Expobar Brewtus tevatten

bauta

Well-known member
Hur är det, går bryggvattnet via hetvattenkokaren? Gissningsvis inte m tanke på temp? Undrar pga hur fräscht tevattnet är i kokaren.
 

osks

Well-known member
Vad är det du undrar över egentligen? Jag tycker din fråga är lite förvirrad, men det kanske beror på att jag missförstår dig.

Jag vet inte om vattnet till bryggkokaren förvärms av ångkokaren. Om det gör det så görs det genom att vattenledningen till bryggkokaren går igenom ångkokaren, inte att man tar vatten från ångkokaren. När du använder hetvattenkranen (dvs inte bryggruppen) så tas det vattnet från ångkokaren, så om du inte använder den funktionen ofta så kan vattnet vara rätt gammalt där, ja. Oftast får det lite metallisk smak pga att mineralerna i vattnet stannar i kokaren när du släpper ut ånga.
 

Gringubben

Well-known member
Intressant ämne men vet ej.
Bakteriellt borde det inte vara något problem eftersom bakterier inte överlever den temperaturen, men hur mycket koppar som finns i vattnet beror nog på omsättningen av vatten.
 

bauta

Well-known member
Ok, jag använder mjölkskummaren frekvent men den tar alltså bara av ångan från kokarsidan. Det innebär ju att omsättningen på vattnet i kokaren i princip endast är som tevatten (lite ånga oxo) ? Tevatten som sällananvändare är förmodligen inte särskilt fräscht då. Nej, ingen bakteriell risk mer undringen över tevatten som stått still i metallkokaren och värms på ett antal ggr in användning som tevatten
 

Gringubben

Well-known member
Jag har ju ingen Brewtus, men en hx med 5 liters kokare.
Använder hetvattnet rätt frekvent, inte minst till att rengöra bryggruppsborsten eftersom det är enkelt utan slask och spill.
Brukar även tanka ur någon liter och koka grönsaker eller pasta, då det spar en del tid.
Jag använder även vattnet till te ibland och tycker inte det smakar något konstigt, men för att få klarhet kommer jag nu låta ett glas bli kallt och sedan jämföra med vattnet i kranen. (Ja, jag är hyfsat orädd:).)

Nästa steg blir väl att lämna in vattenprover hos kommunen, då.
 

osks

Well-known member
Ja, det är inte så dumt att använda varmvattnet till pasta och sånt, så det blir lite cirkulation på det.
 

bauta

Well-known member
Man ska nog försöka använda varmvattnet så mkt som möjligt då; bryggruppsborsten, starta äggkokning etc. Problemet är att du får ur en temuggsvolym, sen är trycket borta. Varmvattnet drivs ju ut av ångtrycket som försvinner vilket gör att gissningsvis merparten av vattnet står kvar.
 

Gringubben

Well-known member
Man ska nog försöka använda varmvattnet så mkt som möjligt då; bryggruppsborsten, starta äggkokning etc. Problemet är att du får ur en temuggsvolym, sen är trycket borta. Varmvattnet drivs ju ut av ångtrycket som försvinner vilket gör att gissningsvis merparten av vattnet står kvar.
Fast vattentappen tas väl från undersidan på kokaren, till skillnad från ångan som kommer uppepå? Då borde det väl bli hyfsad omsättning på vattnet förutsatt att man spolar en del?
 

osks

Well-known member
Fast vattentappen tas väl från undersidan på kokaren, till skillnad från ångan som kommer uppepå? Då borde det väl bli hyfsad omsättning på vattnet förutsatt att man spolar en del?

Jag har bara sett maskiner där det tas det från övre delen och fungerar för att det är tryck i kokaren.
 

Gringubben

Well-known member
Jag har bara sett maskiner där det tas det från övre delen och fungerar för att det är tryck i kokaren.
Stämmer, fel av mig, fast på uppsidan sitter ett rör som går ner nästan till botten.

Jag har nu gjort ett empiriskt smaktest. En porslinsmugg med vatten från tevattentappen, en från vattnet i bryggruppen och en som jag värmde i micron. Sedan lät jag alla svalna till rumstemp.
Den från micron var som vanligt, medan både den från gruppen och den från tevattnet hade en metallisk bismak. Mest i tevattnet, men nu pratar vi om ytterst små nyanser. Fast ändå, trist att det ska vara så.
Antingen kopparn som ger smak, eller kalkavlagringar? Lämna in vattenprov, kanske? Vår kommun har bara en dag i veckan så vi får se när det blir.
 

osks

Well-known member
Det blir så för att mineralerna som finns i vattnet stannar i kokaren när du släpper ut ånga. Det innebär att koncentrationen på mineraler är högre i ångkokaren än i kranvattnet. Om du har en HX-maskin och det blir så från bryggruppen så vet jag inte vad det beror på; där är det ju alltid färskt vatten som värms.

Här finns att läsa om man verkligen är intresserad av vatten: http://www.big-rick.com/coffee/waterfaq.html
 

Gringubben

Well-known member
Det blir så för att mineralerna som finns i vattnet stannar i kokaren när du släpper ut ånga. Det innebär att koncentrationen på mineraler är högre i ångkokaren än i kranvattnet. Om du har en HX-maskin och det blir så från bryggruppen så vet jag inte vad det beror på; där är det ju alltid färskt vatten som värms.

Här finns att läsa om man verkligen är intresserad av vatten: http://www.big-rick.com/coffee/waterfaq.html
Men då lutar det väl åt kalkavlagringar, då? Eftersom du säger mineraler.
Jag har ju fortfarande inte avkalkat sedan jag köpte den i vintras och då glömde jag fråga när och hur det var gjort senast.
Annars har jag som sagt rätt hög omsättning på vattnet i kokaren, men om mineralerna lägger sig längst ner i botten så är det väl inte så fräscht.

Då kan det ju vara fler mineraler än kalk dessutom eftersom jag har borrad brunn. Håhå jaja, blir väl att demontera rubbet då?
 

osks

Well-known member
Det finns flera sorters mineraler. Att du känner det betyder inte nödvändigtvis att maskinen behöver kalkas av, så ta det lite lugnt nu...

Avkalkning behövs för att få bort sånt som har fastnat på kokaren - det följer ju alltså inte med vattnet ut , för då hade det ju inte varit något problem. Sen kanske det som har fastnat också kan ge en viss metallsmak efter ett tag, men det gäller främst mineraler som är kvar i vattnet. Du känner smaken av att det finns mer upplösta mineraler i vattnet från kokaren, än i vattnet direkt från kranen. Det är allt. Det är inget problem och inget du egentligen kan göra något åt.
 

Gringubben

Well-known member
Det finns flera sorters mineraler. Att du känner det betyder inte nödvändigtvis att maskinen behöver kalkas av, så ta det lite lugnt nu...

Avkalkning behövs för att få bort sånt som har fastnat på kokaren - det följer ju alltså inte med vattnet ut , för då hade det ju inte varit något problem. Sen kanske det som har fastnat också kan ge en viss metallsmak efter ett tag, men det gäller främst mineraler som är kvar i vattnet. Du känner smaken av att det finns mer upplösta mineraler i vattnet från kokaren, än i vattnet direkt från kranen. Det är allt. Det är inget problem och inget du egentligen kan göra något åt.
Att jag öht är i den här tråden är väl iofs nästan ot, men gammalt kokarvatten är ju gammalt kokarvatten i alla lägen.:)
Det finns ju en anledning att det kallas tevattentapp. Om det inte är meningen att det ska gå att dricka, så borde det ju framgå i manualer, etc.
Sedan kan jag förstå om det blir knasigt om man aldrig tappar ur något utan bara kör med ångan.

Kalka av värmeväxlare är ju inget konstigare än att kalka av en enkelkokare, säkert ingen skillnad på dubbelkokare heller.
Själva kokaren däremot är en annan historia, men länken du hade var riktigt bra.

Har jag fattat det rätt om kalket endast bildar avlagringar vid vattenytan och ovanför, alltså inte nere vid botten?
Då tar jag första bästa tillfälle efter helgen och kör enligt den instruktionen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp