Snabba perfekta shots?

Nollan

Active member
TRött på allt slabbande,vägande, ställa kvarn, röra runt i kaffet bara för att tillslut höra ett pffssssssttttt när en hård vattenstråle slår ner i filterhållaren köpte jag Lavazza "il Perfetto Espresso". Måste ju vara perfekt, rätt mängd, rätt tampad, rätt kaffe..... men sedan innan man öppnar förpackningen står det ".....designed for use in ESE espresso machines". Går dessa inte att köra i en vanlig maskin då? Behöver specialhandtag eller? Kaffe färdigpackat i pappersfilter, borde väl gå att dra ner i ett enekel-shot filter tyckte jag i alla fall att det såg ut som. Så vad är ESE?
 

kaffe med slice

Well-known member
problematiken ligger nog i din frågeställning "snabba perfekta shots". Det finns inte. Det tar sin tid att få perfekta shots helt enkelt :lol:

ESE
 

johey

Well-known member
Det kan finnas "podkit" till din maskin, men det låter jag vara osagt. Det finns i alla fall till nyare modeller av Silvian. ESE-pods ger ok kaffe, men är långt ifrån magi. Skulle jag tröttna på allt slabbande, vägande, ställa kvarn, röra runt i kaffet bara för att tillslut höra ett pffssssssttttt när en hård vattenstråle slår ner i filterhållaren, skulle jag dock kunna leva med ESE-pods.
 

Nollan

Active member
Får kanske sluta handla kaffet på Coop. Gevalia, Löfbergs lila, Classic, och Lavazza skall väl kanske inte vara de bästa sorterna för espresso och jag kan även tänka mig att de inte är så väldigt färska heller. (fast lavazza är väl helt OK)
 

johey

Well-known member
Det är inte lätt att hitta rätt. Det är alltid en avvägning mellan smidighet, pris och smakupplevelse. Ska du ha gott och billigt får du göra avkall på smidigheten. Gott och smidigt blir dyrt. Billigt och smidigt blir dålig kvalitet.

Och när jag pratar om gott och smidigt menar jag att gå till ett bra café när du ska ha en kopp, alternativt köpa en riktigt seriös helautomat.

Jag hamnar på gott och ganska billigt, med hemrostade färska bönor och en begagnad La Pavoni. Smidigt? Knappast. Men jag gillar ju meket. :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Får kanske sluta handla kaffet på Coop. Gevalia, Löfbergs lila, Classic, och Lavazza skall väl kanske inte vara de bästa sorterna för espresso och jag kan även tänka mig att de inte är så väldigt färska heller. (fast lavazza är väl helt OK)

Där har du ju antagligen roten till de snabba extraktionerna. Riktigt gammalt kaffe spelar det ingen roll hur fint du maler. Det sprutar igenom ändå. Du bor ju i Stockholm, så du torde ha massor med ställen att hitta färskt kaffe på till din maskin! :)

Är kaffet rostat 1 januari bör det vara förbrukat runt 1 mars senast (bara exempel och gällande öppnad påse). Efter detta är inte bara alla smaker borta; det lär heller inte gå att få en bra extraktion.

johey har en bra poäng i sitt resonemang.

//Stefan (som numera alltid försöker ha så färskt kaffe i kvarnen)
 

Bengan

Well-known member
Till Silvian finns det ett adapterkit för pods. Kan du inte höra med nån som säljer maskinen om det finns motsvarande till din maskin?
 

Ciclista

Well-known member
Har man köpt maskiner för 15000 kan man väl lägga lite mer pengar på ett bra och färskt kaffe. Sen kommer dina problem vara lösta.
 

Nollan

Active member
Jo, problemet är väl att komma till en butik bara. Kaffeshop med bönor från en låda och ner i papperspåse eller färdigpaketerat från Coop? Vilket är bäst?

Och egentligen är det mest för att jag gett mig den på att bara ha 8-9g i en enkel, får mala så fint att det bara blir gegga efter extraktionen, kaffemängden räcker inte till för att tampa utan man slår i botten på korgen innan kaffet är färdigtryck så att säga. Slänger man i en 12g och ökar malningsgraden blir det bättre men "det skall inte vara så" typ ;) Och oavsett hur jag gör blir det bara enorma kratrar i kaffet de gånger det inte sitter fast mot silen. Tänkte ta en genväg och köra pods ett tag, lite trött på att ibland få ut en kaffesumpsmakande cappucciono 9ggr av 10 . I-landsproblem.

Var i stockholm hittar man garanterat färskaste kaffet, någon som vet? Och tips på lätta bönor att köra på?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Var i stockholm hittar man garanterat färskaste kaffet, någon som vet? Och tips på lätta bönor att köra på?

Kaffemaskinen, Kaffecompagniet, J&N Konceptbutik, DropCoffee... Det finns massor, take your pick! :)

Är du ute efter att alltid få en tjock crema är det en robustablandning du ska ha. Rena single-estate kan vara trickigare att få till vad jag förstått, men det finns säkert olika där också.

//Stefan (som gärna skulle bo i Stockholm om inte annat än för tillgången till kaffe)
 

kaffe med slice

Well-known member
Jo, problemet är väl att komma till en butik bara. Kaffeshop med bönor från en låda och ner i papperspåse eller färdigpaketerat från Coop? Vilket är bäst?

Och egentligen är det mest för att jag gett mig den på att bara ha 8-9g i en enkel, får mala så fint att det bara blir gegga efter extraktionen, kaffemängden räcker inte till för att tampa utan man slår i botten på korgen innan kaffet är färdigtryck så att säga. Slänger man i en 12g och ökar malningsgraden blir det bättre men "det skall inte vara så" typ ;) Och oavsett hur jag gör blir det bara enorma kratrar i kaffet de gånger det inte sitter fast mot silen. Tänkte ta en genväg och köra pods ett tag, lite trött på att ibland få ut en kaffesumpsmakande cappucciono 9ggr av 10 . I-landsproblem.

Var i stockholm hittar man garanterat färskaste kaffet, någon som vet? Och tips på lätta bönor att köra på?

I väg o köp färskt kaffe o tuta i 20+ gram i filtret så skall du se att det löser sig. :D
 

Ciclista

Well-known member
I Stockholm är ju det minsta problemet att få tag i bra och färskt kaffe så fixa det, kaffe köper man inte i mataffär.
 

johey

Well-known member
Jag väger inte mitt kaffe, annat än i rent kuriosasyfte. Jag fyller min filterkorg tills den är lagom att göra en bra shot på. Ska va eller inte, det bryg jag mig inte om. Normerna får lov att anpassa sig efter min smak. Blir kaffet bra blir jag nöjd och glad.
 

martink78

Well-known member
Jo, problemet är väl att komma till en butik bara. Kaffeshop med bönor från en låda och ner i papperspåse eller färdigpaketerat från Coop? Vilket är bäst?

Ingetdera, kolla efter lufttäta påsar med en envägsventil där rostningsdatum står tryckt.
Orkar du inte åka till en affär (http://www.kaffecompaniet.se/ kan jag rekommendera, där vet de vad de pratar om) så finns det webbutiker som anger rostdatum.
Det gör faktiskt väldigt stor skillnad på hur färskt kaffet är, är det för färskt så får man ofta omvänt problem mot vad du har, att det tar stopp, mer eller mindre..
 

Nollan

Active member
Jo, enkelkorg blir det oftast. 20g i den och japp, det blir tvärstopp :D

Varför kan de inte vacuumpacka hela bönor så man vet att det verkligen är tätt? Litar inte på de där ventilerna. Får väl försöka ta mig ner till stan en dag i veckan, tar ungefär 1.5timme ToR så det tar emot att åka ner enbart för att köpa kaffe. Av någon anledning blir det aldrig av att man åker ner dit längre.
 

Mayhem

Well-known member
Varför kan de inte vacuumpacka hela bönor så man vet att det verkligen är tätt? Litar inte på de där ventilerna.
Nyrostat kaffe släpper ifrån sig koldioxid under en längre tid efter rostning. Denna vill man nog hellre kunna ventilera ut än att vacuumförpackningen sväller upp som en ballong.
 

Gholam

Well-known member
Handla färskrostat på nätet om det är jobbigt att åka in till stan. Dessutom, om du börjar rosta själv kommer du kunna pressa ner priset till samma nivåer som kaffet i matbutikerna (~120kr/kg) men få nästan samma kvalité som finkaffet du köper i kaffebutikerna (~400kr/kg).
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp