Kaffekvarn till mockabryggare

Carlrune

New member
Hej, jag har tänkt att börja grotta ner mig i kaffeträsket med mockabryggning som min första anhalt. Så är ute efter en bra kaffekvarn till just mocka. Vad för slags kvarn ska man satsa på? Manuel eller automatisk? Kan tänka mig att lägga drygt 1500 kr på en kvarn. Sen om ni har några tips om själva mockabryggaren är även det välkommet
:)
 

svartvest

Well-known member
Välkommen till träsket! !
Min resa började även med en mokabryggare och kvarn. Kvaren är det man skall lägga mest pengar på för att få ett bättre kaffe. Ascaso har en kvarn på 1700kr om jag minns rätt. Dock skulle jag rekommendera dig att köpa en kvarn med fasta steg inte med skruv då lättare att växla mellan olika bryggmetoder. Jag har en Amfin k2 tror den heter nu. Sedan är frågan är det espresso eller brygg...kolla in även begagnade kvarnar som den här http://www.blocket.se/stockholm/Mahlkonig_Vario_Home_64136660.htm?ca=2&w=3&last=1
Mokabryggare jag gillar rostfritt men det är en smaksak och körde serien vew vegano 2,6, hittade en fet 10-12 koppars Bialetti på utförsäljning. Våga satsa på kvarnen!! Och som sagt var välkommen till träsket.
 

Carlrune

New member
Välkommen till träsket! !
Min resa började även med en mokabryggare och kvarn. Kvaren är det man skall lägga mest pengar på för att få ett bättre kaffe. Ascaso har en kvarn på 1700kr om jag minns rätt. Dock skulle jag rekommendera dig att köpa en kvarn med fasta steg inte med skruv då lättare att växla mellan olika bryggmetoder. Jag har en Amfin k2 tror den heter nu. Sedan är frågan är det espresso eller brygg...kolla in även begagnade kvarnar som den här http://www.blocket.se/stockholm/Mahlkonig_Vario_Home_64136660.htm?ca=2&w=3&last=1
Mokabryggare jag gillar rostfritt men det är en smaksak och körde serien vew vegano 2,6, hittade en fet 10-12 koppars Bialetti på utförsäljning. Våga satsa på kvarnen!! Och som sagt var välkommen till träsket.

Tack för tipsen och välkomnandet i träsket! Ska kolla runt på lite olika kvarnar, har sneglat lite på rancilio Rocky, men den ligger i en något högra prisklass. Har du något bra exempel på en kvarn med fasta steg på rak arm som du kan tipsa om? Och vad kan en sådan kosta?
 

svartvest

Well-known member
Ja Rockyn är en bra instegskvarn som fungerar till espresso. Skall du ha den till brygg så skulle skulle en wilfakvarn fungera. Den kan man hitta för väldigt olika priser 400-600kr.
 

Victor S

Well-known member
Wilfan fungerar väldigt bra till mokka kan jag säga, åtminstonne i min bialetti. Så om du inte behöver finare kaffe än så så kan jag rekomendera den. Där slutar min erfarenhet av kvarnar dock.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp