Latte Art-bilder

Heffa

Well-known member
Jag blir avis på era konstverk!
Själv har jag bara kommit till stadiet att jag blir glad om min mjölk innehåller mer skum än varm bränd mjölk :unsure:
 

PekkaB

Well-known member
Just packat upp min Silvia!! Kom på 2 dar från Espressocoffeeshop.com! Verkar va ok på finaste malgraden på Braun-kvarnen för att fixa en schysst crema som en start. Får se om jag vill uppgradera senare... (precis som junkies går man väl mot starkare grejor m tiden :)Tänkte impa mä en premiär-art, men trycket är lite annorlunda än i min döa C3:a...... Blev kokt mjölk med Megabubblor på 20 sek. :-( Vet att jag såg en länk till hur man fixar schysst skum på Rancilio nånstans men hittar inte tillbaks. Någon?
/Pekka
 

Fabian

Well-known member
Hela vägen! Något varv eller två räcker, fast det går att skruv längre utan att det blir mer styrka. Men om du är lite skraj för den kan du ju pröva att öppna mindre först och gradvis öka när du lär känna den :)
 

goat

Well-known member
Jag brukar börja skumma ganska direkt efter bryggning, då har inte trycket i min Silvia hunnit maxa så då är det lite lugnare i början när man stretchar.

goat
 

Ducceniclas

Well-known member
Första försöket på en enkel cappu med Rotonda. Ingen kalascrema att lyfta men ändå en antydan till rosetta :)
 

Bilagor

  • liten rosetta.JPG
    liten rosetta.JPG
    36.9 KB · Visningar: 42

goat

Well-known member
I väntan på Daniels insats...

Var tvungen att fixa en cappu medans Canadensaren höll på.

goat
 

Bilagor

  • rosetta.jpg
    rosetta.jpg
    65.6 KB · Visningar: 52

GLC

Well-known member
Den var fin. Mjölken verkar du lyckas med hur bra som helst, och då brukar ju arten nästan komma av sig själv :)
 

Ducceniclas

Well-known member
Bättre och bättre. Men hur ska jag få mjölken att pressa bort creman så att rosettan blir tydligare? Finns det bättre "latte art kaffe"?
 

Bilagor

  • rosetta2.JPG
    rosetta2.JPG
    31.7 KB · Visningar: 35

Fabian

Well-known member
Vad kör du för kaffe då?
Om det är mycket crema som i en del robustablandningar kan det blir lite knivigt att få skummet att ta plats som du säger. En sak man kan tänka på är att creman brukar stelna till lite om man låter espresson vila medans man skummar, men det är bara att rotera koppen i luften lite, så att creman blandas runt och mjuknar
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Kanske inte den bästa arten någonsin, men jag kände mig väldigt nöjd med tulpan/hjärta/rosettan. Underbar symmetri. Sedan kan jag inte låta bli att tänka på kurbits, när jag ser på den andra (egentligen första) hällningen. Inget jämnt, fint löv, men ändå vackert... Fortfarande vissa problem med att få mjäölken att blanda sig ordentligt vid skumningen... :unsure:

edovwtTjV.jpg


Stefan, din snabbe f-n.

He, he, he... Kalla mig Snabbfan... :cool:

//Stefan (som enträget fortsätter att träna mjölkskumning för att kunna hälla en tulpan sedan)
 

Forumstatistik

Trådar
14,680
Inlägg
155,799
Medlemmar
19,372
Senaste medlemmen
desoc
Topp