Montero
Well-known member
Beroende på humör så funkar det såhär för mig (espresso, alltid espresso):
* dåligt kaffe - lämna den odrucken och efter en stund gå, vänligt leende ("smart" svennebanan hämnd)
* dåligt kaffe - be dem göra om den, med tillhörande vänligt tips om vad som skulle kunna förbättras (dödfödd välmening; endast kaffeälskande baristor med ödmjuk yrkestolthet kan lyssna på sådant OCH ta det på allvar - hur många sådana finns det?)
* dåligt kaffe - ber om coca cola (missriktad sarkasm)
* dåligt kaffe - fyller koppen med servetter (barnslig)
* dåligt kaffe - köper en kopp till i hopp om att den andra ska vara bättre (optimistisk)
* dåligt kaffe - väntar på att frågan "smakade det gott" ska komma varpå jag svarar "Nä" (iskallt planerat svar - född ur affekt - på oftast retorisk fråga; lönlöst)
* dåligt kaffe - går därifrån och investerar 10K i egen hemmautrustning (bordeline nörd)
Äh, jag orkar inte längre... poängen är väl, om de som gör din kaffe inte har intresse av att ge dig högkvalle kaffe från början, så lär de itne bry sig mycket om ifall du klagar eller inte. Det är alltså allt som oftast inte värt huvudvärken. MEN de få gången de som står bakom baren verkligen bryr sig om sitt kaffe så brukar man märka det, då är konversation runt kaffet en klar möjlighet - då gäller det bara att kunna visa tillräckliga sociala färdigheter för att samtalet ska få en positiv och kreativ start. Och sådant beror ju på dagsform. Och om du som gäst agerar utifrån dagsform - så gör naturligtvis baristan det också även om det tar ett tag innan man lär känna en baristas lägsta- respektive högsta-nivå. Och då helt plötsligt handlar det också om tidsaspekten. Frekvensen. Hur mycket tänker jag lägga ned på denna relation? Man kan fortsätta hur länge som helst när det gäller relationen gäst/barista... men nu har iaf jag fått nog av mig själv på ett tag.
PS: Sry, om det gled OffTopic.
* dåligt kaffe - lämna den odrucken och efter en stund gå, vänligt leende ("smart" svennebanan hämnd)
* dåligt kaffe - be dem göra om den, med tillhörande vänligt tips om vad som skulle kunna förbättras (dödfödd välmening; endast kaffeälskande baristor med ödmjuk yrkestolthet kan lyssna på sådant OCH ta det på allvar - hur många sådana finns det?)
* dåligt kaffe - ber om coca cola (missriktad sarkasm)
* dåligt kaffe - fyller koppen med servetter (barnslig)
* dåligt kaffe - köper en kopp till i hopp om att den andra ska vara bättre (optimistisk)
* dåligt kaffe - väntar på att frågan "smakade det gott" ska komma varpå jag svarar "Nä" (iskallt planerat svar - född ur affekt - på oftast retorisk fråga; lönlöst)
* dåligt kaffe - går därifrån och investerar 10K i egen hemmautrustning (bordeline nörd)
Äh, jag orkar inte längre... poängen är väl, om de som gör din kaffe inte har intresse av att ge dig högkvalle kaffe från början, så lär de itne bry sig mycket om ifall du klagar eller inte. Det är alltså allt som oftast inte värt huvudvärken. MEN de få gången de som står bakom baren verkligen bryr sig om sitt kaffe så brukar man märka det, då är konversation runt kaffet en klar möjlighet - då gäller det bara att kunna visa tillräckliga sociala färdigheter för att samtalet ska få en positiv och kreativ start. Och sådant beror ju på dagsform. Och om du som gäst agerar utifrån dagsform - så gör naturligtvis baristan det också även om det tar ett tag innan man lär känna en baristas lägsta- respektive högsta-nivå. Och då helt plötsligt handlar det också om tidsaspekten. Frekvensen. Hur mycket tänker jag lägga ned på denna relation? Man kan fortsätta hur länge som helst när det gäller relationen gäst/barista... men nu har iaf jag fått nog av mig själv på ett tag.
PS: Sry, om det gled OffTopic.