Låg temp och preinfusion

AA

Skottjägare
Veckan som gått har jag labbat lite med tempen och då låga temperaturer speciellt samt pre-infusion.

När det gäller tempen så har jag alltsom oftast utgått från 92C och labbat lite därikring men sällan mer än 1-1,5 grad upp eller ner. Jag kör uteslutande enkelfilter och jag har hört och läst att enkelfiltret med fördel används med sänkt temperatur i jämförelse med med dubbelfiltret.
Jag har inte hört någon riktigt trovärdig förklaring men jag var givetvis tvungen att testa.

Jag tog det kaffet jag hade hemma och körde 2 enkla i enkelfiltret och 4 enkla i dubbelfiltret (2 bryggningar) med 92C bryggtemp. Exakt lika koppar användes och dom var lika varma vid testet. Portfiltren var även dom så lika det bara går i temp.
Resultatet på dessa enkla testgrunder var att kaffet i koppen var definitivt varmare med enkelfiltret än med dubbelfiltret. Skillnaden var klar och tydlig så att även en icke kaffeintresserad person också kände den.

Skillnaden i smak var att dom skotten som gjordes i enkelfiltret var lite plattare och hade lite mindre tydliga smaker.

Jag sänkte tempen till 88C och samma process upprepades. Kaffet i dom enkla skotten var fortfarande varmare än dom dubbla men smaken hade blivit mer mjuk och söt med bättre nyanser. Dom dubbla smakade även dom helt OK men dom enkla var snäppet bättre.

Sänkte tempen till 86C och nu smakade dom enkla skotten riktigt sött och mjölkchokladigt! Riktigt smask! Dom dubbla blev inte alls så söta utan hade en liten surhet i eftersmaken. Fullt drickbara men dock inte perfekta.

Här slutade temptesten för kvällen då koffeinnivån i blodet vida översteg av Socialstyrelsen rekommenderade nivåer.

Slutsatsen var att detta måste jag labba vidare på och att en temperaturer utanför dom "normala" 90-96C som man ser lite överallt inte behöver vara fel.

Jag labbade även lite med GS3:ans preinfusion. Den fungerar som så att pumpen startar och släpper på vatten på pucken och så efter en inprogrammerad tid så pausar den och så efter en inprogrammerad tid så slår den på trycket igen. Tack vare GS3:ans munstycke (gicluer) på 0.6mm så byggs trycket upp långsamt så den första delen, förfuktningen, sker med ett relativt låg tryck.
Jag körde med 1.0 sek på 2.0 sek av och sen normal bryggning efter det och det jag märkte var att maskinen blev mer förlåtande på dålig distribution och tampning. Det rann jämnare ur pipen fast jag fördelat dåligt eller packat lite snett.

Man kan ju fråga sig varför det skulle ta mer än 1 år att upptäcka denna funktion men jag försvarar mej med att dom funktioner jag inte saknat dom behöver jag inte heller. Nu har jag haft en dålig espressostart på hösten så jag beslöt att testa och det var ett lyckat försök. Nu kommer jag ha preinfusion påslaget framöver men jag kommer att labba lite med tiderna.

Ha de´ och lycka till i jakten!

/AA
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Trevlig rapport! :)

Jag har sagt i evinnerlig tid att preinfusion is "the shit". Jag kör alltid med 3 sekunder pre- innan jag slår på pumpen. Blir jämnare/lugnare/bättre extraheringar.

Har inte testat låga temperaturer, får ta mig i kragen och göra det någon gång. Skumt att de enkla blev så mycket bättre än de dubbla? Där ser man.
 

Buffeln

Well-known member
Intressant! Det förklarar delvis varför det inte går att skifta mellan enkel och dubbelfilter helt ohämmat utan kvalitetsproblem.
 

Axel

Well-known member
Charles och Anne körde ju de första månaderna med temp på 89. Funkade utmärkt. Ska se om jag kan labba lite jag också..
 

Ante

Well-known member
Bra rapportering där, har själv labbat lite med pre-infusion på Dallacorten med naket PF och märkt att det rinner jämnare. Kan dock bara välja mellan en 2 sek eller 4 sek pre-infusion.

Smakskillnaden mellan de olika tiderna har jag inte orkat testa en men efter att ha läst detta så blir man onekligen inspirerad att testa om man upplever någon skillnad.

Ska nog redan ikväll köra nogra skott under 90C
 

larjo11

Well-known member
Tack för ett intressant inlägg.
Ska blir bara mer o mer intressant att PID:a gaggian. Eller uppgradera till en PIDad maskin.
Under tiden ska jag testa lite fuskpre-infusion. Sätta igång pumpen och stänga av den efter nån sekund. Sedan köra på som vanligt igen. Någon som testat detta?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är så preinfusion fungerar på La Marzoccon också, även om det inte är helt jämförbart med en vibrator och en rotopump. Men ändå.

Det är väl bara direktkopplade halvautomater "med spak" som har riktig pre-infusion. (om det nu är vattentrycks-pre som räknas som riktig?).
 

josef

Well-known member
preinfusion är underbart, det är ju konstaterat.

Detta med temperaturer däremot är fruktansvärt intressant. Blev desto mer intresserad av det när goda koppar kommer från min aeropress med vattentemp på 80-82 grader
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Imorgon ska jag mäta temperaturen på min Cona! Hällde i mig en liter (hela litern!) med 4 ESSE från Cona idag.

Sjukt gott, en helt annan smak än Eva Solon, trots samma mängd kaffe/vatten. Något längre extraktionstid än jag tänkte mig, längre än Eva Solon (det tog lite tid innan vattnet krypit tillbaka till den undre behållaren), men det smakade ljuvligt!

Ska bli intressant att se vilken temp det är i den övre behållaren när allt vatten är uppe (det är då jag häller i kaffet).

:coffee:
 

Tobiemme

Well-known member
tack för intressant inlägg!
måste genast testa att förlänga flushen för att se ifall jag kan frambringa en märkbar skillnad. någon därute som vet hur "svalt" bryggvattnet från en E-61 HX kan bli?

kanske lite OT: är Vibiemmens "lågtrycks-preinfusion" att betrakta som oriktig eller hur är det? på AA:s beskrivning så lät det ju som principen är snarlik. :huh: hur som helst så har jag nog också upplevt min maskin som väldigt förlåtande – kanske just tack vare nämnda pre-infusion.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur pre-infusar du då?

Slår du på pumpen, stänger av, och slår sedan på pumpen igen? (oriktig pre-?)

Eller är din Vibemme direktkopplad till vattenledningen, så att du kan köra pre- med trycket från vattenledningen? (riktig pre-?)

Jag har ingen aning om vad det skulle vara för skillnader i praktiken/effekten mellan dessa två metoder. Kanske är det ena bättre än det andra, kanske är det ingen skillnad alls?
 

AA

Skottjägare
Pre-infusion är ju förfuktning. Vad som är riktig eller oriktig är nog upp till var och en att avgöra men om man tar dom 4 varianterna som jag känner till så har faktiskt GS3:an 2 av dessa.

Första varianten är den manuella dvs att man öppnar för ledningstrycket och att det är det trycket som träffar pucken. Här kan man ha en vred som tex LM och Synesso (paddlarna) har som öppnar och släpper på trycket långsamt. Denna variant är är väl sisådär då ledningstrycket kan variera kraftigt från ställe till ställe. Det blir ju stor skillnad om man släpper på 2.5bar eller 7bar. Man får nog montera en tryckregulator innan maskinen om denna variant skall användas.

Andra varianten är den som används av (äkta) E61 dvs progressiv. Här fyller man en fjäderbelastad kammare och fjädern ökar trycket allt eftersom kammaren fylls. Denna variant är den som jag personligen anser som den bästa och den mest "äkta".

Den tredje är restiktor (gicluer, restriktor eller munstycke). Här sätter man en restriktor i vattnets väg mellan pumpen och pucken. Den sitter där för att trycket skall byggas upp långsammare än vad det hade gjort om det hade varit fritt blås. Här kan man variera storleken på restriktorn för att variera tiden det skall ta för trycket skall nå önskat bryggtryck. Denna variant är relativt lik den progressiva i avseende hur trycket ökar.
Det sitter en restriktor på 0.6mm i GS3:an.

Den sista varianten jag känner till är att pumpen/solenoiden släpper på tryck och avbryter det en stund för att sedan släppa på igen. Denna variant är den "sämsta" varianten (beroende på maskinens design). Saknar maskinen restriktor så betyder det att kaffet träffas av bryggtryck under förfuktningen. Har man en dålig kaffepuck i filtret så betyder det att denne kan "slås" sönder av bryggtrycket och då kan det skapas bla kanalisering. Även denna variant finns på GS3:an.

Jag skulle kunna filma hur trycket beter sig med restriktor och med restriktor+solenoid på/av/på med hjälp av scace2:an. Jag behöver dock hjälp med hur jag skall göra filmerna mindre i filstorlek. Dom blir gigantiska när jag filmar med min Canon G9. Den som har tips kan PM:a.

Ha de´

/AA
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Brewtusen har ju E61 bryggskalle, men jag kör med 3 sekunders vattentryck-pre innan jag slår på pumpen i alla fall. Tycker att det blir bättre/jämnare/lugnare extraktioner.

Och japp, klart man har en tryckregulator innan apparaturen. ;)

You got PM, mister. :cool:
 

hrbrun

Well-known member
Det här låter intressant.

En viss utrustningsbegränsning ger mig bara en möjlighet, ful-pre-infusion. Ska testa att slå någon sekund, slå av ett par sekunder, och sedan köra skottet. Vad tror proffsen, är det någon ide att göra försöket?
 

Ante

Well-known member
Undrar om inte Dallacorten har en 5:e variant på preinfusion?

En elektroventil som öppnas 2 alt 4 sec före det att pumpen slås på vilket gör att vatten rinner ner och fuktar pucken.
 

AA

Skottjägare
Vad är det som skapar trycket på Dallan som gör att vattnet rinner ner på pucken?

Ha de´

/AA
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp