Bilder på våra kaffehörn - BILDTRÅD

Mitt kök

Min lilla trånga hörna, jag har fått såga bort listen under skåpet för att bli av med lite värme och få plats med kopparna.

Blir väldigt sugen när man ser era bilder att bygga ett eget altare på en tom vägg jag har så att alla prylar får plats.....:coffee::D
 

Bilagor

  • mitt.jpg
    mitt.jpg
    65.6 KB · Visningar: 313

Gholam

Well-known member
Det där med altare var en bra liknelse! Man borde även sätta fram lite rökelse med kaffedoft...Och tillbe förfäderna och önska dem himmelska kaffeupplevelser :)
 

gilius

Member
Hylla

Hej,

Här är min hörna, eller närmare hylla. Efter en Krups helautomat och sedan en Dal Tio som plockades upp på Erikshjälpen och lagades dök detta upp på Blocket. Maskinen var bara använd ett par timmar på en mässa och från början var en Rancilio MD50 AT med i köpet tillsammans med tampboxen och litet annat smått och gott. Väl hemkommen inspekterades maskinerna nog, alla plåtar och paneler revs av och det visade sig att de var i stort sett i nyskick. Sedan hade en kompis ett kafé och tyckte att det var ett OK byte mot den kvarnen jag har nu. Expobar 30 som den heter i detta utförande, men är en Mahlkönig K30.

Jag är väl medveten om att detta är en overkill för hemmabruk och min ringa erfarenhet (men kostnaden var ytterst rimlig), men jag uppskattar verkligen en bra espresso och nu har jag möjligheten att lära mig att producera den själv efter flera år av helautomatiskt, som var ok men inte bra. Jag skall dra vatten till maskinen och har redan ett vattenfilter som jag skall koppla in, avlopp får bli i en dunk, går inte att lösa på annat sätt tyvärr.

/gilius
 

Bilagor

  • Kaffe_1.jpg
    Kaffe_1.jpg
    96.3 KB · Visningar: 296

Gholam

Well-known member
Hej,

Här är min hörna, eller närmare hylla. Efter en Krups helautomat och sedan en Dal Tio som plockades upp på Erikshjälpen och lagades dök detta upp på Blocket. Maskinen var bara använd ett par timmar på en mässa och från början var en Rancilio MD50 AT med i köpet tillsammans med tampboxen och litet annat smått och gott. Väl hemkommen inspekterades maskinerna nog, alla plåtar och paneler revs av och det visade sig att de var i stort sett i nyskick. Sedan hade en kompis ett kafé och tyckte att det var ett OK byte mot den kvarnen jag har nu. Expobar 30 som den heter i detta utförande, men är en Mahlkönig K30.

Jag är väl medveten om att detta är en overkill för hemmabruk och min ringa erfarenhet (men kostnaden var ytterst rimlig), men jag uppskattar verkligen en bra espresso och nu har jag möjligheten att lära mig att producera den själv efter flera år av helautomatiskt, som var ok men inte bra. Jag skall dra vatten till maskinen och har redan ett vattenfilter som jag skall koppla in, avlopp får bli i en dunk, går inte att lösa på annat sätt tyvärr.

/gilius

Det där var en fin setup. Lite brist på arbetsutrymme bara! ;)
 

Hank

Well-known member
Efter några års forumläsande fick jag tummen ur och postar ett inlägg.
Baxade igår in ett blocketfynd (hoppas jag...) och ämnar smyga dit kvarnen som följde med (compak K6) även om frugan är i chocktillstånd nu :blush:
 

Bilagor

  • 2009 015.jpg
    2009 015.jpg
    70.5 KB · Visningar: 341

svartvest

Well-known member
Jag erkänner att jag dräglat efter en ny kvarn och så "plösligt en dag händer det"...
Fick möjlighet på en beg. Mahlkönig K30, så jag slog till.

Frun sa att köket börjar bli för litet...eller är det kvarnen som är för sto....nej det kan jag inte tänka mig...
 

djneo

Well-known member
Grattis... har en sådan kvarn är en grymt potent kvarn... Tänk på att köra den ca 3-4 sec ta bort portat slå det i bänken för att komprimera kaffet lite och sen in med filtret igen för att ta det sista.... Den maler ju kaffet ganska poröst därför är det bra med detta...


Jag erkänner att jag dräglat efter en ny kvarn och så "plösligt en dag händer det"...
Fick möjlighet på en beg. Mahlkönig K30, så jag slog till.

Frun sa att köket börjar bli för litet...eller är det kvarnen som är för sto....nej det kan jag inte tänka mig...
 

Stoffen

New member
bild
 

henrico

Well-known member
Giotto + Anfim Haus

Sådär - nu får nog uppgraderingsj*vulen vila ett tag. Jag har funderat på att uppgradera kvarn men så fick jag tag på en Anfim Haus för 440 kr (!) idag. Det känns som den maler bättre och framförallt mer klumpfritt och med mindre spill än Demokan. Synd att den inte är steglös bara.

Så här blev min lilla kaffehörna..
attachment.php


...om än slarvigt fotograferad med lillkameran och med svagt putsarbete.... :D
 

Bilagor

  • IMG_1014_cr.jpg
    IMG_1014_cr.jpg
    72.4 KB · Visningar: 278

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp