Här kommer några goda råd efter egen läxa med min Andreja Premium.
Take-home messages:
1) köp inte kaffemaskin på din enskilda firma
2) välj återförsäljare med 2 års garanti
Köpte en Andreja Premium via Espressomania - ett köp jag inte ångrar. Fantastisk maskin!
Maskinen levererades precis före jul 07. Dock, i mellandagarna 08 (efter ett år och en vecka) dog maskinen, eller rättare sagt startade inte kokaren när jag slog på strömbrytaren.
Tog kontakt med Espressomania - garantin var ett år (no mercy). Tänkte då utnyttja reklamationsrätten enl konsumentköplagen, men där gick jag bet. Endast privatpersoner kan reklamera köp, och jag hade köpt via min enskilda firma.
Blev erbjuden frakt och service i Malmö till självkostnadspris, men valde annan väg. Bara att emballera är ju ett större projekt utan orginalförpackning, och frakten sannolikt dyr.
Tog istället bilen till Kaffemaskinen (Vasastan/Stockholm).
Köpte reservdelar över disk för de troligaste felen (pressostaten, eller trycksäkringen http://coffeetime.wikidot.com/andreja-goes-pop).
Bytte dessa (inte svårt).
Kokaren fortf ur funktion... blev desperat... och körde maskinen till Kaffemaskinen.
Felet hos den 1 år och 1 vecka gamla maskinen var att flottörsensorn i kokaren var trasig. Dessutom fanns ytterl två fel som jag själv inte noterat: ångtrycksmätaren är trasig och tankflottören behöver bytas (dålig magnetism, om man inte ställer tanken tight mot plåtväggen slår magnetbrytaren av och kokaren slås av)
Vad har jag lärt mig av detta... även om kaffemaskinen används i min enskilda firma hade det varit bättre om jag köpt den som privatperson, och haft sedvanlig reklamationsrätt. Är rädd att just min maskin är ett måndags-ex. Och det viktigaste tipset: den som tänker köpa en maskin från Quickmill rekommenderar jag att välja en återförsäljare med två års garanti (som Kaffemaskinen, säkert också andra). Själv sparade jag iof 1000 kr på köpet (priserna Espressomania visavi Kaffemaskinen) men i mitt fall hade garanti varit mer värd än så.
Take-home messages:
1) köp inte kaffemaskin på din enskilda firma
2) välj återförsäljare med 2 års garanti
Köpte en Andreja Premium via Espressomania - ett köp jag inte ångrar. Fantastisk maskin!
Maskinen levererades precis före jul 07. Dock, i mellandagarna 08 (efter ett år och en vecka) dog maskinen, eller rättare sagt startade inte kokaren när jag slog på strömbrytaren.
Tog kontakt med Espressomania - garantin var ett år (no mercy). Tänkte då utnyttja reklamationsrätten enl konsumentköplagen, men där gick jag bet. Endast privatpersoner kan reklamera köp, och jag hade köpt via min enskilda firma.
Blev erbjuden frakt och service i Malmö till självkostnadspris, men valde annan väg. Bara att emballera är ju ett större projekt utan orginalförpackning, och frakten sannolikt dyr.
Tog istället bilen till Kaffemaskinen (Vasastan/Stockholm).
Köpte reservdelar över disk för de troligaste felen (pressostaten, eller trycksäkringen http://coffeetime.wikidot.com/andreja-goes-pop).
Bytte dessa (inte svårt).
Kokaren fortf ur funktion... blev desperat... och körde maskinen till Kaffemaskinen.
Felet hos den 1 år och 1 vecka gamla maskinen var att flottörsensorn i kokaren var trasig. Dessutom fanns ytterl två fel som jag själv inte noterat: ångtrycksmätaren är trasig och tankflottören behöver bytas (dålig magnetism, om man inte ställer tanken tight mot plåtväggen slår magnetbrytaren av och kokaren slås av)
Vad har jag lärt mig av detta... även om kaffemaskinen används i min enskilda firma hade det varit bättre om jag köpt den som privatperson, och haft sedvanlig reklamationsrätt. Är rädd att just min maskin är ett måndags-ex. Och det viktigaste tipset: den som tänker köpa en maskin från Quickmill rekommenderar jag att välja en återförsäljare med två års garanti (som Kaffemaskinen, säkert också andra). Själv sparade jag iof 1000 kr på köpet (priserna Espressomania visavi Kaffemaskinen) men i mitt fall hade garanti varit mer värd än så.