Ang Gene café

Tobbe

Well-known member
Hade tänkt att beställa en Gene café. Har tidigare rostat en del i ugn med blandade resultat.

Men blev lite tveksam nu när jag läste runt lite på forumet. Skrivs lite om att den är mest lämpad för espressobryggning då den har lite längre rostningstid. Och med längre rostningstider är det svårt att få fram syra och fruktighet i kaffet.

Hade ju mest tänkt att rosta för att få fram lite fruktigt gott kaffe för bryggning i Hario V60.

Är det någon som brukar rosta för pour over som kan berätta lite om resultaten.
 

Tsingos

Well-known member
Jag har två stycken gene cafe. Jag rostar kaffe för att ha det i presso, Siphon och elbryggare. Kylfunktionen är inte bra på Gene men man kan avbryta rostningen när man är nöjd och kyla utanför på en ugnsplåt, det gör jag med gott resultat. Sen får man labba sig fram tills man är nöjd. Jag brukar rosta på mellan 14-16 minuter och är mycket nöjd med kaffet jag får ut.

Men nästa steg blir en Aillio bullet :)
 

Tobbe

Well-known member
Är det några fördelar förutom priset med bocaboca mot Gene cafe? Båda är ju trumrostare men bocabocan har ju lägre effekt.
 

Tsingos

Well-known member
Jag förvärmer alltid trumman till 200 C så att jag startar med någorlunda samma förutsättningar varje gång. Var sugen på en BocaBoca jag med förut, men ska jag b yta vill jag ha med mer kapacitet så därför så faller sig Aillion som ett bra nästa steg för mig
 

triss

Active member
Ser att du rostar cirka 14-16 minuter, vilken temperatur brukar du ligga under den tiden?

Jag förvärmer alltid trumman till 200 C så att jag startar med någorlunda samma förutsättningar varje gång. Var sugen på en BocaBoca jag med förut, men ska jag b yta vill jag ha med mer kapacitet så därför så faller sig Aillion som ett bra nästa steg för mig
 

Jonken

Well-known member
Är det några fördelar förutom priset med bocaboca mot Gene cafe? Båda är ju trumrostare men bocabocan har ju lägre effekt.

Verkar som att BocaBoca har mindre effektförlust så det är nog ingen nackdel. Däremot är det väl ganska enkelt att dra en slang från utblåset på en Gene Café för att minska oset, potentiellt stort plus där.
 

Tsingos

Well-known member
Jag köpte fläktslang och drog ut det genom en lucka i väggen. Funkar kanon bra, men BocaBoca är fina o titta på he he
 

madonemannen

Well-known member
Har en Gene, har nog haft 400 rostningar i den, funkat fint men är sugen på en större. Kylningen dålig. Var inne på en Cormorant men jättelång leveranstid och brexit. Men större blir det!
 

Tobbe

Well-known member
Sådär nu har jag lekt med min nya Gene Cafe hela veckan. Får direkt bättre resultat än vad jag hade med ugnsrostning. Dock tycker jag att den är sjukt seg att nå upp i temperatur. Kör på bra till 200c men därefter går det trögt.

T.ex så provade jag att rosta med denna rostprofil som jag hittade som är för Gene cafe.
Pre-heat: 200°C
Target temperature 1: 150°C 6 minutes
Target temperature 2: 245°C until the first crack
Target temperature 3: 225°C until the end

Problemet är att jag kommer inte upp i 245c innan first crack utan bara 225c. Hittade lite på amerikanska forum att man utan bönor bör komma upp i maxtemp på 6-7min. När jag provade kom jag upp till 236c på 10min.

Märkligt nog går det väldigt fort att rosta. Rostade 150g med 200c förvärmt och sen ställde tempen på 240c. Första crack kom efter 8min.
Vad tror ni erfarna Gene-ägare? Är det något fel på min rost?
 

Tsingos

Well-known member
Jag tror inte att det är något fel på din rost, jag kan nog uppleva att mina beter sig lika med en segare temperaturkurva i de övre segmenten. Min känsla och vad jag tror är att man inte menar att du behöver komma upp till 245 C innan FC det gör inte jag heller. Utan att det är en måltemperatur bara för att komma till FC i rimlig tid. Maskinen mäter ju inte bön temperaturen utan den mäter ju bara temperaturen på den omgivande luften i trumman.

Jag rostar på ett liknande sätt som du gör och har gjort det ett tag, tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Bara man kyler bönorna utanför trumman, annars så får man gärna det där bakade kaffet som man inte vill ha. Fortsätt att experimentera och njut av kaffet, Gene kanske inte är den flashigaste maskinen men jag anser att den gör gott kaffe iaf :lol:
 

Tobbe

Well-known member
Okej :lol: Ja köpte en stor fläkt på biltema som jag lägger en perforerad plåt på som jag sedan häller bönorna på. Kyler blixtsnabbt.
Brukar du förvärma Tsingos?
 

Tsingos

Well-known member
Japp, förvärmer alltid till 200 C Då vet jag att jag har typ samma förutsättningar varje gång

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp