PID till Silvian

kafei

Well-known member
Hej forumet! (första inlägget :) )

Har på senaste tiden ägnat mer tid åt att testa olika temperaturer för bryggning av espresso ('temperatursurfing') med överraskande positivt ressultat!!

Nu undrar jag lite nyfiket om det är någon här på forumet som PID:at sin Silvia? Hur gjorde du i sånt fall? Nån bra guide på nätet...? Vart köper man delar?

Vore grymt kul att få mer exakt kontroll över extraheringen, och inte bara räkna sekunder...

Glad för svar! :)
 

Minutmannen

Active member
Ibland känner jag, -vad hände med en riktigt god cappuccino eller latte, eller espresso? Varför tveaka bryggare som man köpt? Om de inte är bra nog kanske man skall gå upp ett snäpp eller ringa företaget som tillverkar dom, dom kanske skulle överraska positivt med er respons.

Minutmannen
 

Minutmannen

Active member
Jag måste bara skriva, med risk att bli blockad från detta forum. Kollade din länk och jag citerar någon annan på detta forum (svar till någon som ville sälja en maskin av, kanske "mindre bra kvalite") -Jag skrattar fortfarande, slut citat.

Minutmannen
 

marran

Well-known member
Det kanske är billigare är att köpa en med motsvarande temp-stabilitet?
Det kanske är skoj att pilla?

Min fråga är väl snarare: "varför inte?"
 

kafei

Well-known member
tack för svar.

dyknicke---> kul! hur tycker du att det funkat med PID? har ingen erfarenhet av det men tycker det låter lite spännande.

sen är det ju det här med garantin som slutar gälla om man börjar mixtra med maskinen, så det får nog dröja lite...
 

algr01

Well-known member
Detta gäller PID på en Gaggia Classic, men är nog en bra vägledning ändå: PID på Gaggia Classic
Annars är nog detta bra sidor att studera,
PID-kits
Murph's Silvia Online
Hej!

Vad kan jag göra för att trimma termostaten eller möjligen modda förutsättningarna för ångning, att höja tempen för denna som du beskrev, behöver jag hela din anordning, PID etc eller kan jag gå på en enklare, delmängd av det du beskriver i din länk?
 

dyknicke

Active member
Tror att vi tar ett förtydligande först...

En regulator (P,PI eller PID osv.. - ta fram dina gamla reglerteknikböcker för vidare info) ersätter termostaten som reglerar temperaturen i kokaren. Har du två ingångar på regulatorn kan man även styra ångtempen..

Det regulatorn gör f*n så mycket bättre än en ordinär termostat är att själva insvängningsförloppet mot önskad temperatur sker på ett kontrollerat sätt. Ju närmare måltemperaturen man kommer, destå kortare tider är elementet aktivt. Till slut så "små-duttar" elementet (alltså av-på-av-på osv..) för att hålla en konstant temp.

En ordinär termostat (dvs omoddad maskin) ger full blås på elementet. När termostaten tycker att nu är det varmt nog så bryter den spänningen över elementet. Då en espressomaskin är ett rätt trögt system vilket i detta fallet betyder att "tempen inte stannar tvärt när man vill" så forsätter tempen att öka trots att man stängt elementet. När tempen till slut vänder nedåt igen och passerar termostatens nedre temperaturgräns så är det fullt blås på elementet igen. Tyvärr kommer trögheten in igen och tempen vänder inte på stört.. Alltså fortsätter det ner igen en bit innan det vänder uppåt igen.

Tror ni fattat poängen. När man däremot trycker in bryggknappen (på en moddad maskin) och har i Silvians fall endast 0,5 liter som buffer så sker det en tempändring i kokaren väldigt snabbt när kallare vatten trycks in. Detta gör att regulatorn inte klarar av att styra utan det är fullt blås på elementet som gäller. Detta träder i kraft ett par sekunder efter du tryckt på bryggknappen. Turligt nog i Silvians fall ger detta bara små förändringar i bryggtempen under de ca:25 sekunder den pågår. Trots allt är det bara ca: 6cl vatten som skall ut.

Alltså, man åstadkommer inga underverk med en regulator. Det man uppnår är en stabil temp (om det nu är detta man vill uppnå!) vilket ger en parameter mindre att bry sig om i den kluriga processen att tillverka en espresso OCH KUNNA UPPREPA RESULTATET (sista fyra orden tål att upprepas om och om igen för att slippa en massa stöddiga kommentarer).

Fast, tänk om det är så att den bästa espresson görs på helt slumpmässiga parametrar? Lite halvgammal, snetampad Gevalia (ähhh, skit i att packa) i en förbrukad silikontub fylld med varmvatten?? Näääääää ;)

Tror det var allt...

/Nicke
 

kafei

Well-known member
Väl talat.
Tycker det vore grymt skönt att få (någolunda) kontroll över temperaturen!

Är det någon som vet vid vilken temperatur (lägstanivån) Silvian slår på elementet? När slår den av?
 

caffeine

Member
Hehe, nu blir det svårt att hålla sig framgent. Jag hade sagt till mig själv att hålla inne med köpen utav tekniska prylar ett tag...

Men det här med ett PID-kit måste jag nog bara ha!
 

Tallinn

Well-known member
Precis som man har olika mc beroende på vilken sorts åkning man känner för kanske man skulle ha olika kaffemaskiner?

En Leva för söndagskaffet när man har gott om tid, en E61 för några cappucci på vardagsmornarna...
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp