Vad har ni i kvarnen just nu?

mts

Well-known member
J&N, Yard Dog. Dricker den som enkla, mycket gott. Smakade ännu bättre andra dagens morgon, jag är såld på det här kaffet men kommer inte att ha råd att dricka det till vardags tyvärr. Varför så dyrt? 125kr för dryga 300gr!

Ser man till SHM i fjol så är det ungefär samma prisklass, kolar man till konkurrenternas blandningar (koppi, damatteo m.fl) så är det inte heller så tokigt... smakar det så kostar det :)

Gick själv lös på en påse agoga igår, mjuk, söt och fruktig som aeropress, fikon, dadlar eller liknande i espresson, inte sådär tokbra med mjölk, får se hur den blir i presskannan ikväll, hittills en mycket angenäm bekantskap iaf.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Körde mina första "Yard Dog" idag vilket var en mycket angenäm upplevelse. I min mun var den J&N´s klart bästa blandning på länge:)
 

roccster

Well-known member
Rast Barrista Espresso (sicket blekt namn på en så bra böna/rostning).

Nu är den tillbaka i skafferiet (och i kvarnen). Ska bli mycket intressant att se vad Bricolettan (och jag) kan åstadkomma med denna fantastiska böna/rostning.

Sedan DeSica försvann har jag inte hittat något som slår denna IMHO.
 

FabianP

Well-known member
Solde Kafferosteri, Mästers Blandning. Kanonbra basespresso, om man vill ha fyllighet och chokladighet, utan syra! Fantastisk med mjölk också. En blandning man gärna återkommer till i espressokvarnen :)

Dessutom Solde Blue Batak. Kryddighet och rabarber i min gom. Sumatra är ingen riktig favorit här, dock.

/Fabian
 

henrico

Well-known member
J&N Five Estates.. Riktigt bra. Dessutom en påse Waxholms Krut som står och mognar till, den var lite för färsk.. :)
 

asharidu

Well-known member
Isola från Johan & Nyström

är ganska ny inom kaffevärlden, håller på och testar Johan & Nyströms utbud.

Någon bra tips på utländska rosterier/märken?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Isola från Johan & Nyström

är ganska ny inom kaffevärlden, håller på och testar Johan & Nyströms utbud.

Någon bra tips på utländska rosterier/märken?

Det svåra med utländska rosterier är ju tillgången/leveranserna. Monmouth i London gör en helt fantastisk espresso, men de levererar inte utanför GB... :(

Själv använder jag gärna Åre Kafferosteris kaffe och då gärna POP. Eva och Per regerar i mina ögon som rostare i Sverige. Costas i Umeå är en annan stjärna på den svenska kaffehimlen! :)

//Stefan (som gärna skulle ha Monmouths Espresso som huskaffe om det vore möjligt)
 

martink78

Well-known member
Provade lilla kafferostierets Etiopien / Amaro Gayo som vi fick med oss från Barista Camp (börjar med den eftersom den är i vanlig papperspåse) och den är faktiskt väldigt bra, tydliga blåbär, är inte alltid beskrivningen stämmer men här var den spot on. Säljs den här i tjockhult måtro eller är det postorder som gäller.. ?
 

hrbrun

Well-known member
Provade lilla kafferostierets Etiopien / Amaro Gayo som vi fick med oss från Barista Camp (börjar med den eftersom den är i vanlig papperspåse) och den är faktiskt väldigt bra, tydliga blåbär, är inte alltid beskrivningen stämmer men här var den spot on. Säljs den här i tjockhult måtro eller är det postorder som gäller.. ?

Vilken tillredningsmetod använder du till det kaffet?
 

hrbrun

Well-known member
Löfbergs Lila - Cumbia. Trevlig i en cappu, dock något kraftig de espressoskott jag gjort hittills. Ska testa att sänka bryggtemp till 90 grader imorrn (från 93).
 

Mayhem

Well-known member
Provade lilla kafferostierets Etiopien / Amaro Gayo som vi fick med oss från Barista Camp (börjar med den eftersom den är i vanlig papperspåse) och den är faktiskt väldigt bra, tydliga blåbär, är inte alltid beskrivningen stämmer men här var den spot on.
Jag har också kört den i V60 porslinskon idag, blev riktigt fin!

Körde precis sista skvätten Nicaragua Las Nubes från Drop Coffee, enorma bönor så gissar att detta var en Pacamara eller liknande. Inte tillräckligt kvar i påsen till två hela bryggningar så fick bli en grövre malen ganska rejäl överdosering. Resultatet blev en blommig kopp med kraftiga inslag av viol!
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp