Besviken på service - Säg till, NOT!!!!!!!

Montero

Well-known member
Beroende på humör så funkar det såhär för mig (espresso, alltid espresso):

* dåligt kaffe - lämna den odrucken och efter en stund gå, vänligt leende ("smart" svennebanan hämnd)
* dåligt kaffe - be dem göra om den, med tillhörande vänligt tips om vad som skulle kunna förbättras (dödfödd välmening; endast kaffeälskande baristor med ödmjuk yrkestolthet kan lyssna på sådant OCH ta det på allvar - hur många sådana finns det?)
* dåligt kaffe - ber om coca cola (missriktad sarkasm)
* dåligt kaffe - fyller koppen med servetter (barnslig)
* dåligt kaffe - köper en kopp till i hopp om att den andra ska vara bättre (optimistisk)
* dåligt kaffe - väntar på att frågan "smakade det gott" ska komma varpå jag svarar "Nä" (iskallt planerat svar - född ur affekt - på oftast retorisk fråga; lönlöst)
* dåligt kaffe - går därifrån och investerar 10K i egen hemmautrustning (bordeline nörd)

Äh, jag orkar inte längre... poängen är väl, om de som gör din kaffe inte har intresse av att ge dig högkvalle kaffe från början, så lär de itne bry sig mycket om ifall du klagar eller inte. Det är alltså allt som oftast inte värt huvudvärken. MEN de få gången de som står bakom baren verkligen bryr sig om sitt kaffe så brukar man märka det, då är konversation runt kaffet en klar möjlighet - då gäller det bara att kunna visa tillräckliga sociala färdigheter för att samtalet ska få en positiv och kreativ start. Och sådant beror ju på dagsform. Och om du som gäst agerar utifrån dagsform - så gör naturligtvis baristan det också även om det tar ett tag innan man lär känna en baristas lägsta- respektive högsta-nivå. Och då helt plötsligt handlar det också om tidsaspekten. Frekvensen. Hur mycket tänker jag lägga ned på denna relation? Man kan fortsätta hur länge som helst när det gäller relationen gäst/barista... men nu har iaf jag fått nog av mig själv på ett tag.

PS: Sry, om det gled OffTopic.
 

Bjarne

Well-known member
Man kan åtminstone be om färsk och fräscht hygienmässigt. Nörderiet får vi nog hålla hemma i egan köket ;)

Stenqvist: Jag håller delvis med dig. Det beror på stället och var det ligger. Centrala EH i Stockholm har sån genomströmmning att jag inte orolig för veckogammalt, kanske 1-2 dagar på en kvarn.

Sen - vill man ha ett ställe nära så kan man prova att få kontakt på ett snällare plan och hoppas att de tar till sig ev. kritik bättre när man väl ger den - men visst - får man urdåligt kaffe på första besöket är chansen väldigt liten att man kommer tillbaka. Iallafall om de agerar nonchalant. Ser de däremot ut att faktiskt försöka, men inte ser ut att kunna kan de få en chans till :)
 

Bjarne

Well-known member
haha, Montero. Det där blev djupt :) Men du har bra poänger. Vill man verkligen att de ska bättra sig så finns det möjligheter, men då krävs som du säger en typ av gäst/barista-relation också. Frågan är väl i slutändan hur lat man själv är ;)
 

Wannabe

Well-known member
För egen del tycker jag inte det är värt den dåliga stämning som uppstår när man klagar. Sedan får man inte glömma att det bara en en kopp kaffe vi snackar om.

Ok, du har en poäng där. Frostig stämning är aldrig kul. Men samtidigt vill du ju ha gott kaffe, varje gång om det går.
Hur ska man hjälpa dem att bli bättre utan att påpeka?

Att dissa helt gör säkert inte saken bättre:
"Ouäää, det här smakar ju apskit! Inte konstigt eftersom ni har kaffe i kvarnen som är malet för flera timmar sen. Tragiskt!"

Kanske lite mer konstruktivt ger mindre frost och mer mys:
"Du, ni måste ha världens goaste muffins på det här stället. Och så är det så mysigt att sitta i de här stolarna, och ni är alltid så himla trevliga. Vet du vad jag tror skulle göra det här till världens bästa kafé? Jag kan ett knep som är jätteviktigt för kaffenördar och som höjer smaken på kaffet enormt. Pricken över i. Kvarna nytt kaffe till varje kopp ni brygger. Jag förstår att det kan låta lite jobbigt, men jag säker på att alla kommer att avguda er om ni börjar göra så. Till och med kaffenördarna på riktigtkffe.se".

Hepp!:)
 

Jemo

Well-known member
vi som bryr oss om hur kaffet smakar är trots allt relativt få, så det gör varken till eller från om vi klagar när vi inte är nöjda. majoriteten nöjer sig med en dålig latte (som de tror är bra) och en chokladmuffins. det är den stora (o)kritiska massan som kaféerna lever på.

så jag håller med, det är inte värt den dåliga stämningen som uppstår när man påpekar att kaffet är dåligt (jag har varit med ett par gånger när folk i mitt sällskap sagt ifrån och det har bara blivit väldigt pinsamt). så jag klagar aldrig. jag ger ett ställe två chanser, är det dåligt båda gångerna går jag aldrig mer dit. det är mitt sätt att säga ifrån.

tyvärr har det fått till följd att jag inte dricker kaffe på lokal i lund längre (bortsett från när jag äter på klostergatan, för där kan de sina saker).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har en rätt trist historia om en restaurang i Åre (eller är det srtax utanför Åre?).

Kommer man söderifrån (österifrån blir det kanske?) så är det den där på vänster sida, med så himla mysig inredning, precis bredvid en bensinstation. Väggarna inne i restaurangen är i skiffer och det är verkligen kanoncoolt därinne! (har Ni varit där så vet Ni vad jag pratar om).

OK, det här hände senast vi åkte till Norge, vi brukar tanka där och käka.

Det var folktomt (är väl ingen turistsäsong direkt ;) ). Vi kommer dit och kocken (den enda där) går bakom disken och tuggar på något (äter). OK, han har väl rätt att käka också tänker man. Vi beställer varsin pizza, han skriver ner beställningarna.

Vi sätter oss, väntar, han pular med pizzorna. Det är musik på i bakgrunden, great. Han kommer med pizzorna och vi börjar käka. Då sätter han sig ute i restaurangdelen och ser på TV. Då hör vi både TVn och musik samtidigt, lite störande, men OK.

Ena toaletten är stängd (de har haft massiv vattenskada, det kan man se från den andra toaletten, väggen är fcked up, gipsskivan är mjuk och trasig). Toaletten som är öppen är... RÄTT grisig. OK.

När vi ska gå så går frugan iväg med yngsta dottern och jag ska betala, men vår äldsta dotter som vill vara med mig. Han är bakom disken och... äter igen, han pratar med mig med mat i munnen. OK. Han... räknar ihop summorna i huvudet och slår in summan i kassan, och öppnar kassalådan. Öhhh, jag ger honom en femhundring och tänker ska han ta svart betalt också?

Han får svårigheter att räkna ut vad det ska bli för växel (det skulle bli 83:- ) och då säger jag åt honom att slå in den där 500:- i kassan så räknar den ut växeln (väl medveten om att transaktionen då registreras och han kan glömma sina svarta pengar, det är redan grisdyrt, han ska fan inte ta det svart dessutom!). Följande diskussion följer:

- Men slå in det i kassan, så räknar den ut växeln.
- Men... det ska bli 83:-
- Slå in 500:- så ser vi ju vad det blir. Det är bara att slå in det.
- Äh, jag kan inte den där.

Varpå han... plockar upp en miniräknare som han har bredvid kassan och slår in priset på det vi köpt, och räknar ut att det ska bli 83:- i växel. Han visar upp miniräknaren för mig.

- Ja, ja. Ge hit de där 83:- då
- Det blir 83:-

När jag fått växeln säger jag åt honom, när jag är på väg därifrån:

- Du kanske skulle ta och lära dig hur kassan fungerar? Det kan vara bra att kunna om man ska använda en kassa. Det är inte så snyggt att ta svart betalt sådär.

Varpå han flippar totalt, han slår upp locket på sin kassaapparat och börjar skrika och gorma!

- Kom ock titta! Titta på min kassarulle! Det är inte svart!

Han härjar och står på. Jag skyndar mig därifrån istället, vill inte att min dotter som snart ska fylla 5 ska behöva höra på. Hon frågar min när vi kommit ut:

- Pappa, varför blev den där pizzagubben så arg?
- Han kunde inte använda sin kassa, så han blev lite arg på sig själv. (säger jag lite överskylande).

Då... kommer gubbfan UT från sin restaurang. Han följer efter oss ut till vår bil, fortsätter att bråka och tar tag i min arm. Och härjar.

- Varför vill du bråka? ÄR DET FÖR ATT JAG ÄR INVANDRARE!? DU SKA VISa RESPEKT... blablablabla

- Men lugna ner dig, vi har barn här. (en på 3,5 och en på 5). Släpp min arm.
- HÄRJA, HÄRJA, BRÅKA!
- Släpp min arm.

Varpå han släpper min arm. Stämningen är hetsk och hotfull, han är högljudd och väldigt arg! Min fru kommer runt bilen (hon har precis satt fast den minsta i bilbarnstolen). Tillsammans försöker vi få fanskapet att dämpa sig. Man vill ju inte börja slåss inför ungarna. Hade de inte varit med så hade jag sänkt fanskapet på plats, lätt.

- Det var du själv som sade att du inte kunde kassan! Du måste ju lära dig kassan om du ska jobba med en kassa, det måste du ju förstå? (säger jag).

Nåja, efter mycket om och men åker vi därifrån, det går inte att få honom att begripa. När min fru sitter i bilen och jag precis ska sätta mig så skriker han:

- När ni kommer nästa gång så...

Varpå jag kliver ut ur bilen och frågar honom:

- Tror du verkligen att vi kommer att komma tillbaka hit? Efter att ha fått den här behandlingen? Aldrig.

Jag skakar på huvudet och kliver in i bilen. Min fru backar ut, han kommer mot bilen, vi åker iväg snabbt, det verkade som om han verkligen ville slåss.

FAN att man hade ungarna med sig. Det där fanskapet skulle ha behövt få rejält med stryk. Jag hade inte lagt fingrarna emellan, ska det vara så ska det... Han hade inte skrikit efter att jag var klar med honom.

Ungarna är skärrade och undrar varför pizzagubben blev så arg... Vi föröker skyla över det och förklarar att han var arg på sig själv eftersom han "inte kunde den där maskinen som han ska räkna pengarna med".

Men jag står på mig. Varje gång någon försöker ta svart betalt (utan att ha gett mig rabatt såklart) frågar jag efter kvittot. Det här är första gången någon fortsäter spela dum och det hela blir hotfullt.

Riktigt otrevligt, hoppas att ingen som har läst detta går dit. Möjligtvis för att göra en revision eller för att ge gubbfan stryk då.
 

fiddlerman

Well-known member
Kul historia KG. Bra gjort. Jag håller med dig.
Vi behöver adressen i fall vi åker dit någon gång.

Det är inget snack att det bästa kaffet oftast är det man gör hemma. Sen ska vi inte glömma att vi betalar extra för att få kaffet ute och de som serverar ska egentligen vara experter. Om jag säger till på ett snällt sätt och flera gör samma sak, då är det klart att den dålig baristan kommer att förbättra sig. Speciellt om de inte visste att det kunde vara någon skillnad. Inte alla märker skillnaden nämligen. Vi är lite extrema. Stenkvist, du skulle kanske inte säga till men du skulle inte heller mala mer kaffe än vad du kan använda på en kort tid. Frågan är om någon kritiserar ditt kaffe, vad gör du då?
 

Yirgacheffe

Well-known member
Allvarligt talat så tror jag precis som flera tidigare i den här tråden att ett påpekande om deras bristfälliga kaffe inte kommer leda till något produktivt. Personalen på waynes, coffehouse, espressohouse, eller vad de nu heter, bryr sig antagligen inte särdeles mycket bara för att det ställer sig en besserwisser på andra sidan disken, utan ser nog snarast på sig själva som personer på väg till helt andra öden än de har i fikaland.
Däremot skulle jag klaga och antagligen bli väl bemött ifall jag fick en taskig kopp på exv Cocovaja. Där, på ett dedikerat kaffepalats kunde detta leda till ett trevligt samtal, inte på McCafé.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
-Även dålig reklam är bra reklam.

Jag tror inte riktigt på konceptet all reklam är bra reklam.
Faktum är att hans smutsiga förkläde, i kombination med hans sliskiga utseende och nonchalanta sätt gjorde mig rätt fundersam på hur hygienen är på det där stället.

Att han stoppar mat i munnen men händerna, pratar med kunden med mat i munnen och torkar av handen lite lätt mot sitt förkläde innan han öppnar kassalådan... ger ett lite grisigt intryck.

Maten, dessutom, var för salt. Redan förra gången tyckte frugan att hennes käk var för salt (då åt vi inte pizza) men min var OK. OK men definitivt inte mer, det är ingen fantastisk kulinarisk upplevelse. Men den här senaste (och sista) gången var däremot allas mat för salt (tyckte vi).

Men det var en så liten bisak i hans hotfulla uppförande att jag inte brydde mig om att skriva om det.

Nu kommer alla på R-kaffe gynna den här killen bara för nöjet att reta upp honom med hans ringa kassaerfarenheter.

Grejen är den att det definitivt inte var frågan om ringa erfarenheter med kassan. Vi har ätit där flera gånger (redan innan han tog över restaurangen, på den tiden hade de ett stort, roligt troll som stod utanför restaurangen), varav tre gånger med honom bakom spakarna. (om jag minns rätt)

Jag kommer ihåg honom, och hans utseende. Det har alltid varit folktomt och han har alltid tittat på TV i restaurang-delen (där kunderna ska sitta). Mitt i bråket utanför restaurangen så sade han:

- Jag jobbar bara extra här, jag kan inte lära mig den där... (om kassan alltså)

Vilket är ren bullshit. Han har varit där de tre senaste gångerna vi har varit dit (under ett spann på ett par år), det är hans restaurang helt klart. Och han hade definitivt inga problem med att slå upp kassan och slita ut kassarullen, då ska man nog kunna slå in pengarna man tar emot också. ;)

Han ville bara stoppa ner det direkt i fickan, och behålla allt som svarta pengar. Utan att redovisa moms, skatt, arbetsgivaravgifter osv för pengarna.

Han hade nog kunnat trycka på "5-0-0-.0-0 =Cash" för att slå in min femhundring, men då hade den registrerats och han hade blivit tvungen att redovisa pengarna och betala skatter och moms för det.
 

Jutta

Well-known member
För egen del tycker jag inte det är värt den dåliga stämning som uppstår när man klagar. Sedan får man inte glömma att det bara en en kopp kaffe vi snackar om.

Stenqvist, jag älskar dig! Kanske är lönlöst att efterlysa mer distans i ett forum som detta, men jag blir så lättad av din kommentar.
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
fidlermann, om någon klagar på mitt kaffe sa du? Jag följer policyn som baristorna har här i Malmö, drar portafiltret stenhårt mellan ögonen på gästen och firar av ett härligt leende.
 

roccster

Well-known member
Jag har ju just hittat hit så ni får ursäkta att jag drar igång en gammal tråd. Men jag förstår inte riktigt detta resonemanget med att det skulle bli dålig stämning för att man uttrycker sitt missnöje. Bara för att man säger till om något behöver man ju inte bete sig som Peter Svartling i Idol-juryn. Man kan faktiskt på ett trevligt sätt förklara vad som inte är bra. Sen finns det ju alltid klåpare inom alla branscher som inte har en susning om sitt hantverk.

Nu dricker jag oftast mitt kaffe på ett och samma ställe, vilket gör att jag har bra kontakt med dem som serverar. De ggr. jag säger till om något så är de mer än hjälpsamma och uppfyller mina "krav", och det utan några sura miner.
 

puttec

Well-known member
Utan att jag har utsett mig till spion så råkade jag se att PF var färdigtampat för användning i maskinen när jag besökte Malmö högskolas restuarang vid MAS. Jag ångrade min beställning!! Inte helt sant de tog inte kort och jag var svinhungrig och var bara tvungen att ha ngt att äta!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,722
Medlemmar
19,365
Senaste medlemmen
tomeem
Topp