Dags att ta steget - Feedback på köp

Mr.JW

Member
Hej Alla kaffeälskare!

Efter att spenderat väldigt mycket tid på forumet och youtube etc känner jag att det är dags att göra min första post och be om lite feedback från inbitna inför mitt köp av en ny espressomaskin och kvarn.

I nuläget sitter jag med en Moccamaster för "vanligt kaffe" och en Krups automatisk espressomaskin som används flitigt.
Funderingar på en riktig espressomaskin och kvarn har funnit med länge men först nu det känns aktuellt att slå till.

*Espresso/Cappuccino/Cafe Latte är vad som kommer produceras mest i hushållet.
*Vill kunna ha möjlighet för både vattentank och direkt anslutning av vatten till maskinen.
*Instegsmodell för att "känna av" intresset känns inte nödvändigt, snarare att hitta en bra maskin som man kan känna att man inte behöver "växa ur", vi letar alltså efter en kamrat att leva med i många år!
*Även design vägs in även om det inte är helt avgörande, stainless steel föredras.

Efter mycket läsande runt om har jag fastnat lite för Rocket Espresso GIOTTO EVOLUZIONE V2 har också sett att de har en modell som heter Cellini Evoluzione, men kan inte hitta någon skillnad på dem utom design, stämmer detta?

Kvarnväg har jag kikat på bland annat dessa:
Mahlkönig Vario
Mazzer Mini Electronic Type A (eller samma men made fore Rocket för att matcha)

Skiljer ganska mycket i pris på dessa kvarnan vilket har gjort mig lite osäker då jag hört bra från ägare till båda dessa.


Tar tacksamt emot feedback och tankar, kanske ni också har något tips på nått man lätt missar i sina köptankar?

Mvh

Mr.JW
 

Gringubben

Well-known member
Mycket handlar om din budget och hur du resonerar runt prisvärdhet. Nytt eller beg? Det du räknar upp ovan är bra grejor alltihop. Har du begränsad plats i köket eller ryms stora maskiner utan problem?
Jag tror att maskiner med rotationspump generellt klarar att suga från en dunk fast de är för fast anslutning, rätta mig om jag har fel, någon.
Min kan i alla fall.
 

Mr.JW

Member
Okey,
Har väll i första han tänkt på nytt, kikat på att köpa från en butik i England med bra omdömen där priserna verkar vara ganska mycket lägre än i Sverige.
Budgeten är inte helt hugget i sten, men tänkt mig runt 20.000 för paketet. Och kring prisvärdheten är det viktigaste att hitta något som är erkänt bra, både i att göra kaffe såklart, men även i hållbarhet så den kan vara med länge!

Tänkte främst på att använda den inbyggda vattentanken i maskinen, men att man kan gå till fast vattenkoppling i senare skede.

Vad anser du om de två kvarnarna, skiljer de sig så pass i kvalité att man kan rättfärdiga dubbla priset på den ena eller kommer Vario klara jobbet galant?

Utrymmesmässigt har jag tänkt mig 70cm bänk helt för tillagning (borde väll räcka?), underskåp med tillbehör så som koppar och annat, och inga överskåp, endast några smala prydnadshyllor till "kaffeminnen"
 

Mayhem

Well-known member
Rocket är väl snygga men personligen tycker jag de är alldeles för dyra då man kan få en helt okej dubbelkokare av annat märke för samma pengar som Rocket vill ha för en värmeväxlare.
 

Mr.JW

Member
Tack, ska kika in på dessa också och försöka jämföra lite. Några speciella märken du tänker på som håller kvalité?
Efter att läst rundor har jag fått uppfattningen av att en dubbelkokare inte nödvändigtvis behöver göra bättre kaffe än en värmeväxlare, stämmer detta eller är jag fel ute på det?
 

Coriander

Well-known member
Jag har Giotto Evoluzione med en Quamar M80E till. Den kombinationen funkar bra. Både maskin och kvarn är kompetenta och håller hög kvalitet. Har inte haft någon annan hx-maskin eller dubbelkokare tidigare men är övertygad om att Giotto står sig bra i gentemot övriga konkurrenter i den prisklassen. Henrik
 

Mr.JW

Member
Hej, Vad roligt att höra från en som redan har en sådan maskin!
Finns det något du tycker inte fungerar så bra som önskat med maskinen, nått man ska ta i tankarna?
Är Giotto modellen samma maskin som Cellini fast i annan design, blir inte riktigt klok på det, och lyckas inte hitta ett definitivt ja eller nej svar.

Quamar har jag inte alls kollat på så blir till att forska lite på dem nu också, tack för tipset!
 

consensus

Active member
Jag graderade nyss upp från Silvia+Rocky till nya Alex Duetto + Mazzer Mini Electronic A (rocket edition, doser-less). Duetton köpte jag av Baristashopen och kvarnen från Bellabarista i UK.

Allt funkar klockrent. Framförallt repeterbarheten på malning, temperatur, extraktion mm är mycket mycket bättre. Dual boiler gör att man kan skumma mjölk samtidigt som man drar en espresso och att temperaturerna ligger stabila. Jag gillar att duetton har PID:en synlig, jag förstår inte riktigt vitsen med sladd och separat display på Rocket R58.

Riktigt bra är också rotopump, det dönar inte i köket längre när man gör espresso. Det är enkelt att koppla in vatten OCH avlopp om man vill steloperera kökslayouten. Jag fyller tanken varje dag och tömmer karet lika ofta, tills vi har funnit den optimala placeringen av grejerna. Det går åt mycket vatten, mer än man tror. Tänk bara på att du kan behöva en tryckregulator på inkommande vatten om du skall koppla in maskinen på nätet.

En annan sak är höjden. Normalt avstånd mellan bänkskiva och överskåp räcker inte till, speciellt inte om man ska fylla vatten i tanken. Vi har en köksbänk med 70 cm till underkant överskåp, där står grejerna idag.

PM:a gärna om du vill ha bilder eller bolla idéer.
 

Coriander

Well-known member
Min första maskin var en rancilio silvia, som jag utrustade med en pid. Man kan säga att jag haft en "fattigmans-dubbelkokare" med en kokare;-). När jag skulle uppgradera föll valet på Giotto av olika anledningar. Dels är utseendet lite unikt, jag sneglade på Giotto tidigt innan jag bytte just för utseendet. Dels föll jag för att det var en rotationspump som gjorde att bryggningen gick tystare. Sen verkar det vara bra material i maskinen. Grejorna som sitter i är gjorda för att hålla ett tag. Jag förlitade mig mycket på den recension som finns på bellabarista.co.uk. Maskinen är mycket tempstabil, och hamnar på en bra bryggtemp direkt efter "vattendansen". Jag maler, tampar, spolar ut och sedan brygger jag. Skillnaden mot min Rancilio är att jag kunde brygga direkt utan något spolande, samt att man kunde finlira med temperaturen. Det jag saknar är väl möjligheten att kunna brygga direkt utan att spola. Å andra sidan är det en skön känsla att spola ut fräsande vatten, samt känns det "fräschare" att brygga på vatten direkt från tanken i stället för det som stått varmt inne i maskinen. Jag har version 1, vet knappt vad som skiljer mot v2. Cellini ska vara exakt samma maskin som Giotto bara annan design på utsidan.
 

Coriander

Well-known member
Nu till nackdelarna. Spillbrickan är lite för liten. Jag kör på tank, har ingen möjlighet att koppla maskinen på det fasta vattennätet. Det är lite väl skvättigt när brygggruppen släpper ut det överblivna vattnet vid bryggningens slut. Avståndet mellan spillbrickan och "röret" där vattnet kommer ner till spillbrickan är onödigt långt. Jämför med Vibiemme domobar super. De flesta maskinerna är ju på kallade krom-monster, vilket är snyggt. Problemet är att varenda liten vattendroppe syns, men det problemetär inte specifikt för Giotto. Annars kan jag inte komma på något mer negativt. Jag är mycket nöjd. Hade jag haft en riktig dubbelkokare hade jag också varit mycket nöjd. Alla maskiner i den här prisklassen är nog likvärdiga, sen är det tycke och smak som avgör. Fördelen med Giotto är att den är låg, vilket gör det relativt lätt att fylla på vatten. Min står under ett köksskåp och höjden är ca 55cm. Ändå kan jag fylla på vatten utan att flytta maskinen.
 

Coriander

Well-known member
Tänkte säga något om kvarnen också. Jag har tidigare haft en Mazzer super jolly med doseringshus, och varit mycket nöjd. I höstas köpte jag en begagnad quamar m80e på ebay.de. Kom inte överens med den riktigt och la ut den på försäljning här på forumet. Under tiden den fanns ute, började jag jobba med den igen och vande mig mer och mer. Tänkte behållt den men sen fick jag napp och då sålde jag den. Kunde dock inte släppa den riktigt ur tankarna. Det fanns en del fördelar som kvarnen hade framför min mazzer. Det slutade med att jag köpte en ny och sålde min mazzer. Kvarnen maler riktigt bra, den är snygg, det blir inte statiskt kaffe överallt. Kaffet spills inte runt lika mycket som med min mazzer. Den är lätt att programmera och maler en dubbel på knappt 10 sekunder. Sa jag att den är prisvärd? Malskivorna är lika stora som i en mazzer mini e (-1 mm). Det är lika kraftig motor och hastigheten på motorn är densamma. Sen har jag läst en del negativt om mazzer sista tiden. Med tanke på priset blir man irriterad. Därför är jag väldigt nöjd med min icke strulande quamar. Enda nackdelen är att det är bökigt att göra rent "utkastarhålet" från kvarnhuset ut till tratten. Det måste göras efter ca 1-2 kg kaffe malts. Då måste man skruva bort fingerskyddet i tratten. Ett moment som totalt tar ca 5 min. Har du fler frågor ang maskin eller kvarn är du välkommen att ställa dem! Henrik
 

Mr.JW

Member
Här har det dykt in massor av matnyttig information inför köpet, stort tack för ert engagemang!

Consensus
Trevligt att höra att du är nöjd med kvarnen, från början var det Mazzer for Rocket versionen jag var inne på men efter att ha postat denna tråden har jag fått upp ögonen för en del andra kvarnar också, men kommer inte ifrån att jag tycker deras kvarn är snygg vilket också väger in in del i valet, även om största prioriteringen är att det också ska vara en bra kvarn för espressomaskinen.

Har läst om att man kan fixa avlopp för maskinerna också, men inte dykt på något kitt när jag varit inne på de olika webbutikerna. Är detta något som finns i kitt eller är det något man i sådana fall bygger ihop själv till sin maskin under droppbrickan?



Coriander
Tack för så mycket information, uppskattas verkligen!
Om man inte spolar ut innan man använder maskinen, innebär det att man får för varmt vatten då? Är det också så att man då kan "leka" med olika temperaturer beroende på hur mycket man spolar ut av vattnet som har legat inne i röret?
Har också sett på några klipp på giotton på youtube och undrar vad det är de gör när de är redo att dra en espresso, de drar då upp spaken halvvägs och låter den ligga i det läget ett par sekunder innan de sen drar upp den fult, varför detta mellanläge ett par sekunder?

Har förstått att med en dubbelboiler typ R58 så kan man skumma och dra espresso samtidigt, men vad jag förstår går detta även att göra med HX på giotto, stämmer detta? och även om det går, finns det någon anledning varför man kanske inte ska göra det, t.ex. ojämnare temperatur under tiden den skummar?

Varit i kontakt med bellabarista som sa de får in espressomaskinen (och rocketkvarnen) i lager i slutet av veckan eller början av nästa, tänkte slå till på den från dem. Däremot är jag fortfarande inte 100 på vilken kvarn man ska gå på. kikat lite på den du tipsar om också, men kommer inte helt ifrån att med Mazzer rocket serie får man ett helt "matchande kitt" när man ändå är igång och köper det från scratch.
Vario modellen jag först också hade i tankarna har jag tagit bort nu i alla fall, verkar få bra i tester men hörde att med Rockets portafilter är den lite "svårare" att ta ut när man fyllt den.
Bellabarista öppnade också upp frågan om jag funderat på Eureka migno kvarnen de säljer, ligger billigare i pris, men blev inte så mycket forskande om den då sambon inte var förtjust i den kantiga designen =)

Lite kvar att fundera på gällande kvarn tills maskinen dyker in i lager igen, espressomaskinen känns mer och mer rätt att gå på en Rocket Giotto i alla fall.



En almän fråga angående bänken det är tänkt att ha allt på:
Hur mycket plats på bredden tycker ni är bra att ha för att få plats med sakerna?
Jag hade tänkt mig en bänk på 65cm, och hoppas det ska räcka, kommer inte att finnas några överskåp där men eventuellt några små hyllor som man kan ha lite tillbehör och koppar eller så.
Blir 65cm för lite får det tyvärr bli att ha kvarnen på en intilliggande bänk sålänge.


Mvh
Joel
 

Mr.JW

Member
Tack för tipset!

Såg samma annons på blocket imorse ( håller bevakning där), verkar vara ett trevligt kitt och förhoppningarna han gå upp innan man såg att det låg lite för långt bort för att åka och kika på vilket jag känner är lite av ett krav om det är begagnat köp.

Idag blev det en tur till Ikea för att införskaffa själva bänkstommen maskinerna ska stå på:)
 

Coriander

Well-known member
En hx-maskin funkar som en dubbelkokare vad gäller skumning av mjölk. Har inte märkt att samtidigt skummande och bryggande påverkar resultatet. Det svåra är att koncentrera sig på mjölk och bryggtid samtidigt. Bryggvattnet till espresso går i en slinga i kokaren. Det vattnet får för hög temp och det är således det vattnet man "flushar" ut. Man kan som du säger påverka tempen på bryggvattnet beroende på hur länge man flushar. Alternativt kan man flusha först och sen mala, tampa och brygga. På home-barista.com finns en hel del matnyttigt avseende hx. Angående spaken halvvägs så tror jag det handlar om preinfusion. En Giotto evo har preinfusion men en Giotto premium har det inte. Genom att höja spaken halvvägs så "läcker" brygghuvudet vatten på pucken och det blir en slags preinfusion. Alltså inget du behöver tänka på. Dessutom står det i min manual att man absolut inte ska ta spaken halvvägs. Henril
 

Mr.JW

Member
Hehe, det blir säkerligen att sköta det en sak i taget, men känns bra att möjligheten finns till att köra bryggning och skumning samtidigt.

Tack för tipsen om home-barista, mer läsnyttigt!
Nu går man bara och väntar på att produkterna ska komma in i lager så ska nog ett köps göras =)

Förstod inte riktigt detta med preinfusion, alltså det går att göra på en Giotto evo, men i manualen står det att man inte ska göra det?
Känner inte till fördelen/nackdelen med preinfusion så blir att läsa på om det också!

En fråga gällande kaffebönor, bortsatt från att alla ha sin smak och tycke, finns det bönor som fungerar bättre med vissa maskiner än andra maskiner, eller är det förenklat att dra slutsattsen då det hänger ihop med kvarn också?
Om det är så, några bra starttips på böna att använda med Rocket Giotto?

Trevlig Helg!
 

Coriander

Well-known member
Hej igen. Jag är ingen kung på preinfusion men ska försöka förklara. Preinfusion handlar om att när man startar bryggningen så drar inte maskinen på med fullt tryck. I stället smyger vattnet igång med lägre tryck, vilket får pucken att förvätas. Det ska minska risken för kanalisering och därmed får man en bättre extraktion. Trycket på vattenflödet ökar efterhand.
Det finns olika typer av preinfusion, beroende på vilken maskin man har. En del äldre/enklare maskiner är inte utrustade med den här funktionen. Då kan man skapa en preinfusion på olika sätt, bl.a. Bara höja spaken halvvägs. Klokare?
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp