Test: Mazzer Mini E vs Compak K3 Touch

HeMo

Well-known member
Frågorna har ställts av många och diskuterats flitigt. Vilken kvarn ska man köpa? Vilken är bästa hemmakvarnen? Många har spekulerat och haft synpunkter. Nu har vi gjort ett försök till systematisk jämförelse med fokus på användarvänlighet och resultat för den krävande hemmabaristan. Vi har inte utfört några avancerade mätningar (av t ex ljudnivå och upphettning) med teknisk utrustning utan istället förlitat oss på våra egna sinnen. Vi har inte heller utfört något blindtest utan istället diskuterat oss fram till en gemensam bedömning (detta gäller allt utom de rent subjektiva kriterierna som utseende, där det är svårt att komma fram till något annat än rent tyckande).

Vi har under några dagar i påskhelgen sammanfört två av de mest populära kvarnarna i segmentet mellan Rocky/Demoka och professionella kvarnar, nämligen Jemo:s Masser Mini E och HeMo:s Compak K3 Touch. Platsen för testet är vår gemensamma släktgård i Småland. Förutom de båda kvarnarna är testutrustningen följande:
•Jemo:s Isomac Millennium (de maskiner vi har på landet duger inte till testet – för dålig maskin (Euromatic) respektive för dålig repeterbarhet (Europiccola)).
•Johan & Nyström 5 Estate, rostat 6/4 (5 dagar före testet).
•Våg med 0.01 grams noggrannhet.
•Timer.
•Impod Interrogativo och Torr konisk konvex.

Under ett par dagar (torsdag-fredag) fokuserade vi på att lära oss båda kvarnarna (dvs HeMo fick bekanta sig ordentligt med Mazzer och Jemo med Compak). Därefter ägnades lördagkvällen åt ett mer fokuserat test som protokollfördes. Före testet enades vi om ett antal testparametrar och viktning av dem. Dessa parametrar är (i vår prioritetsordning):
•Malkvalitet
•Maltid
•Spill
•Rengöring
•Klumpar
•Inställning
•Ljudnivå
•Visuellt intryck (utseende)

Vi ställde in kvarnarna så att resultatet blev:
•17 gram
•2,5 cl
•30 sek (+/- 3 sek)

Eftersom vi har begränsad tillgång till nätet på landet dröjer resultat och bilder ett tag. Fortsättning följer…
 

Jemo

Well-known member
här är några bilder. HeMo lägger upp protokollet.
 

Bilagor

  • set up.jpg
    set up.jpg
    66.5 KB · Visningar: 198
  • framifrån.jpg
    framifrån.jpg
    52.6 KB · Visningar: 217
  • sidan.jpg
    sidan.jpg
    50.6 KB · Visningar: 121
  • baksida.jpg
    baksida.jpg
    45.8 KB · Visningar: 83
  • invägning.jpg
    invägning.jpg
    45.8 KB · Visningar: 134
  • spill mazzer.jpg
    spill mazzer.jpg
    63.1 KB · Visningar: 145
  • extraktion.jpg
    extraktion.jpg
    79.2 KB · Visningar: 140
  • klumpar compak.jpg
    klumpar compak.jpg
    59.2 KB · Visningar: 153
  • klumpar mazzer.jpg
    klumpar mazzer.jpg
    62.5 KB · Visningar: 164
  • spill compak.jpg
    spill compak.jpg
    49.8 KB · Visningar: 142
  • Bild 009.jpg
    Bild 009.jpg
    61.7 KB · Visningar: 157

HeMo

Well-known member
Testprotokollet:
 

Bilagor

  • Kvarntest.jpg
    Kvarntest.jpg
    72.9 KB · Visningar: 259
  • Kvarntest.pdf
    11.5 KB · Visningar: 142

HeMo

Well-known member
Samlad bedömning

Det är svårt att utse en klar vinnare, båda kvarnarna uppfyller högt ställda krav på en hemmakvarn.

Om man prioriterar snabbhet, enkel inställning och enkel rengöring vinner Mazzer. Om man prioriterar minimalt med spill och klumpar och attraktivt pris vinner Compak.

Respektive kvarns främsta styrka blir i viss mån också dess största svaghet (t ex snabbhet och spill i fallet Mazzer, inget spill och långsamhet i fallet Compak).

Mazzern får högst totalpoäng och är därmed, enligt oss, totalt sett en bättre kvarn. Skillnaden mellan kvarnarna är dock inte speciellt stor och om vi skulle köpt ny kvarn idag (till nypris) skulle båda valt Compak.
 

HeMo

Well-known member
Övrigt:
En fördel med K3:an, som inte framkommer i testprotokollet, är att det går att mala direkt ner i aeropressen tack vare att utblåset sitter högt upp.
 

HeMo

Well-known member
Oj, det missade vi att skriva.
Mazzer Mini E ca 8 500:-
Compak K3 Touch ca 4 900:-

Ska se om jag kan få in ett tydligare testprotokoll under dagen också.
 

Tobiemme

Well-known member
tack för ett bra test!
jag vill bara flika in att Mazzer Mini E kan vara långsammare än det ni mätt upp. jag får mina 22 gram malda på 35 sek. (med inställning vid 7 strecket på mitt ex.)
 

Almapeso

Well-known member
tack för ett bra test!
jag vill bara flika in att Mazzer Mini E kan vara långsammare än det ni mätt upp. jag får mina 22 gram malda på 35 sek. (med inställning vid 7 strecket på mitt ex.)

Nu har jag ingen mazzerkvarn själv så ta inte min ifrågasättning personligt, men 35 sekunder känns väldans långt. Kan det stämma?
(sitter och räknar för mig själv, 1-2-3-4-5-6...35) Det är lång tid.
Min Rocky ligger nog på 15-20.
 

Large

Well-known member
Trevligt initiativ och bra genomfört test men jag saknade ett subjektivt test av smakpåverkan på kaffet. Äe det så att Compaken verkligen levererar smakmässigt också ?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kul test!

jag vill bara flika in att Mazzer Mini E kan vara långsammare än det ni mätt upp. jag får mina 22 gram malda på 35 sek. (med inställning vid 7 strecket på mitt ex.)

Hmmm... är inte det långsamt för en Mazzer? Kanske dags att rengöra malskivorna? Köpte du den begagnad eller ny (tänker på om malskivorna kan vara utnötta och ha tappat stinget)?
 

Jemo

Well-known member
Trevligt initiativ och bra genomfört test men jag saknade ett subjektivt test av smakpåverkan på kaffet. Äe det så att Compaken verkligen levererar smakmässigt också ?

vi är inga rutinerade koppare, men vi tyckte att båda kvarnarna levererade också smakmässigt. vi fokuserade dock i första hand på användarvänligheten i detta test (www.badcoffee.com har tidigare gjort ett kvarntest som fokuserade huvudsakligen på smaken och där fick båda modellerna godkänt).

vi kommer f ö att komplettera med lite mer utförliga beskrivningar och bilder senare. bland annat tror vi att beskrivningen av skillnaden i enkelhet beträffande rengöring mellan de båda kvarnarna kräver ett förtydligande. i korthet går det ut på att mazzerns "vingar" passar bättre i malhuset samt att compakens "flärpar" samlar en hel del kafferester som är svåra att få bort med dammsugare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp