Vad har ni i kvarnen just nu?

AA

Skottjägare
Umeå Blend 2014 (organic) från Costas rostad 16/6.
Första gången jag testade denna blend som består av 2 olika bönor varav den ena, Los Lajones, jag druckit och gillat förut. Kaffet bryggdes i en 1-kopps Hario V60 och det kördes 17g till 240g vatten (bryggt kaffe i koppen) och cirkus 150 sek bryggtid.. Det blev nog en aning mycket kaffe i filtret då det blev rätt kraftigt i koppen utan några speciella nyanser. Det som hittades var dock mycket sötma typ brunt socker/sirap och en liten uns frisk syra. Jag tror kaffet i koppen kommer må bra av lite mindre kaffe i filtret.
Hur som helst ett bra kaffe som visade bra potential om bara det hamnar vettigt folk bakom utrustningen.

Ha de´

/AA
 

svartvest

Well-known member
Köpte en paket att Zoegas Sidamo hade inte några större förväntningar men oj, detta var riktigt gott. Det kommer att gå fler paket av Zoegas i sommar.
 

AndersSt

Well-known member
Just nu har jag Molinari Oro (70/30) som funkar väldigt bra som vardagskaffe. Köpt på Ica, ca 70:-/500g.

Vi hade gäster i midsommar och de tyckte det var det godaste espressokaffe de smakat! Vet inte om det är helt rättvisande då de själva kör helautomat (Melitta med sån där "magnetpulverskummare" som ersättning för mjölken, tveksamt om innehållet i det där pulvret någonsin varit i närheten av en ko...) Jag väljer att tro att det snarare berodde på mitt utsökta hantverk :blush:
 

Faktor

Well-known member
Hittade en påse Sidamo från Åre Kafferosteri som fått nästan en månad på nacken. Doftade Jordgubbscornetto (den där Gb-glassen) när jag malde upp det. Perfekt i presskannan till en italiensk jordgubbsglass. Somrigt och gott!
 

jesperC

Active member
waxholms "krut". smakar som de bästa kopparna jag druckit i italien, fast bättre i alla frekvenser...

Låter bra. Har ett par shots kvar av Coffee Collectives espresso sedan står en påse krut på tur.

Coffee Collectives espresso var helt ok, en del marsipan och choklad ton men på något sätt lite tunn i smaken. Som sagt helt ok men inte direkt prisvärd.

//j
 

danwi

Well-known member
Kör just nu en påse Waxholms Guatemala Genuine Antigua San Miguel till espressomaskinen och J&N Kenya AA Kangunu i presskannan. Både är riktigt trevliga smakupplevelser :)
 

AA

Skottjägare
Just nu är det nostalgi i kvarnen!
Gran Miscela från Montano rostad i maj i år.
Det var roligt att springa på detta kaffet i en liten butik i Ystad så jag blev tvungen att köpa. Jag skulle gissa att Aldo försett mej med förmodligen 50-60kg av denna blandning för 10-15 år sedan när jag både körde den hemma och på maskinen på jobb. Då växlade man mellan denna, Illy och Segafredo.
Än så länge har jag bara gjort en enkel och precis som jag misstänkte har mina smaklökar förändrats. Inte riktigt så gott som det en gång var. Mycket jord och lite gummi och asfalt. Jag har sänkt tempen ett par grader på maskinen så när jag skitit klart så skall jag göra en ny kopp. Kanske kan man hitta lite sötma i koppen då.

Ha de´

/AA

Ps. Det sista i påsen av Waxholms Milano var riktigt fint. Låg dosering och ganska låg temp fick fram en riktigt god sötma. En kopp med mjölkchoklad helt enkelt!
 

MrNoOne

Well-known member
Areyko No.1

Det är dock dax att köra in till HGB och Koppi för att fylla kvarn 2 med ngt nytt spännande....
 

[SH]

Well-known member
Haileslassie från Dellerhagen. Härliga blåbärstoner. Gör sig ypperligt i 1-koppsguldfiltret.
 

peephole

Well-known member
Sista på Above the honeyn sen blir det Sumatra Gayo Mountain och så är det snart dag att beställa nytt! Funderar starkt på en påse Raja Batak till!
 

duenorth

Well-known member
Fick precis hem en påse från Square Mile. La Loma
square.jpg
 

FabianP

Well-known member
TTobbe; Det är verkligen ett riktigt trevlig kaffe. Jag tycker dock att det smakar mest kaffe, rakt upp och ner, på ett synnerligen sympatiskt sätt!

Själv blir det bra, bråda, dagar i kvarnen; Haugaard Daterra Peaberry & DOT, samt Koppi Fazenda Saquarema. :)

/Fabian
 

Mayhem

Well-known member
Precis börjat prova espressoblandningar från Costas och först ner i kvarnen blev Mr. Boombastic. Närmsta smakreferenserna för mig är någonstans mitt emellan Åre Pop och Barista FTC husblend (rostat av J&N), riktigt trevlig upplevelse. När påsen är slut följer Mr. Beige och Los Cremos 2. Första men knappast sista gången jag beställer från Costas, som dessutom hade riktigt bra priser på grejerna från Hario (kompletterade min V60-serie med en Buono).
 

Skamanen

Member
Har påbörjat projektet att lära mig göra någorlunda vettig espresso med silvian. Beställde J&N Monsun Malabar och Bourbon Jungle för att ha något att jobba med :blush:
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp