Besviken på service - Säg till, NOT!!!!!!!

onyman

Well-known member
Jag beställde en cappuccino på ett av kafeerna på Arlanda för ett par år sedan. Tjejen bakom disken informerade mig om att mjölkskummaren var sönder och frågade mig om det var OK att köra med micro istället. Jag blev lite paff så jag sa att det var OK.

Hon gjorde då en dubbel espresso, hällde den i ett stort glas med kall mjölk och ställde in den i micron!

Jag blev då helt paff igen, trodde inte nån på ett kafe skulle få för sig att micra nymalt/bryggt kaffe!

Men jag var faktiskt för snäll/paff/mesig för att klaga, jag drack dessutom upp hela drycken!
 

Buffeln

Well-known member
Jag har vid flera tillfällen när jag köpt "take away-kaffe" (latte/cappu) varit nära att bränna av mig tungan när jag smakat. Inget konstigt med att ibland få kasst kaffe kan man tycka, men det intressanta är att när jag vid ett par tillfällen påpekat "felet" så har svaret blivit att de är tvungna att göra take away-kaffet så varmt, annars klagar kunderna på att kaffet kallnar för snabbt. Är det någon annan som stött på detta fenomen?
 

MaZ

Well-known member
Jag har vid flera tillfällen när jag köpt "take away-kaffe" (latte/cappu) varit nära att bränna av mig tungan när jag smakat. Inget konstigt med att ibland få kasst kaffe kan man tycka, men det intressanta är att när jag vid ett par tillfällen påpekat "felet" så har svaret blivit att de är tvungna att göra take away-kaffet så varmt, annars klagar kunderna på att kaffet kallnar för snabbt. Är det någon annan som stött på detta fenomen?

Det är för att alla "vanliga människor" som dricker bryggkaffe alltid vill ha sitt kaffe 99.9*C när dom dricker det. Att man skållar tungar och munnen och inte känner nån smak spelar ingen roll, Riktigt kaffe skall vara riktigt varmt!

Idioter...
 

Platin

New member
Kanske kan trycka upp en liten broschyr om hur man gör en bra espresso... eller ett litet visitkort med ett meddelande som någonsorts signatur. Det ska förstås vara lite mer uppmuntrande ton än nedslående. Typ "din espresso kunde varit bättre... men så är jag ganska kräsen". Så varje gång man blir serverad en dålig kopp så skickar man iväg ett bländande leende och lämnar över visitkortet och går därifrån utan att ha ställt till med "en scen". Har man inget bländande leende pga för mycket kaffedrickande så räcker det kanske om man lämnar kortet bredvid koppen och gör sin sorti.

Lite fegt kanske men det kan funka om man vill uppmärksamma det dåliga caffét.
 

Buffeln

Well-known member
Så här i EM-tider kan man väll bara jogga fram till baristan och blåsa aggresivt i en visselpipa samtidigt som man håller upp ett gult eller rött kort. Sedan antecknar man baristans namn i ett litet block och joggar därifrån igen... :D

images
"Your espresso sucks man, but i'll let you get away with a warning"
 

Ernst

Well-known member
Haha! Håller med. Om någon gör uppenbart fel förtjänar de att höra det!
 

Bilagor

  • subtilt.jpg
    subtilt.jpg
    75.2 KB · Visningar: 43

MaZ

Well-known member
Shit, det där ser ut som stället i Cassis som serverar den blaskigaste expresson jag någonsin druckit.
 

Ernst

Well-known member
Shit, det där ser ut som stället i Cassis som serverar den blaskigaste expresson jag någonsin druckit.

När man väl är i Cassis kan man leva med en blek espresso... :cool: Kör nån mil österut till La Ciotat och ta en kaffe på boulebanan där. Det är värt resan.
 

Wannabe

Well-known member
Måste erkänna att jag har svårare för gnälliga kunder än dålig service.

Om det är obefogat gnäll möjligen. Men att ha åsikter om dåliga produkter är ju knappast gnäll. Vem är det som är jobbig egentligen. Den som serverar bajs eller den som tvingas konsumera det (om det nu inte är bajs man beställt förståss)
Om man säger till så gör man ju säljaren bara en tjänst. Hur ska de veta att det är bajs om ingen påkekar det.
 

Bengan

Well-known member
Om det är obefogat gnäll möjligen. Men att ha åsikter om dåliga produkter är ju knappast gnäll. Vem är det som är jobbig egentligen. Den som serverar bajs eller den som tvingas konsumera det (om det nu inte är bajs man beställt förståss)
Om man säger till så gör man ju säljaren bara en tjänst. Hur ska de veta att det är bajs om ingen påkekar det.

Jag vet inte... Det finns händelser och tillfällen när jag skulle hålla med. Men inte här. Vi pratar om en kopp kaffe som inte är precis nymalt. För mej känns det rätt lika de irriterande pensionärer som gnäller för att det är för få kassor öppna på Ica.
 

Buffeln

Well-known member
Man skall naturligtvis inte acceptera att få något man inte beställt. Däremot är det ju svårt att hävda att någon gjort fel i detta fallet om det inte utryckligen står att man serverar nymalet kaffe.

Generellt tycker jag att man skall säga ifrån om man inte är nöjd. Om baristan är intresserad av feedback kan man absolut på ett vänligt sätt förklara varför man är missnöjd. Jag tycker dock att man skall utgå från hur kaffet smakar och inte enbart från saker man observerat och kanske skall man också hålla inne med eventuella tips tills någon ber om dem.

Jag kan också ha viss förståelse för varför många ställen serverar - som wannabe sade - "Bajs", då de flesta kunder inte känner någon skillnad, eller till och med föredrar detta framför kvalitetskaffe. Om det primära målet är att tjäna pengar, varför skulle de lyssna på oss som är i klar minoritet? Vi får nog istället vara extra glada för alla de ställen som trots detta outtröttligt fortsätter att försöka omvända bajsälskarna till Kaffenördar. :)
 

Buffeln

Well-known member
Jag tar tillbaka vad jag sade! Med den här reklamen skall ni absolut kräva ett helt fantastiskt kaffe:

Det kanske låter konstigt, men ordet ”lagom” är faktiskt det som bäst beskriver vägen till en perfekt espresso. Inte för mycket eller lite, inte för hårt eller mjukt, inte för snabbt eller långsamt – och det gäller hela vägen från rostning, förvaring och malning till dosering, vattenkvalitet och bryggning.

Bla-bla-bla...

Vi brukar säga att vi har Sveriges bästa baristor. Och det är ingen slump. Alla våra baristas är diplomerade och har genomgått en teoretisk och praktisk utbildning. Där har de fått lära sig allt från råvaror och teknik till vikten av hårda nypor och att spinna mjölken till krämigt skum.


images
That's it, you're out of here!
 

Wannabe

Well-known member
Bengan: Låt oss för en stund utgå från hypotesen att de faktiskt vill väl. De vill servera gott kaffe, vill att kunden skall vara nöjd, vill att kunden ska komma tillbaka, vill att kunden ska berätta för sina vänner att det är ett bra ställe med god service och gott kaffe etc. Då är det väl ganska hyggligt att påpeka ifall det finns saker man inte är nöjd med. Då gör man dem en björntjänst att inte påpeka. Visst, det handlar "bara om en kopp kaffe", men hela deras verksamhet bygger ju på detta.

Men ok det är skillnad på gnäll och feedback. Det jag syftar till är det senare.
 

rebbar

Active member
I grund och botten borde det väl handla om en respekt för den kaffeodlare som slitit för att vi ska få våra bönor. Hela kedjan är viktig och det är ganska tragiskt om den som sluter cirkeln gör att allt arbete på vägen varit förgäves. Vet inte om man borde säga att det bara handlar om "en kopp kaffe", det beror väl på vem man frågar. Men kedjan är viktig, som sagt...
 

Bengan

Well-known member
I grund och botten borde det väl handla om en respekt för den kaffeodlare som slitit för att vi ska få våra bönor. Hela kedjan är viktig och det är ganska tragiskt om den som sluter cirkeln gör att allt arbete på vägen varit förgäves. Vet inte om man borde säga att det bara handlar om "en kopp kaffe", det beror väl på vem man frågar. Men kedjan är viktig, som sagt...

Och den vördnaden känner du förstås för allt du köper? Vördnaden för bonden som med stolthet fött upp grisen som blivit falukorv...

Nä, inte för att var taskig, men känns inte den här ankdammen väl liten ibland?
 

rebbar

Active member
Haha, nog förstår jag din tanke. Och svaret på gris-frågan är naturligtvis nej - men så jobbar jag inte som slaktare heller. Hade jag gjort det hade jag hoppats att mitt svar hade varit annorlunda.
Självklart får kaffeälskare inte bli en klubb för inbördes beundran men att ha produktionskedjan i bakhuvudet hela tiden och bibehålla en respekt för produkten tror jag är likväl är viktigt.
 

Bengan

Well-known member
Haha, nog förstår jag din tanke. Och svaret på gris-frågan är naturligtvis nej - men så jobbar jag inte som slaktare heller. Hade jag gjort det hade jag hoppats att mitt svar hade varit annorlunda.
Självklart får kaffeälskare inte bli en klubb för inbördes beundran men att ha produktionskedjan i bakhuvudet hela tiden och bibehålla en respekt för produkten tror jag är likväl är viktigt.

Bra du tog det så. Trodde du skulle bli förbannad.

Jag ville mest tjafsa lite. Det blir så tråkigt med för många ja-sägare.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,722
Medlemmar
19,365
Senaste medlemmen
tomeem
Topp