"Sanningen om Fairtrade"

jesperC

Active member
Nu kollade jag bara igenom länken lite snabbt, den uppfattning som jag fick var dock att det som man ville lyfta fram var att Fairtradecertifieringen är en dålig indikator för att avgöra om produkten smakar bra eller inte.
Mig veterligen är detta inte heller dess syfte utan det är snarare ett försök att ge som arbetar tidigt i producentkedjan en lite drägligare tillvaro.

//j
 
Senast ändrad:

exxy19

Well-known member
Vad man säger är att odlarna kan få ännu bättre betalt än lägsta Fairtrade-pris genom att odla specialkaffe och verkligen bemöda sig om en hög kvalitet.

Jag läste inte heller jättenoga men det är vad jag tyckte mig uppfatta.

Det finns väl en del svenska kafferostare som inte velat befatta sig med FT-märkningen utan hellre handlat direkt med odlarna och betalat mer än vad som är vanligt för FT-kaffe.

Jag säger inte att Fair Trade är fel men det kanske inte är lösningen på alla problem inom kaffesvängen.
 

Lucifer

Well-known member
Vilket dravel!
Liberala marknadskrafter och dess lobbyorganisationer gör sitt bästa för att förhindra den här utvecklingen, precis som de alltid gjort och gör med andra fackliga initiativ, i Sverige är det främst den liberala Tankesmedjan Timbo som försökt svartmåla Fairtrade genom olika rapporter

Lite snabbt om Fairtrade
Fairtrademärkningen bestämmer ett lägstapris för försäljning av kaffe men hindrar absolut ingen från att betala ett högre pris än det som regelverket avtalat. Fairtrademärkningen fungerar som våra svenska kollektivavtal där en lägstalön och andra förmåner bestäms.

Utöver priset odlaren får i handen för råvaran så skall en öronmärkt utvecklingspremie betalas, den skall leda till att förbättra produktionen, och dom sociala förhållandena för arbetarnas familjer. Arbetarna bestämmer kollektivt hur denna premie bäst skall användas.

Produktionsförbättringar som tekniska hjälpmedel och kompetenshöjning i form av utbildningar inom jordbruk, ofta leder detta in jordbruket på det ekologiska spåret för att göra arbetsmiljön bättre med mindre gifter och färre tunga moment.

Sociala projekten består av bygge av vägar, broar och skolor och annat som ökar levnadsstandarden och framtidsutsikterna för alla i byn.


Sveriges bästa kaffe 2013 är Fairtradecertifierat!

Vinnaren i barista-cup Oskar Alvérus använde sig av ett kaffe från kooperativet Coocentral i Colombia som är Fairtradecertifierade sedan 2010

Källor:
Barista-Cup
http://www.scae.se/barista-cup/
Fairtradecertifieringen kooperativet Coocentral
http://www.fairtrade.org.uk/include.../Producer Profile COOCENTRAL FLO ID 19618.pdf

Själv tycker jag det är värt varenda krona med fartradiemärkningen, kan mina kaffestunder förbättra dessa kaffeproducenters liv, och därmed öka mångfalden och kvalitén i min butiks specialkaffehyllor tycker jag valet borde va självklart för alla kaffeälskare!
 
Senast ändrad:

TheDude

Well-known member
Lite snabbt om Fairtrade märkningen
Fairtrade märkningen bestämmer ett lägstapris för försäljning av kaffe men hindrar absolut ingen från att betala ett högre pris än det som regelverket avtalat.

Nu är jag ingen expert på detta, men som jag tolkade filmen så har en odlare som producerar "specialkaffe" inget eller litet incitament att även Fairtrademärka sitt kaffe, då han inte får ut ett högre pris än vad han redan får. Jag har ingen aning om så är fallet (jag har bara sett den här filmen ovan som hävdar det), men om så är fallet så är det ett problem då det skapar ett A och ett B-lag kvalitetsmässigt sett.
 
Senast ändrad:

Lucifer

Well-known member
Nu är jag ingen expert på detta, men som jag tolkade filmen så har en odlare som producerar "specialkaffe" inget eller litet incitament att även Fairtrademärka sitt kaffe, då han inte får ut ett högre pris än vad han redan får. Jag har ingen aning om så är fallet (jag har bara sett den här filmen ovan som hävdar det), men om så är fallet så är det ett problem då det skapar ett A och ett B-lag kvalitetsmässigt sett.

Bevisligen så påverkar en Fairtrade märkning försäljningen, försäljaren Colin Harmon i klippet säger att det är väldigt svårt att sälja specialkaffe utan Fairtrademärkning till kunder som är medvetna om vad märkningen den innebär. Betalar man redan dubbla priset för kaffet som man påstår är det inga problem att få märkningen, lite pappersarbete och kanske någon justering om fördelningen av betalningen och sen är det klart.

Jag ser fairtade som en försökring för att kaffet i påsen är är en bra produkt och att allt gått rätt till! Utöver Fairtademärkningen skulle jag också gärna se resultatet av specialkaffebedömningen på påsarna.
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
Nu är jag ingen expert på detta, men som jag tolkade filmen så har en odlare som producerar "specialkaffe" inget eller litet incitament att även Fairtrademärka sitt kaffe, då han inte får ut ett högre pris än vad han redan får. Jag har ingen aning om så är fallet (jag har bara sett den här filmen ovan som hävdar det), men om så är fallet så är det ett problem då det skapar ett A och ett B-lag kvalitetsmässigt sett.

Jag har svårt att se problemet, det kommer alltid finnas kaffe i en massa olika kvaliteer, precis som det fungerar för alla andra varor, det är i sig inget problem. Fairtrade finns framförallt till för att skydda de som jobbar med de sämre sorterna, de bra klarar sig ändå som sagt, och eftersom specialkaffet är så liten del så är Fairtrade mycket viktigare för fattigdomsbekämpningen. Det påverkar helt enkelt fler.
 

MachoDemon

Active member
FairTrade är i grunden väldigt sunt - vi konsumenter skall betala lite mer för
att folk tidigare i kedjan skall kunna leva liitee bättre

1- MEN krääämaarna har ju lika stora påslag på FairTrade som på annat o DEET
ÄÄÄR RUTTET - de borde sälja FairTrade på Lägre Marginaler innebärande att
FairTrade INTE är dyrare än normala produkterna - det är inte bara the consumers
som skall bjuda till.

2- OM vi tar H&M som exempel OM dom betalar bättre i Asien - kommer detta att komma
the Seamsters o the CottonPickers tillgodo eller bara fabriksägarkapitalisterna

1 o 2 är tyvärr något som aldrig diskuteras eller följs upp och de är ju mest intressanta
 

Jay

Well-known member
Man kan titta på vilka som använder Fairtrade för att se vilka som gagnas av det. Störst utan tvekan är stora kommersiella företag som använder sig av markeringen som en slags greenwashing. Specialkaffet står för kanske 5% av omsättningen i världen, att få resterande 95% av kaffeodlarna att gå mot Special kommer naturligtvis inte hända, av flera skäl.

När det nu är så att många kaffeodlare får ut mindre för skörden än vad det kostar att skörda den, så kommer de antagligen välja andra grödor. En Fairtrade-bonde tjänar inte per automatik särskilt mycket, utan måste certifieras inte sällan bekostat av dem som har råd (McDonalds, Starbucks et consortes). När man köper specialkaffe kan man i flera länder lägga till pengar för att få redan bra kaffe certifierat. Den kostnaden går till certifieringskroppen och inte till några bönder (som ju redan fått betalt för sin råvara) som jag förstår det. Åtminstone går lejonparten till själva organisationen.

Jag skulle vilja påstå att Colin Harmon inte säger såsom Lucifer ovan påstår, att det är svårt att sälja kaffe utan Fairtrademärkning, utan att det är svårt att förklara för kunder varför man valt att inte jobba med den märkningen eftersom den är i specialkaffevärlden en tandlös tiger. Om det nu gått Lucifer förbi så är Colin Harmon en av specialkaffets största reklampelare såsom finalist i WBC de senaste åren, och som jobbar med Has Bean som ständig partner.

Det är inte helt enkelt att prata om Fairtrade som något svart/vitt. För de bönder som förser McDonalds med kaffe kan ju kanske ett redan lågt pris försäkras ge ett något högre pris, men för specialkaffebonden är det rätt egalt. Därmed så är det ju lite felaktigt att tro att alla kan bli specialkaffebönder, särskilt eftersom McDonalds, Starbucks, Nestlé och andra storköpare av kaffe, har ett intresse i att bönderna får så lite pengar som möjligt för sitt kaffe, så att vinsten blir så stor som möjligt för köparen.

Därför är det bättre att som konsument välja ett specialkaffe, än att tro att om man köper 500g kaffe för 45:- som är Fairtrademärkt istället för 39:- utan märkning, att man hjälpt till att skapa en bättre värld för kaffebonden. Du har köpt dig ett lite renare samvete för 6:-. Tror du verkligen det funkar så?
 

Jay

Well-known member
Fairtrade är inte bara om pris, utan även om arbetsförhållanden såsom diskriminering, barnarbete etc.

Se Fairtrades kriterier här:

http://fairtrade.se/om-fairtrade/kriterier/

Konstigt att de inte nämnde det alls i filmen.

Jo, det handlar om pris. Allt det du nämner ryms inom ekonomi.
Enkel matematik: tror du att inköpspriset på
en vara är densamma som kostar 39:- eller 45:- som den som kostar 240:- för samma mängd?

Prispressen från de som kan langa kaffe halvkilot för under 50 spänn och ändå vara certifierat Fairtrade, så går inte särskilt mycket till bonden i alla fall, trots tillägget, eftersom organisationens kostnad för certifieringen är
fast.

I löner, arbetsvillkor etc så är priset det mest relevanta. Både till bonde och ut till kund, eftersom de hänger samman. När det gäller t ex Fairtradebananer så känner jag personligen inte till några "specialbananer" som konkurrerar med Fairtrade som ger bätre villkor genom högre pris, men kaffe har det!
 

David741

Active member
Läste ett inlägg om fairtrade kaffe från Kuba och hur en kuban verkligen opponerade sig mot att kaffe från Kuba skulle kunna vara fairtrade. Har ingen länk men kommer ihåg argumenten, som gick ut på att kubanska arbetare aldrig själva såg någon skillnad i sina plånböcker.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp