Renovering av ECM Raffaello!

Marv

Well-known member
Jag vet inte om det är 8 eller 8.5 som blir bäst. Jag beställde ett par av vardera när de bara kostade £0.68 eller så. Men om du kunde posta en 8.5 mm så kan jag posta ett halvkilo nyrostat. Det blir i så fall Kalossi från Sulawesi i Indonesien. Crema fick välja böna, och jag rostar en laddning i kväll.

låter bra ! du har pm.
 

Pac

Maskindoktorn
Kul att det löser sig. Det blir provkörning på Måndag en timme efter posten varit hos dig. :D

P.S. Jag har 8 mm portafilterpackningen om du behöver.
 

PF013

Well-known member
I kväll så plockade jag ner chassit och började göra rent. Jag kunde inte låta bli att pröva att våtslipa lite på en av de vikta kanterna på den röda fronten, och efter 20 minuter såg det ut så här:
IMG_5362s.jpg


Och inte så himla lång tid senare så här:
IMG_5367s.jpg


Det går definitivt att slipa och polera hur mycket som helst, men redan nu ser den bra mycket bättre ut än med den röda färgen... :lol:
 

Marv

Well-known member
OM du skall polera upp dem till blankpolerat så har du många timmars jobb framför dig, men skyggt blit det.

I kväll så plockade jag ner chassit och började göra rent. Jag kunde inte låta bli att pröva att våtslipa lite på en av de vikta kanterna på den röda fronten, och efter 20 minuter såg det ut så här:
IMG_5362s.jpg


Och inte så himla lång tid senare så här:
IMG_5367s.jpg


Det går definitivt att slipa och polera hur mycket som helst, men redan nu ser den bra mycket bättre ut än med den röda färgen... :lol:
 

PF013

Well-known member
OM du skall polera upp dem till blankpolerat så har du många timmars jobb framför dig, men skyggt blit det.

Jag tänkte nog satsa på en mer borstad look. Silvians påminner rätt mycket om det jag fick redan med 240-papper, om man bara lyckas få det jämnt. Men jag kommer gå över med 600 våtslippapper i båda riktningarna och sen kanske 1200 också. Och lite rubbing, så sen kanske det blir blankt i alla fall... ;)

Det tråkiga med den borstade looken är att den övre delen av panelen är ganska blank, och kopphyllan och spillbrickan också är blanka. Så jag kommer nog förr eller senare försöka få det blankt.
 

danwi

Well-known member
Det gick ju rätt lätt att få bort färgen i alla fall :) Ska bli intressant att se hur mycket tid du behöver för att få till finishen. Har du funderat vidare på om du ska lacka om sidorna eller om du ska leva med det däringa gråa?

Jag har ju inte sett maskinen sen vi hämtade och meckade isär den så det borjar vara dags att komma förbi igen!
 

PF013

Well-known member
Ja, det ska bli intressant att se hur det blir. Frugan har börjat lägga sig i (på ett bra sätt). Om hon får välja så blir den svart på sidoplåtarna och nedre fronten, de stora lysande brytarna ska bytas till svarta med liten diskret lampa och så "måste du göra nåt åt de där hiskeliga temostatklockorna". :D Hon har insett hur mycket hon tycker om utseendet på Silvia. Så Raffe kanske blir en garagemaskin i alla fall. Definitivt tills den är snygg i alla fall. Då får man ta morgonkaffet när man hämtar cykeln... :)
 

Marv

Well-known member
När jag har polerat upp de repiga blanka plåtarna på min La Scala har jag kört 1200papper, sedan har jag fortsatt med en bladnning av vatten och 9um aluminiumoxid. Efter detta var det grovpolering med autosol för hand med trasa. Glanspolering gjordes med polermedel och polertrissa. Grovpoleringen var viktig för att få bort de kvarvarande kornen från slipningen, utan detta steg var glanspoleringen omöjlig att få bra.
Lycka till !
 

Marv

Well-known member
Var köper du löst slipmedel i olika grovlekar, och vad använde du för polermedel?

slipmedel har jag kvar från Teleskopslipartiden, jag har MYCKET så du kan få köpa av mig, har även mycket polermedel så det kan jag också sälja en del.
För att få bästa resultat i slipningen så använde jag våtslip som jag satte på slipmaskinen. När slippappret var "slut" fyllde jag på med slipmedel/vattenblandningen. Man måste vara toknoga med renlighet vid byte av slipgrad så att det inte kommer för stora korn med och förstör resultaten.
 

PF013

Well-known member
Nu har elementpackningen trillat in (tack crema!) och igår kom bryggruppspackningen (tack Marv!). Hoppas att kaffet kommer att smaka. För ni dricker väl inte upp allt det innan det peakar? ;)

Nu ska man bara få ungarna i säng innan man kan ge sig ut i verkstan... :) Igår skruvade jag ihop nästan allt. Bryggruppspackningen passade perfekt, men det är nog 8mm det ska vara. Men detta verkar funka för testkörning.

Nu är det bara att skruva fast elementet och sätta dit pumpen och provköra. Jag har mätt upp kondensatorn på pumpmotorn, och den mätte 6.3 uF. Alla reservdelslistor jag sett säger 10 uF, och tumreglerna säger 10 - 13 uF för en motor på 165 W. Så det verkar som kondingen tappat i värde, och det ska ge... (trumvirvel) ... dåligt startmoment! Jag ska pröva att parallellkoppla med den 6 uF som jag tidigare prövade att byta till och se om det ger säkrare starter med kallt vatten.
 

PF013

Well-known member
Tjoho! Det var kondingen som var problemet. Jag smorde pumpen lite med smält vaselin i kullagret och in genom hålet i lagerhuset, men det gjorde ingen skillnad. När pumpen var kall så var den fortfarande lika trög, och motorn orkade inte starta den.

När jag kopplade på 5 uF extra (totalt 11.3 uF) så gick den som en klocka! Startar varje gång. Blir till att skaffa en frisk kondensator helt enkelt.

Elementpackningen passade bra, och blev tät. Det enda riktiga problemet var att jag inte fick röret mellan kokaren och varmvattensolenoiden att täta. När jag drog åt den lite till (trademark) så strippade jag gängorna på muttern på röret. Så för tillfället är den öppningen på kokaren pluggad, och det blir inget varmvatten.

I övrigt så verkar det fungera bra. Jag måste mäta lite temperaturer och kanske vrida lite på pressostaten för det verkar inte som bryggvattnet blir riktigt så varmt som jag trodde det skulle bli. Det bubblar och fräser inget när man flushar. Men då har jag iofs inte låtit maskinen stå på mer än nån halvtimme, så gruppen kanske inte kommit upp i temperatur ännu.
 

danwi

Well-known member
När jag kopplade på 5 uF extra (totalt 11.3 uF) så gick den som en klocka! Startar varje gång. Blir till att skaffa en frisk kondensator helt enkelt.

Sweet :D Skönt att det bara var dåligt startmoment på motorn!

När jag drog åt den lite till (trademark) så strippade jag gängorna på muttern på röret.

Du ska ju dra muttern till ett halvvarv innan gängpaj, inte efter ;) Vad är det för typ av koppling på röret?
 

Marv

Well-known member
Kul att du gör framsteg, och att det var ngt så enkelt som en konding på motorn. Har funderat på hur länge kondigar håller igentligen, jag fick byta på min rossi kvarn när den hade startsvårigheter.
När peakar kaffet ?
 

PF013

Well-known member
Kul att du gör framsteg, och att det var ngt så enkelt som en konding på motorn. Har funderat på hur länge kondigar håller igentligen, jag fick byta på min rossi kvarn när den hade startsvårigheter.

Såna kondingar (plastfilm, till skillnad från elektrolytkondensatorer) borde i princip hålla hur länge som helst. Den enda anledning jag kan komma på att de skulle bli dåliga är transienter på elnätet, som ger små kortslutningar i kondingen. Dessa är av "självläkande" typ, vilket innebär att små kortslutningar bränns bort av sig själv. Om detta händer tillräckligt många gånger (gärna på en bit av plastfilmen som är extra tunn) så kan en större bit av lindningen tappa kontakten med resten. Då borde man kunna få så stora bortfall som jag sett här.


När peakar kaffet ?

Ingen aning! Jag har knappt smakat förra rostningen själv. Men börja smaka det typ nu och se till att det räcker i minst två veckor så borde du inte missa det.
 

MartinForsberg

Well-known member
Lite information om start/driftskondensatorer för den intresserade!

När det rör sig om starkondensatorer eller driftkondesatorer till elmotorer så är omgivningstemperaturen en faktor som påverkar livslängden kraftigt. Om man har en espressomaskin eller kaffekvarn med start/driftkondesator monterad nära värmealstrande källor mår den bättre av att flyttas en bit därifrån.

Sedan finns det också bättre och sämre kvalitet på kondensatorerna, en del är bara specificerade från ca 1000 timmars driftstid medan andra är garanterade för 30000 timmars driftstid, givetvis ökar priset med livslängden men det kan vara väl insvesterade pengar!

En enkel och bra förklaring på skillnaden mellan en RUN- (drifts) och en START-kondensator finns här: http://dnr.louisiana.gov/sec/execdiv/TECHASMT/ecep/hvac/d/d.htm

Skall man ersätta kondensatorn är det viktigt att man tar reda på vad det var för en kondensator som motorn är avsedd för eftersom man annars riskerar att överhetta motorns lindningar och samtidigt också förkorta livslängden på både motor och kondensator.
 
C

crema

Guest
Ingen aning! Jag har knappt smakat förra rostningen själv. Men börja smaka det typ nu och se till att det räcker i minst två veckor så borde du inte missa det.

jag kommer nog att vänta minst en vecka innan jag ger mig på det.
bra att packningen kom fram till slut
 

PF013

Well-known member
Nu är det uppdukat för rostning och espressokväll med kollegorna i morgon! Men det innebär att jag får gå ut i verkstan och hämta morgonkaffet...

IMG_5444s.jpg


Det ser lite ut som Besten (dvs min K6:a) inte är lika kaxig när Raffe (ska uttalas på bästa öschötska, Owhaffe) kommit till stan. :lol:
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,676
Inlägg
155,770
Medlemmar
19,369
Senaste medlemmen
MinKoppKaffe
Topp