Bra bönor för rimliga priser?

Jay

Well-known member
OK kaffevänner det är dax att återanvända den gamle forumräven KaffeGalningens mycket välformulerade slogan:
"Dyrt kaffe är ett billigt nöje"

Ett bra kaffe kan ge väldigt mycket mer än ett billigare, bara det att det är spårbart, rostat på ett rosteri som man har kännedom om att de gör "rätt saker". Att kunna hitta kaffen med smakprofiiler som ligger i den egna smakprefferensen (ett fruktigt natural kaffe från afrika är alltid ett köp). Allt detta gör att jag inte lägger ner kraft på att hitta billigt eller prisvärt kaffe utan jag betalar (ja inom vissa gränser...) för det kaffe jag vill njuta av.

Sedan det börjades att drickas "fin kaffe" här hemma så har konsumtionen inte gått upp utan snarare minskat dock har uppskattningen och njutningen av kaffe ökat markant.

Dyrt kaffe ÄR ett billigt nöje!!!!
Jag håller med om att njutningen ökar men konsumtionen gått ner. Jag tror det viktigaste, förutom att hitta vad man själv faktiskt gillar, är att börja långsamt. Köp ett kaffe som liknar det man är van vid först, men som rör sig i specialsegmentet. Finns bra kaffen hos flera rostare som fyller de kraven och som inte kostar skjortan.

Sen måste man ändra sin uppfattning om sakers värde. Om man vill dricka billigt, så vill man ofta dricka av en anledning (t ex för att bli pigg primärt). Dricker man för smakens skull så stannar man upp och utvärderar kaffet på ett annat sätt. Ställer upplevelserna mot varandra. Jag har svårt att se att den som verkligen vill förstå och lära sig hur kaffe kan smaka utifrån sin egen karaktär, inte relativt fort ser värdet av att ett kaffe som svalnar blir smakrikt, rent och gott, medan ett "fulkaffe" smakar skit så fort det svalnar det minsta.

Jag gjorde ett försök i somras att återvända och utvärdera kaffe från stormarknaden, och i bästa fall så smakar de generisk arabica, i värsta fall smakar de ren rost och askfat. Folk uppskattar det för att de aldrig utmanat de smakerna. De har heller inte utmanat uppfattningen att kaffet smakar så av en anledning (pris är en viktig faktor här).
 

Tennberg

Active member
Jag är beredd att betala för kvalitet och nöjet i kaffet. Jag köper det jag tycker är en bra produkt inom allt jag förtär egentligen även om det ibland har ett högre pris.
Rödvin, cigarr, kaffe, öl, snus är en del av de saker jag ibland (vissa mer än andra) gottar mig med och då får det gärna kosta lite mer om jag får bättre grejer. Det finns ingen idé med att snåla med sina laster och då ta något dåligt bara för att det är billigt. Tex att köpa billigaste snuset, en tetra åkessons som sitt "vin", billigaste burkölen för sommarkvällen eller eldorados elbrygg i koppen.
Ska man ändå hålla på med sånt så kan man ju lika gärna köpa kvalitet och njuta lite mer istället ;)
Givetvis får det vara någon måtta och man får rätta sig efter sin plånbok.
 

marinlik

Member
Jag är beredd att betala för kvalitet och nöjet i kaffet. Jag köper det jag tycker är en bra produkt inom allt jag förtär egentligen även om det ibland har ett högre pris.
Rödvin, cigarr, kaffe, öl, snus är en del av de saker jag ibland (vissa mer än andra) gottar mig med och då får det gärna kosta lite mer om jag får bättre grejer. Det finns ingen idé med att snåla med sina laster och då ta något dåligt bara för att det är billigt. Tex att köpa billigaste snuset, en tetra åkessons som sitt "vin", billigaste burkölen för sommarkvällen eller eldorados elbrygg i koppen.
Ska man ändå hålla på med sånt så kan man ju lika gärna köpa kvalitet och njuta lite mer istället ;)
Givetvis får det vara någon måtta och man får rätta sig efter sin plånbok.

Jag har inte heller några problem att lägga pengar på godsaker, Eldorado kommer inte nära min bostad. Men om jag köper 750-1000g kaffe i månaden så vill jag inte lägga 200-250kr på det, det blir för mycket. Man kan ju lyxa till det ibland, men lite måtta i studentbudgeten får det vara :). Jag vill inte ha något skitkaffe, men jag gissar på att det går att få bra kaffe för under 100kr/500g.
 

Tennberg

Active member
Jag har inte heller några problem att lägga pengar på godsaker, Eldorado kommer inte nära min bostad. Men om jag köper 750-1000g kaffe i månaden så vill jag inte lägga 200-250kr på det, det blir för mycket. Man kan ju lyxa till det ibland, men lite måtta i studentbudgeten får det vara :). Jag vill inte ha något skitkaffe, men jag gissar på att det går att få bra kaffe för under 100kr/500g.

Absolut, det behöver inte vara dyrt för att vara bra kaffe. Samma gäller allt annat, handlar bara om att hitta det mest prisvärda som man själv gillar.
 

MrNoOne

Well-known member
Nu kommer jag att svära i kyrkan.

Espressohouse säljer sina bönor för både brygg och espresso. Man kan säga vad man vill om smaken av en kaffe serverat på dessa ställen, men bönorna är oftast av god kvalité. Tidigare var J&N det rosteri som stod bakom kaffet, men det har "nyligen" bytts till Solberg och Hansen. Jag har provat deras utbud både gällande espresso och dropp och de går utmärkt att dricka. Det kostar 79kr/330gram. Använder man deras eget kort blir det 10% avdrag på priset och då är det billigt för vad man får. Kände att det var värt att bjuda på då släkten samlades (15 kaffedrickande pers )under ett antal ggr i julas och std hos dem är gevalia eller Zoegas. De tyckte alla att det var det bästa kaffet de smakat på länge. Gjorde både dropp i porslinsfilter samt presso. Man brygger inte gärna Koppis kaffe under dessa sammankomster (109kr/250gram), det sparar man till sig själv.

Espressohouse finns ju också i Linköping.
 

pojoel

Well-known member
Absolut, det behöver inte vara dyrt för att vara bra kaffe. Samma gäller allt annat, handlar bara om att hitta det mest prisvärda som man själv gillar.

Jag lyckades göra slut på mina "finbönor" under jul o nyårshelgen, så jag knallade till Willys och handlade mig ett paket Musetti i mörkbrun påse.
Med samma kvarninställning som jag hade till Waxholms Krut, blev det en riktig aha-upplevelse! A Guinness-moment, liksom... Drog upp pidden på Silvian till 111 grader, och tjockt brunt skum förvandlades till en dubbel kolsvart kaffe med ett fint crema-lager. En singel varm mjölk i, och jag tyckte nästan det påminde om varm choklad i nyanserna.. Riktigt nöjd!
 

later

Well-known member
Jag använder Musetti i brun påse då och då.
Prova att blanda musettin med Garant ekologiska espresso (Hemköp/Willis?) 50/50 %, blir ännu bättre
 

tobbeg

Active member
Jag använder Musetti i brun påse då och då.
Prova att blanda musettin med Garant ekologiska espresso (Hemköp/Willis?) 50/50 %, blir ännu bättre

Jag har upplevt att kvaliteten på musetti har gått ner lite på senaste? Har jag bara haft otur med några batcher eller är det någon annan som upplevt något liknande? Det var hyfsat nyrostat (inom två månader).
 

later

Well-known member
Under helgerna har jag mest druckit finkaffe, från J&N men snart skall jag snåla lite igen
Hur räknar du fram rostningsdatumet?
 

hellgun

Active member
När det gäller att spåra rostdatum är tyska kaffeåterförsäljaren aromatico bra att kika in på. De anger alltid hur många månaders diskrepans mellan bäst före- och rostdatum som varje rosteri anger. Musetti, t.ex.: Mindesthaltbarkeitsdatum (MHD) ab Röstung: 12 Monate”

Stämmer inte med Musetti som jag köper på Willys. Det brukar vara ca 21-22 månader kvar till bäst-före-datum, vilket jag tolkar som att de sätter bäst-före 24 månader från rostning.

För övrigt kör vi stenhårt på den silver- och rödfärgade 1000 g-påsen från Musetti. Kostar 99:- och jag tycker det blir riktigt gott kaffe.
 

gabriel b

Well-known member
Jag har haft en testperiod på lite billigare kaffen (från bla Ica, Willys, Coop...). Provat Molinaris 4 olika, samt 3 från Musetti. De som jag fasta mest för var Lavazza Oro (guldiga påsen) samt Lavazza Tierra (vinröda påsen). Överaskad över att det är så jämt kvalitet på deras bönor samt i mitt tycke smaka riktigt bra. Provade Rossa från Lavazza men den gick inte alls hem. Nu är det den svarta påsen som är på test... får se hur den är.

Pris på Lavazza kaffet ca 60-70kr/500g .
 

Tennberg

Active member
Köpte nu lite bönor på Kahls. 250g av vardera Monsun Malabar och Juncalito. Ska bli kul att prova dessa. Hittills har Mocca sanani varit en riktig hit iaf.
 

Light Head

Well-known member
Köpte nyligen Circi vit på ICA, 169:- /kg och tycker det smakade riktigt okej i min Silvia när jag malt det med Eureka Mignon.
 

Satyricon

Well-known member
Den här veckan säljer Lidl två sorters Lavazza in grani, 1 kg för 99 kr. Den ena frestar med 30 % arabica och 70 % robusta, den andra är mer förtegen om fördelningen. Någon som har prövat?
 

AndersL

Well-known member
Provade Musettis blå (arabica) och tycker den är helt ok med mjölk. Lite för lite syra för min smak utan mjölk. Hittade även ett annat paket med Musetti 100% arabica (vit förpackning). Någon som vet skillnaden?
 

Cortina

Member
Så här menade jag: Inte om man tänker att har 60 personer har rört din kopp kaffe i productionsledet för att du skall få den, vad får det så kosta? Det blir inte mycket kvar till kaffebonden.. Jag köper endast från microrosterier, transparens är viktigt vem var och hur har kaffet odlas kan de leva på sitt goda kaffe, sker det en utveckling för dem. Jag tror det har i filmen Black coffee, där de berör kedjan av leverantörer. Vi har råd med bra kaffe.

Precis, se till att köpa åtminstone Fair Trade/Rättvisermärkt och/eller ekologiskt.

Smakar mycket bättre då man inte gynnar de som utnyttjar plantagearbetare, miljö etc. Fortsätter man köpa av de stora som inte vill lägga ner någon krona per kilo på detta så sker inga förbättringar.

Tycker Willys (Garant) 500g Ekologisk Espresso 100% Arabica för 47:50 är helt OK. Tyvärr inte rättvisemärkt vad jag kan se, men 1 av 2.

Några fler tips på Ekologiska, rättvisemärkta bönor?
 

MrNoOne

Well-known member
Precis, se till att köpa åtminstone Fair Trade/Rättvisermärkt och/eller ekologiskt.

Smakar mycket bättre då man inte gynnar de som utnyttjar plantagearbetare, miljö etc. Fortsätter man köpa av de stora som inte vill lägga ner någon krona per kilo på detta så sker inga förbättringar.

Några fler tips på Ekologiska, rättvisemärkta bönor?

Kan det bli mer fel? Fair Trade och andra märken garanterar inte bättre smak, i min mening är det tvärtom. Jag tycker även fler borde läsa på vad dessa certifieringar innebär.

Jag kommer dra en enkel förklaring för Fair Trade. Grunden med Fair Trade var att vi i väst var trötta på ostabila priser för kaffe, man ville få till en jämn kurs på marknaden precis om olja. Det fanns även en idé att skydda odlarna mot "dåliga år med liten skörd" genom att "försäkra" dem om en fast inkomst. Detta innebär att man i princip förkastar den egna marknard modellen, pris och efterfråga. Nu skall kaffeodlarna betala en rejäl summa pengar för att köpa det certifikat som krävs för att få SÄLJA sin produkt (sist jag kollade kostade det 15 000 svenska kronor för en odlare) . Efter detta erbjuds de en fixerad summa per kilo för sina bönor (cirka 2kr/kilo), detta innebär att de inte är särskilt måna om att göra det bästa kaffet som är möjligt, de tjänar ju inte på det. De som inte har råd med att köpa sitt certifikat, ställs utanför och kommer få sälja sina bönor ännu billigare än det pris Fair Trade som kollektiv köper upp i regionen. Detta har lett till att odlare gått i "konkurs" och fått lägga ner sin verksamhet.

Certifieringen kräver även att de inte får använda vissa besprutningsämnen, de ska se till att det inte förekommer barnarbete på odlingarna, i våra västerländska ögon innebär det att ingen under 18 år får arbeta på plantagerna. Detta får förödande konsekvenser för många familjer då deras barn både går i skolan men även hjälper till med försörjningen av familjen. Odlingarna blir mindre lönsamma och Kvalitén försämras. Sist och inte minst skall Fair Trade se till att verka för att fattigdom minskar i de länder de är verksamma.

Hur kan det då komma sig att man hade stor andel av sin produktion i länder som Mexiko och Brasilien? Dessa länder står inte på listan över fattiga länder, inte nog med det, de lade ner en omfattande del av sin verksamhet av just kaffeodling i Brasilien och flyttade den till Asien. Där var den totala produktionen billigare, kvalité är inte lika viktig som kvantitet.

Det jag inte begriper är hur kommuner och företag slåss om att få en Fair Trade stämpel. Villkoren att bli” Fair Trade City” är bland annat att man MÅSTE konsumera MER Fair Trade produkter för varje år, annars mister man sin stämpel. Kort och gott skall mer och mer av kaffe och te och andra produkter köpas med denna märkning. Vad som händer när man nått en nivå som inte går att överträffa vilket i praktiken rimligen aldrig kan bli 100% eller ens nära vet jag inte. Teoretiskt sätt kan alltså en kommun som nått omöjliga 70% alltså räkna med att förlora sin stämpel om de inte når 71% året efter. Vem tjänar på detta? Jo Fair Trade organisationen, ett kollektiv som har som självändamål att tjäna pengar.

Nej, tacka vet jag Direct Trade till exempel. Där kafferosterier köper sitt kaffe direkt ifrån odlarna, där odlaren får pengar i direkt relation till sitt kaffe och kvalité (rosterier jag läst om betalar upp till 50-70kr/kilo till odlaren). Där mera nära samarbete kan göras för att utveckla kaffet. Ofta ingår samma principer som för Fair Trade (inget barnarbete, utesluta farliga bekämpningsmedel etc), men utan en mellanhand som snor åt sig vinsten från odlaren och som sedan tar ut ett högre pris av konsumenten i sken av att man ”gör gott” av en produkt som kvalitetsmässigt är sämre.

När jag pratar med rosterierna jag köper mitt kaffe ifrån är det allt som oftast Direct Trade, många av dem ratar just Fair Trade av ovan nämnd anledning. Inte sällan flyger personalen ifrån rosteriet själv och köper sitt råkaffe direkt ifrån odlarna. Då är det för mig mer än acceptabelt att pröjsa 100 spänn för 250gram. Att på detta forum fråga vilken kvarn och maskin man bör köpa, sedan slänga ut 3k + 4k för kvarn och maskin och därefter leta ”billigt och bra kaffe” på ica/konsum/willys är för mig obegripligt.

Men, skillnaden är kanske att jag haft ork och intresse att lägga x antal timmar läsa på hur världen ser ut och var mitt kaffe kommer ifrån, vem som är involverad i produktionsledet från odlare till rosteri.

Jag uppmanar så många som möjligt att söka, leta och informera er… Jag sitter inte på hela sanningen, men jag blir upprörd när folk slänger sig med begrepp och märkningar det inte har koll på eller vad de står för och hur de påverkar odlarna och konsumenterna. Fråga gärna ditt rosteri hur produktionslinjen från odlare till varan du just köpt ser ut. Inte nog med att de smakar himmel, du kommer att mysa än mer när du VET MED SÄKERHET att du bidragit till något gott, någonstans på jorden.


Texten skriven i all hast, det har säkert smugit in en del fel. Kommer i så fall att redigera senare...
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp