Hej,
Har precis varit o hämtat en Rancilio Rocky Doserless hos DHL, köpt från Livijn Coffee Gourmet (www.coffeegourmet.se). Till min förtvivlan är kvarnen defekt vid leveransen...
Problemet är att inställngen för malningsgrad inte fastnar. Det funkar ju så att man trycker ner justeringsknappen för att sedan vrida in rätt malning. När jag sedan släpper justeringsknappen så låser den inte bönbehållaren. Börjar man mala så rappar den upp i malingsstorlek och stannar på runt 15-20 (började på 8). Förstår att problemet sitter i just denna knapp man trycker ner innan man vrider på bönbehållaren, och framför allt att när man släpper den så går den inte riktigt ända upp, varför rappningen kommer.
Tror väl att det är fjädern som är för kort eller för svag för att trycka in den lilla metallpiggen i bönbehållarens små hål. Skulle iof kunna demontera och testa, men eftersom maskinen är helt ny så gäller då inte längre någon 24-månader garanti.
Jag har pratat med herr Livijn som var måttligt tillmötesgående... Om jag vill reklamera denna splirrans nya så måste jag stå för frakten själv, visserligen bara 150:-. Sen vet jag ju heller inte hur länge jag blir utan kvarn...
Egentligen handlar det hela om att jag är så jvla förbannad på att jag fått en defekt kvarn. Man kan ju tycka att man ska få en fungerande maskin för 2800:-. Sen tycker jag ju att Livijn borde stå för fraktkostnaden, även om det står info på deras sida om att just köparen betalar frakten vid reklamationer.
Frågan är om jag kan få tips av nån av er här. Mecka isär och kanske kunna laga (då ingen garanti längre) eller skicka tillbaka och vänta (säkert länge) på en ny/lagad??
Tacksam för hjälp/tips!
// Mackan
Har precis varit o hämtat en Rancilio Rocky Doserless hos DHL, köpt från Livijn Coffee Gourmet (www.coffeegourmet.se). Till min förtvivlan är kvarnen defekt vid leveransen...
Problemet är att inställngen för malningsgrad inte fastnar. Det funkar ju så att man trycker ner justeringsknappen för att sedan vrida in rätt malning. När jag sedan släpper justeringsknappen så låser den inte bönbehållaren. Börjar man mala så rappar den upp i malingsstorlek och stannar på runt 15-20 (började på 8). Förstår att problemet sitter i just denna knapp man trycker ner innan man vrider på bönbehållaren, och framför allt att när man släpper den så går den inte riktigt ända upp, varför rappningen kommer.
Tror väl att det är fjädern som är för kort eller för svag för att trycka in den lilla metallpiggen i bönbehållarens små hål. Skulle iof kunna demontera och testa, men eftersom maskinen är helt ny så gäller då inte längre någon 24-månader garanti.
Jag har pratat med herr Livijn som var måttligt tillmötesgående... Om jag vill reklamera denna splirrans nya så måste jag stå för frakten själv, visserligen bara 150:-. Sen vet jag ju heller inte hur länge jag blir utan kvarn...
Egentligen handlar det hela om att jag är så jvla förbannad på att jag fått en defekt kvarn. Man kan ju tycka att man ska få en fungerande maskin för 2800:-. Sen tycker jag ju att Livijn borde stå för fraktkostnaden, även om det står info på deras sida om att just köparen betalar frakten vid reklamationer.
Frågan är om jag kan få tips av nån av er här. Mecka isär och kanske kunna laga (då ingen garanti längre) eller skicka tillbaka och vänta (säkert länge) på en ny/lagad??
Tacksam för hjälp/tips!
// Mackan