Webbutiker - Svarta listan /dåliga erfarenheter.

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Med tanke på det som framkommer i den här tråden: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3955 kanske det vore på sin plats att stryka nämnda butik från "vår" webbutikslista?

Eller kanske det vore på sin plats att skapa en ny lista/tråd?

En klistrad tråd där konsumenter sakligt kan skriva varför de vill att en viss butik ska hamna på "svarta listan", eller i "svarta tråden", eller något?

En butik som inte svarar på flera email och som inte uppger något telefonnummer som är inkopplat/fungerar tycker jag inte hör hemma i "den vita tråden" med webbutiker...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
En annan variant är att den klistrade tråden endast får användas till att posta en länk till en annan tråd, till en diskussionstråd om den butik man vill nominera till "svarta listan".

Så kan man ha hela beskrivningen om problemet, andra kan kommentera och vi kan följa hur det hela löser sig i tråden det länkas till. Utan att man belamrar "den svarta tråden" med inlägg efter inlägg om en viss butik/händelse (det skulle bli en jobbig tråd att mangla sig igenom till slut).

Så hålls den klistrade "svarta tråden" relativt ren och som konsument kan man lätt skumma sig igenom tråden och se vilka webbutiker som finns nämnda och följa länkarna om det är en butik man är på vippen att beställa något från.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om jag fortsätter med min monolog, så har jag för mig att en forummedlem beställde en kvarn från en nätbutik i europa, han betalde och ingen kvarn kom... Och där slutar den sagan tragiskt, utan att pengarna återbetalades.

Vad det var för butik hade jag mer än gärna fått reda på, så att man kunde undvika den som pesten.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Kaffegalningen, jag gör dig sällskap här med ett litet nonsens inlägg. Tänkte bara att du skulle slippa vara ensam på svarta listan;)
 

GuruX

Well-known member
Jag skriver en rad också då.
Jag tycker precis som du säg Kaffegalning att det vore schysst att detta endast är en lista.
Den bör bara innehålla ett inlägg med den svarta listan. Inlägget bör bestå typ av butikens namn, internetadress (om sådan finns), länk till tråden där butiken diskuterats (de bör alltid diskuteras innan de hamnar på svarta listan. nån kanske har en bra erfarenhet av den?) och en kort beskrivning av varför den är svartlistan.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
länk till tråden där butiken diskuterats (de bör alltid diskuteras innan de hamnar på svarta listan. nån kanske har en bra erfarenhet av den?) och en kort beskrivning av varför den är svartlistan.

Japp, eller till trådarna (om det finns fler trådar). Eventuellt finns både positiva och negativa trådar. Och vidare skulle i alla fall jag (om jag startade eller lade till någon på svarta listan) skicka ett email till butiken ifråga och ge dem en länk till diskussionstråden, så kan de komma och ge sin sida av historien. Om de var intresserade av att hålla en dialog med sina kunder och förklara vad/varför det gått snett.

Förhoppningsvis blir det en kort lista, med bara allvarligare brister (och inte "Det var fem dagar längre leveranstid än de lovar på hemsida, blää").

Själv har jag inte haft en enda dålig erfarenhet av nätbutiker, det skulle i så fall vara några butiker som inte har svarat på email men i de fallen har jag aldrig beställt något (jag har bara gått till en annan butik efter en/ett par dagar utan svar). Att inte få svar när man väl har lagt en beställning är såklart värre, då är man ju "fast" i butiken ifråga tills man har fått kontakt med dem.
 

Molarin

Well-known member
Förstår inte riktigt meningen med en svart lista. Många handlare har en "egen" tråd där erfarenheter kan skrivas, både goda och dåliga. Om någon planerar ett inköp är det ju bara att läsa igenom tråden.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Gott initiativ KG! Då många här handlar både här och där känns det bra att kunna läsa lite om för och ev nackdelar med vissa butiker. Varningar tas tacksamt emot naturligtvis. Shysst sätt att också bjuda in affären att deltaga i diskussionen.

Det här med handlarnas egna forum på sajten är iaf jag alltid skeptisk till, särskilt när negativa saker skrivs. Jag har personligen sett att negativ kritik rensas på en webbutik (ej svensk dock) av den mer eller mindre "ärlige" shopinnehavaren.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men allt som skrivs om en viss butik samlas ju inte i en tråd, och då kanske man missar det? Tanken med listan är väl att läsare på forumet inte ska behöva åka på en nit i onödan.

Jag tror Molarin menar en tråd här på riktigtkaffe, Lassekongo. Jag ger inte fem öre för de forum som en del webbutiker har som "tillägg" till sin hemsida, det ska vara oberoende forum om "forummandet" ska kunna komma till sin rätt, med en så stor användarbas som möjligt.
 

Chilhuacle

Well-known member
Bra initiativ KG!

Jag har funderat en del för och emot det här i helgen, och kommer hur jag än vänder på det fram till att en "svart lista" är oerhört värdefull för forumets medlemmar. Däremot inser jag att det är en mycket kraftfull och potentiellt farlig sak för handlarna och måste därför ha ganska rigorösa regler om den ska införas.

Angående handlares egna forum på sina sajter så finns det för mycket för handlaren att vinna på att manipulera dem, precis som några föregående inlägg framfört. Jag har heller aldrig kunnat lita på sådana fora. Kalla mig mistänksam, men när jag betalar i tusenlappar, vill jag gärna veta att jag får något för dem.

Dessutom skulle det faktum att vi vågar lita på forummedlemmar såpass mycket att vi inte tror att de startar smutskastningskampanjer för eget nöjes/ egen vinnings skull (och om inte, så finns det regler och moderatorer) göra mycket för forumets cred i framtiden.

Jag tycker personligen att ett seriöst forum måste kunna ta i viktiga frågor på ett ansvarsfullt sätt. Hanterar man inte dessa, stannar och bidrar inte medlemmarna heller. Slutligen så hoppas jag att alla, handlare som kunder, önskar att vara delar av en seriös och fungerande bransch. I en sådan måste man kunna lita på varann. De som utnyttjar detta förtroende, som tagit åratal för tusentals människor att bygga upp, för egen kortsiktig vinnings skull, får stå ut med att få sitt namn på en svart lista.

Jag älskar kaffe och allt kring det och vill fortsatt se att kaffeindustrin utvecklas på ett seriöst sätt i framtiden och inte förvandlas till en skojarbransch. Riktigt kaffe är ett steg i rätt riktning, fortsättningen beror på dess medlemmar.

My 50c :eek:hmy:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Dessutom skulle det faktum att vi vågar lita på forummedlemmar såpass mycket att vi inte tror att de startar smutskastningskampanjer för eget nöjes/ egen vinnings skull (och om inte, så finns det regler och moderatorer) göra mycket för forumets cred i framtiden.

Det är ett av skälen till att det är viktigt att butikerna alltid kontaktas, så att de kan komma till svars och se om det är en riktig kund och en riktig händelse, så att de kan bekräfta och förklara sin sida av historien.

Så att det inte är en konkurrent som vill bara smutskasta och kommer undan med ett par fantasiinlägg från tex "nyregistrerade medlemmar" på forumet som i själva verket är en konkurrent (eller en idiot till medlem som bara vill skapa uppståndelse).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Säger du bu eller bä till en klistrad svarta-tråden, admin?
Det ligger väl ytterst i ditt beslut om det ska bli av (om vi nu inte ska pirat-skapa en svart tråd, men det känns bara dumt tycker jag).
 

Yirgacheffe

Well-known member
Ett annat enklare (& kanske mindre känsligt) steg kan vara att revidera tråden "Webbutiker - Vi har hela listan!" i forumdelen Shopping & konsument. De butiker som står med där uppfattas nog av de flesta såväl besökare som medlemar så som butiker med ett gott rennomé och så kanske det också borde vara.
 

Chilhuacle

Well-known member
Ett annat enklare (& kanske mindre känsligt) steg kan vara att revidera tråden "Webbutiker - Vi har hela listan!" i forumdelen Shopping & konsument. De butiker som står med där uppfattas nog av de flesta såväl besökare som medlemar så som butiker med ett gott rennomé och så kanske det också borde vara.

Gott initiativ det också, naturligtvis bör seriösa butiker premieras genom rekommendationer. Men det kan ju tyvärr inte ersätta en svart lista. Eftersom det alltid dyker upp nya butiker och de flesta är seriösa, så innebär detta att de under en tid i början inte skulle få etiketten rekommenderade butiker. Om man var osäker skulle detta leda till att man inte köpte från dessa, och det skulle kunna vara förödande för en nystartad butik. Man ska våga handla här också! För att inte verifierat oseriösa handlare och seriösa, men mindre kända handlare ska hamna i samma fack, så tycker jag i alla fall man ska särskilja mella dessa två.

Då har vi i så fall tre kategorier: 1. Riktigt kaffes medlemmar rekommenderar:. 2. Webbutiker i allmänhet. 3. Undvika att handla här/ dåliga erfarenheter/ svart lista eller whatever. Kategorier ska vara dynamiska. Man ska kunna flytta en butik upp eller ner på listan broende på hur den utvecklas. Undvik/svartlista ska reserveras till väl verifierade skojare, jag tror inte att de har någon önskan om att "jobba upp sig" men om de gör det, fine, flytta dem från svarta listan.

Detta kräver naturligtvis att vi som forummedlemmar i egenskap av konsumenter engagerar oss mera i var vi handlar för att det ska kunna fungera, men jag tror att det gagnar oss alla i slutändan.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,668
Inlägg
155,723
Medlemmar
19,365
Senaste medlemmen
tomeem
Topp