Vad har ni i kvarnen just nu?

David741

Active member
Avslutade nyss en påse Masters Blend som är ett helt okej kaffe. :)
Är ganska ny inom finkaffedrickandet så det blir till att prova lite allt möjligt. Favoriten hitintills är Bourbon Jungle tätt följd av Karavan, fast Masters Blend var inte så tokig den heller bara aningen dyr. Det är tyvärr den där sista 20 lappen som avgör. Än har man inte blivit helt prisblind.

Nu är kvarnen laddad med Buena Vista som jag inte hunnit smaka än. Egentligen så skulle man ju ha köpt någon julblandning, men så blev det inte den här gången.
 

onkelA

Well-known member
nu har jag de sista bönorna kvar av föregående:

efter två dygns vila, helt himmelskt, kanske mitt bästa hittills?
(färskheten extrapåtaglig efter gammkaffet som hann bli tre veckor - var nog helt bra, men kontrasten uppenbar)
á 25%:
-nepalesisk himalaya supreme (arabica)
-colombiansk washed arabica
-insisk robusta
-ethiopisk harrar (arabica)
Rostat, som har blivit något av min signatur, till början av 2 crack och stretchad mellan (början av) 1:a och 2:a till 1/3 av rostningstiden
(förtydligande: drop in - 1 crack = 2/3 av tiden och 1 crack - 2crack = 1/3 av tiden)
Balanserad smak (brer ut sig jämnt och skönt på tungan), med doftsmaker av både bär (blåbär-chili?), nöt, choklad och något åt tobakshållet.
Inser att det inte kan beskrivas, men blev så ivrig och lyrisk.. :coffee:

...och efter 4 veckor är det fortfarande väldigt gott, fast det såklart har förlorat den där ÿberläckra färskheten som gör hemrostning värd besväret!
MEN
igår rostade jag ett kilo till av samma blandning :eek:)
 

Rookien

Member
Nybörjare som jag är, så har jag Zoega´s No:4 Winter edition.
Detta är mitt livs första hela bönor. :eek:hmy:
Så jag undrar vad ni tycker att jag ska prova härnäst i min MoccaMaster. :lol:

Om det inte är för mycket offtopic, så måste jag ju säga efter att jag köpt en MoccaMaster innan jul och en Wilfakvarn så har jag tagit mitt kaffedrickande ett par nivåer uppåt tycker jag(körde med fardigmalt mörkrost och en vanlig kaffebryggare).
Nästa steg blir väl en espressomaskin tror jag. ;)

Eftersom det är mitt första inlägg så "have mercy on me" ;)
 

peather

Active member
Rookien: tycker du kaffet smakar gott så är det bra, sedan kanske jag personligen inte skulle röra Zoegas med tång, men det är en helt annan sak!

Gällande utrustning tycker jag du ska kolla på någon manuell bryggmetod, typ Aeropress, Cleverdrip eller Hario v60. Gör under för din bryggning!

Om du gillar mörka kaffen, prova Bourbon Jungle från Johan och Nyström, en bra mörkrost som ändå smakar mycket och bra. Annars har JN andra blandningar, T.ex. Buena Vista, som är lite ljusare rostade. Äh, prova dig fram så hittar du din grej, den enda regeln är att det ska smaka gott! och det kan bara du avgöra!
 

David741

Active member
En liten påse julkaffe avklarad. Valde den som var utan fruktjuice. Helt okej, gillar den mörka smaken. Det eviga sökandet efter den perfekta koppen kaffe fortsätter.
:)

Nu: Cafe Beneficio. Fick det i julklapp. Ska inte klanka ner allt för mycket på det man får i present, men... Bönorna är förmodligen inte så värst färska, kollade förpackningen och datumet säger 6 månader. Smaken imponerar inte. Kan vara för att jag är förkyld och snorig, men kaffet har en konstig bismak. Hoppas mest att påsen tar slut så fort som möjligt så att man kan ladda kvarnen med något färskare och godare.
:unsure:
 

Rookien

Member
Rookien: tycker du kaffet smakar gott så är det bra, sedan kanske jag personligen inte skulle röra Zoegas med tång, men det är en helt annan sak!

Gällande utrustning tycker jag du ska kolla på någon manuell bryggmetod, typ Aeropress, Cleverdrip eller Hario v60. Gör under för din bryggning!

Om du gillar mörka kaffen, prova Bourbon Jungle från Johan och Nyström, en bra mörkrost som ändå smakar mycket och bra. Annars har JN andra blandningar, T.ex. Buena Vista, som är lite ljusare rostade. Äh, prova dig fram så hittar du din grej, den enda regeln är att det ska smaka gott! och det kan bara du avgöra!

Tack för tipsen. :)
 

David741

Active member
Beneficon tog äntligen slut. Den hade en stark smak av kartong papper. Vet inte om det var för att den hade legat på en hylla i ett halvår i just en papperspåse, eller om det berodde på något annat. Orolig över att kaffet skulle suga åt sig smak av att ligga i papperspåse, var det dags att fylla på med en liten påse Monsun Malabar från lösviktssortimentet. Hade fått höra att det var en prisvärd, mörk och fyllig böna. Efter det tidigare kaffet så var detta kaffet en välkommen avbytare. Mörk och kraftig. Hittar inga esoteriska superlativ eller spännande fikonspråk för att beskriva smaken, annat än att jag gärna köper en påse till vid ett senare tillfälle. Mörk, fyllig, stark utan att bli hemsk och bitter på slutet.
:)
 

normende

Well-known member
Dibar Supercrema. Tobak,choklad med härlig munkänsla. Eftersmak som sitter i. God både som espresso och cappucino.
Tror blandningen är 85% arabica och 15% robusta..
 

hne

Well-known member
J&N Pineapple Bros. Graciano Cruz. Kan inte undgå att undra om den inte blivit lite bättre med några sekunder till i rosten. Smaksak kan hända. Pappersfilter blir gott om än... något ljusrostat för min smak. Som espresso har jag labbat med olika temperaturer och fått till en sån där nästan sirapsliknande ristretto men jag hittar inte heller där ananasen (som råkar vara lite av en favoritfrukt).

Sötma: 4/5
Syra: 4/5
Kropp: 2/5
Eftersmak: 2/5
Renhet: 4/5

Vore det helgerån att blanda i några procent vardera av Kahls storböniga Santos och någon fin robusta?
 

tnordl

Well-known member
Jag hade nog blandat lite, nyfiken som jag är. Lite Santos kan ju få lite för ljust rostat lite mer normalt espresso... lite mer body. Vart på Tim wendebo här i Oslo och fick för mig för ljust rostat gott men började nästan smaka som brygg och inte espresso. :)
 

peather

Active member
I espressokvarnen finns just nu Da Matteos 1993 klassisk espresso. Choklad i mängder!

Som brygg varierar jag mellan Stockholm Roast Finca Lerida och några av JNs afrikanska singlar.
 

rfi99

Active member
Intenzo, köpte i Portugal i ett köpcentrum. 60% robusta😄
hu5epeha.jpg

a9azuju6.jpg
 

hne

Well-known member
J&N Pineapple Bros. Graciano Cruz. Kan inte undgå att undra om den inte blivit lite bättre med några sekunder till i rosten. Smaksak kan hända. Pappersfilter blir gott om än... något ljusrostat för min smak. Som espresso har jag labbat med olika temperaturer och fått till en sån där nästan sirapsliknande ristretto men jag hittar inte heller där ananasen (som råkar vara lite av en favoritfrukt).

Sötma: 4/5
Syra: 4/5
Kropp: 2/5
Eftersmak: 2/5
Renhet: 4/5

Vore det helgerån att blanda i några procent vardera av Kahls storböniga Santos och någon fin robusta?

För att vara säker på att göra kaffet rättvisa gjorde jag en storrengöring av maskineriet. Det var det värsta! Inte blev det tydlig ananassmak, men oj-vad-ljusrostat-karaktären försvann. Lite mindre syra, mer kropp och behagligare eftersmak. Helt klart ett lyft.

Sammanfattningsvis: glöm inte bort att hålla maskinparken kliniskt ren, servad och nypolerad om ni ska njuta av riktigt dyra kaffesorter!
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp