, men skulle tro att det är närmare 13-14mm

Det vi har nu som standard är lite tunnare eftersom filtret är större."
    detta låter knepgt, om man har större filterkorg borde väl spridarfiltret bygga på mer för att inte lämna för stort gap ner till kaffet? eller tvärt om, om man har ett mindre spridar filter räcker det med en vanlig dubbelkorg (eller enkel om man nu använder det)!!!
    I love the smell of C8H10N4O2 and H2O in the morning! ...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •