Drömkvarnen, en byggföljetong

PF013

Well-known member
Javisst, det var ju du... Blev det att du beställde några fler rör, och vad landade kostnaden på?
 

Mayhem

Well-known member
Javisst, det var ju du... Blev det att du beställde några fler rör, och vad landade kostnaden på?
Nej det blev bara ett, var bara jag och djneo som var intresserade och då lönade det sig inte att sambeställa. 400:- plus moms och frakt gick det på, 700:- totalt. Lite pricey kanske men fint blev det. (Dock rena rånet att de tog 200:- i frakt och sedan skickade som brev utan rek eller något...!)
 

PF013

Well-known member
Då får jag höra med dem om priser... Jag ser framför mig en kvarn med 3 stycken 200 mm höga hopprar (ca 0,5 liter i varje), en rakt fram och en vardera snett till vänster och höger. Då kan man ha uppsatt med olika dosering till varje kaffe också... :cool:

Fast för mina egna behov är nog tre hopprar lite overkill. Och jag ska definitivt ha ett nerkast för vägda doser också. Den kommer även tjänstgöra som koppningskvarn, nämligen. Eller... Man får nog bygga en att ha i köket och en till kaffelabbet i garaget. Nämnde jag att jag renoverar en tvågruppers Brasilia Portofino till garaget, och att frun tyckte att jag skulle stenlägga en liten uteservering utanför... :lol:
 

Mayhem

Well-known member
Kanske en rund skiva med glasrören på, som kan roteras för att ställa vilken hopper som doseringsmekanismen får sina bönor från...? :coffee:
 

PF013

Well-known member
Om det går att få doseringsmekanismen så enkel som jag hoppas så siktar jag nog på att ha en till varje hopper, så att man enkelt kan ha olika dosering inställt för varje kaffe.

Nu skulle jag verkligen behöva börja köra lite 3D-CAD så att man kan visualisera hur den kommer att se ut med allt på plats.
 

cango

Well-known member
"...Fast för mina egna behov är nog tre hopprar lite overkill. Och jag ska definitivt ha ett nerkast för vägda doser också. Den kommer även tjänstgöra som koppningskvarn, nämligen. Eller... Man får nog bygga en att ha i köket och en till kaffelabbet i garaget. Nämnde jag att jag renoverar en tvågruppers Brasilia Portofino till garaget, och att frun tyckte att jag skulle stenlägga en liten uteservering utanför..."

O fan, har du frun kvar...? ;-)

(btw underbar tråd)
 

PF013

Well-known member
Den stora provkörningskvällen!

(Huvuddelen av bilderna tagna av danwi)

Först fräsa bönkanalen:
IMG_6434s.jpg


IMG_6439s.jpg


Och sen fräsa ut en MDF-skiva att bulta fast kvarnen i:
IMG_6445s.jpg


IMG_6448s.jpg


Det är underbart med CNC-fräs...
IMG_6450s.jpg


Kvarnen på plats i fräsen, med böninkast (ihoplött av en konservburk!):
IMG_6453s.jpg


IMG_6454s.jpg


Den maler!
IMG_6457s.jpg


Problemen som visade sig var:

* Bönorna hoppar och studsar i malverket, vilket gör att det tar lång tid innan alla är malda. Detta gör också att det inte alltid går snabbare att mala på ett högre varvtal.

* De flesta kaffen verkar bli ganska statiska, vilket gör att det fastnar en hel del på trattens insida.

* Tratten har en för stor öppning för att distribuera bra i portafiltret.

Vi hann lösa det första problemet till stor del, genom att svarva till en plastbit som hindrar bönorna från att studsa på den rörliga malskivan i alla fall:
IMG_6459s.jpg


IMG_6461s.jpg


Fortsättning följer...
 

Mathias

Well-known member
......
* De flesta kaffen verkar bli ganska statiska, vilket gör att det fastnar en hel del på trattens insida.
...

Gäller detta även på riktigt låga varvtal, typ 15-50 rpm?

En billig lösning kan vara att montera en liten "kläpp" ungefär som på en cykelringklocka och snäppa en eller ett par gånger så rasar nog kaffet ned. Inte direkt high tech men ..... :)

Jag väntar otåligt på fortsättningen......
 

PF013

Well-known member
Vi gick ner till 50 rpm och allt såg helt underbart ut (även distributionen i portafiltret), men det visade sig att vi samtidigt bytte till ett kaffe som var alldeles för ljusrostat, och som legat i en plastkasse i ett halvår...

När vi gick över till ett lite mer normalrostat kaffe så blev det statiska problem även vid 50 rpm. Vi får labba mer helt enkelt.
 

MartinForsberg

Well-known member
Det där lilla gallret som sitter i utloppet på en Mazzer Mini Electric är inte helt fel, förutom att det tar bort en del av det statiska elektriciteten direkt så bromsar det också ner farten på de malda bönorna så de inte far omkring så fort och därmed inte studsar i tratten.

En kortare väg för de malda bönorna att färdas innan de når portafiltret innebär också att de inte laddas upp lika mycket som om de får fara omkring en lång bit. Så där hjälper "bromsen" till dubbelt eftersom bönorna rinner rakt ner i tratten på en Mazzer med gallret, men utan gallret tar de alla möjliga vägar ner och runt på trattens insida innan de når portafiltret. Tyvärr hjälper det inte så värst mycket att tratten är av metall när större delen av det malda kaffet ändå inte träffar trattens metall, det flyter ovanpå sig självt. Efter ett tag har trattens insida också fått ett isolerande lager av fett och småpartiklar som gör att den statiska elektriciteten inte leds bort.

Det finns patent som beskriver både den statiska elektriciteteten och fartdämpningen som Mazzer lämnat in, hittar inte länkarna nu men jag har skrivit i en tråd här på forumet tidigare om patenten så de borde gå att hitta.

I något av patenten hade man satt "stålfingrar" i strömmen av det malda kaffet som då både bromsade farten och tog bort statisk elektricitet eftersom de var jordade, det såg ut som en gles kam. Mazzer minin har ett rutnät av trådar som sitter i mynningen där bönorna kommer in i tratten.
 

PF013

Well-known member
Tyvärr inga bilder idag. Jag fräste ut ett första försök på en wiper/propeller som skulle se till att det inte fastnar kaffe uppe runt utloppet från malskivorna. Den har sina kanter uppvikta så att den vispar runt luften i tratten lite, och är gjord av 0.3 mm aluminumplåt.

Det funkade över förväntan! Nu kan jag köra utan att nåt fastnar i tratten, och om jag håller mig nere runt 100 rpm eller lägre så distribuerar den riktigt bra i portafiltret även med det stora hålet i tratten. Så nu börjar det bli fokus på att få kvarnen i kökskompatibelt skick. Och få ordning på en videokamera med stativ...

Jag har fått tag på ett monster till motor, en likströmsmotor från en CNC-svarv som stod på skroten. 2000 rpm vid 150 V och 5,9 Nm vid 9 A, enormt stor och tung (35 cm lång, 15 cm i diameter och säkert över 20 kg). Det underbara med den här motorn är att det blir förhållandevis enkelt att bygga elektronik för att köra valfritt varvtal och mjukstarta. Och jag betalade bara en 50-lapp för den. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp