Hur mycket kaffe har ni i filterkorgen?

osks

Well-known member
Hur många gram kaffe (ungefär) brukar ni köra med när ni gör en dubbel espresso? Om ni kör med olika sorters kaffen som kräver större skillnader, byter ni filterkorg då, eller har ni en "standardkorg" som ni kör med? Varierar ni mängden kaffe ofta, eller tycker ni 17.7918g är perfekt och håller er till det?

Anledningen att jag undrar är egentligen bara att jag tycker dubbelkorgen jag mest använder rymmer ganska mycket, samtidigt som jag har fått för mig att ganska många ändå kör med ~14-16g. Men jag har inget att peka på, utan det är bara en känsla jag har fått. :)

Korgen jag använder mest är en utan kant och jag fick den tillsammans med en begagnad Silvia som jag köpte, men det är inte standardkorgen till den (den har jag också, den är mindre). Kan vara en Synesso; enligt Kaffecompagniet så skulle den rymma 18-20g, och det stämmer ganska bra med vad jag tycker blir lagom i den.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Jeg kjører 23g kaffe til 45g ferdig espresso som standard utgangspungt. Det blir stort sett veldig bra uansett kaffe! Lamarzocco og Synessco sine filter er store, for ikke å snakke om Dalla Corte (men de har en annen diameter og passer ikke i andre maskiner). På jobb jeg kjører med Lamarzoccos trippelfilter fordi da blir det mindre svinn (baristaer som tror at kaffen hrer hjemme på utsiden av filteret ;)). Hjemme varierer jeg mellom dobbelt og trippelfilter.
 

martink78

Well-known member
Jag kör oftast med en enkelkorg som rymmer ca 10-12g beroende på hur färsk kaffet är. Sedan har jag en dubbelkorg som rymmer ca 15-16 som mest och en trippelkorg som jag sällan kan ha mer än 18-19g , vilket känns väldigt lite.. den borde ju rymma 21g, minst.. ?
 

hellgun

Active member
När ni fyllt med kaffe och sedan "tampat", hur full är då korgen? Ska det packade kaffet nå ända upp till spridarfiltret och pressas mot detta eller ska det vara en luftspalt emellan? Har i så fall storleken på denna luftspalt påverkan på bryggningen?
 

osks

Well-known member
När ni fyllt med kaffe och sedan "tampat", hur full är då korgen? Ska det packade kaffet nå ända upp till spridarfiltret och pressas mot detta eller ska det vara en luftspalt emellan? Har i så fall storleken på denna luftspalt påverkan på bryggningen?

Det säkra valet är att lämna (minst) ett par millimeter plats mellan kaffet och spridarfiltret, så att vattnet kan flyta runt där, men på vissa sorters maskiner behövs det inte. Det som oftast händer när det inte fungerar är att det blir kanalisering. På E-61-maskiner gör det inte så mycket om kaffet ligger emot spridarfiltret, för att det finns plats för vattnet att röra sig på ovanför det. Motsatsen sägs gälla för t.ex. Dalle Corte Mini och La Spaziale S1 Vivaldi, de är istället väldigt känsliga och där gör man bäst i att inte dosera så mycket att kaffet tar ligger emot spridarfiltret.
 

Bacchus

Active member
Jag kämpar med orginaldubbelfiltret till Silvia. Maler med MiniMoka 203 och fyller korgen. Tampar sedan så kaffet är precis under det lilla spåret / kanten i filtret. Trots det får jag märke i pucken av skruven som filtret trycks upp emot. Tar jag mindre kaffe blir det soppigt och rinner för fort.

Tilläggas bör att pucken oftast blir rätt blöt/fuktig på toppen.

Fråga till Silvia ägare:
Hur mycket kaffe har ni i dubbelfiltret?
Får ni avtryck av skruven? ( gör det nåt?)
Hur lång tid brukar det ta från ni slår på vattnet till första droppen vatten?
Hur ser ers puckar ut efter en lyckad dubbel espresso?
 
Senast ändrad:

Stinky

Member
På min Silvia verkar det som om man får bäst resultat med kaffet "kloss-an" spridarfiltret.

Men det är verkligen svårt att dosera rätt mängd kaffe, börjar få in de rätta knycken nu efter ett par månaders kaffekokande och mycket testande med olika storlekar.

Pucken efter en fin kopp är inte vattnig på ytan, men väldigt blöt. Det brukar ta kanske fyra sekunder innan de första dropparna börjar dyka upp.

Om någon tycker nåt annat är det fritt fram för diskussion!
 

osks

Well-known member
Jag kämpar med orginaldubbelfiltret till Silvia.

Det filtret tar inte så mycket kaffe, men det finns många andra filter du kan testa istället.

Maler med MiniMoka 203 och fyller korgen. Tampar sedan så kaffet är precis under det lilla spåret / kanten i filtret. Trots det får jag märke i pucken av skruven som filtret trycks upp emot.
Men blir det gott då?

Tar jag mindre kaffe blir det soppigt och rinner för fort.
Det borde du kunna fixa genom att mala finare.

Tilläggas bör att pucken oftast blir rätt blöt/fuktig på toppen.
Spelar ingen roll alls. Hur pucken ser ut efteråt i princip helt ointressant. (Så länge det är konsistent och inte ändrar sig utan att du ändrar någon annan parameter. ) Hur pucken ser ut beror på många saker, men har inte så mycket att göra med huruvida kaffet är gott eller inte.

Hur mycket kaffe har ni i dubbelfiltret?
Inte Silvia-ägare längre, men jag har för mig att det var svårt att få i mer än typ 14-15 gram i standardkorgen, kanske kunde det gå med 16 ibland.

Får ni avtryck av skruven? ( gör det nåt?)
Det vill jag minnas att jag fick, och att det inte direkt gjorde något (så länge det inte vara ett väldigt djup avtryck; dvs väldigt litet/inget rum mellan kaffet och spridaren).

Hur lång tid brukar det ta från ni slår på vattnet till första droppen vatten?
Beror mycket på, och jag vågar inte säga hur det var med silvian (det var ett tag sen).

Hur ser ers puckar ut efter en lyckad dubbel espresso?
Allt från plaskblött till snustorrt, beroende på dosering, filterkorg, extraktionstid, m.m.
 

Bacchus

Active member
Fyller du då filtret till bredden med malt kaffe, "rakar" av till en slät yta och sedan tampar?

Kommer du då under den lilla kanten i filtret?

Ofta rinner det för fort för mig men pucken är fortfarande för blöt.
Funderar på att mala jättefint och tamps lite lösare. Kan det lösa problemet?
 

hne

Well-known member
Struket mått på singelfiltret, något finare malet än för en dubbel. Singelfiltret (och i viss mån även dubbelfiltret) som följer med Rancilio Silvia 2009+ har nån slags tratt som gör det oerhört svårtampat. Jag har köpt ett med rak kant för att underlätta. Lättast är det med trippelfilter. Med http://www.kaffecompagniet.se/kop.asp?art=100875 slipper man ha sönder pucken mot skruven.
 

kafferookie

Well-known member
Struket mått på singelfiltret, något finare malet än för en dubbel. Singelfiltret (och i viss mån även dubbelfiltret) som följer med Rancilio Silvia 2009+ har nån slags tratt som gör det oerhört svårtampat. Jag har köpt ett med rak kant för att underlätta. Lättast är det med trippelfilter. Med http://www.kaffecompagniet.se/kop.asp?art=100875 slipper man ha sönder pucken mot skruven.

jasså det är en sådan man skall ha. jag får avtryck från skruven i alla mina puckar. och för att undvika detta får man ju ha minimalt med kaffe i.. men en sak jag inte fattar. Folk säger att man skall överdosera och bara stryka av längs med pf´s överkant och sedan tampa. Detta är omöjligt med rancilia silvia, för gör man detta går det inte få pf i maskinen då kaffet tar emot själva "vattenfiltret"
 

kafferookie

Well-known member
laborerat fram och tillbaka nu. har även bytt skruven mot en med lägre huvud . men när jag skall köra i dubbelfiltret och fyller upp kaffe upp til kanten och stryker av och tampar, 14 gram. När jag sätter i pf i gruppen så tar det emot vattenfiltret, skall det göra det? Blir mkt kaffe som sitter kvar som måste städas upp efter användning. eller skall jag helt enkelt inte ha så mkt kaffe i, får köra med 10-12 g för att det inte skall ta emot... HJÄLP!
 

tnordl

Well-known member
Det blir alltid lite rester som regörs genom att du kör ut lite vatten (ung. 2 sek) och ta en trasa och dra rent lite. Jag har en pidas silvia, rocky och rostar böner själv och vid tillfällen vägt bön mix för en dubbel ********--jag ligger mellan 15-16g. Du får avtryck på skruven på dush filtret på pucken men skall helst inte ha avtryck från filter nätet. Ifall du har malt väldigt fint (rocky 1-3) kan du få problem när du fyller up till kanten att det blir för tätt--annars skall det gå.
 

kafferookie

Well-known member
Maler på 8-9, fyller till kanten och drar av och tampar rätt hårt. Får ändå avtryck från filter samt skruv. Vill inte fylla på mindre kaffe heller för då e de svårt att få det jämnt när man inte kan dra mot kanten.
 

osks

Well-known member
Maler på 8-9, fyller till kanten och drar av och tampar rätt hårt. Får ändå avtryck från filter samt skruv. Vill inte fylla på mindre kaffe heller för då e de svårt att få det jämnt när man inte kan dra mot kanten.

Får du avtrycken innan eller efter bryggning? Det är bara om du kollar innan bryggning du inte bör få avtryck. Efteråt är det inget konstigt.
 

tnordl

Well-known member
Ok, en lösning: du maler lite för grovt. De grövre kornen behöver mer plats än finare korn. Rocky kan variera lite mellan maskiner men inte då mycket. Minska Rocky till 4,5, eller 6. Då får du i mer och de tar mindre plats. Min Rocky variera jag mellan 5-2, beroende på bönor (färskhet, hur hårt rostade, ifall koffein fria eller inte).

Tomas
 

tnordl

Well-known member
kollade mina puckar idag, alla hade ett svagt avtryck av yttersta ringen av nätet. Så som Osk sa får du avtryck innan (sätt fast, ta ut och kolla) är det inte bra men efter, helt normalt
 

kafferookie

Well-known member
Nu får jag bra rinntid om jag tampar lite hårdare än 15 kgs, kanske 20 kg. Är det ok att tampa så hårt om det blir bra eller ska man ligga på 15 och justera något annat istället?
 

tnordl

Well-known member
Jag mäter inte hur många kg jag tampar. 20 låter som det börjar bli lite mycket. Men det handlar nog lite om smak, experimentera Newman 12-20 kg: mal finare tampa mjukare och jämfört till du hittar en sweet spot.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp