Första espressomaskin + kvarn, behöver lite råd.

mudde

Member
Tack för hjälpen alla som deltagit i tråden!
Jag känner att jag blivit mycket klokare.

Jag har nu beställt maskin + kvarn + lite tillbehör.
Nu blir det bara någon veckas leveranstid följt av lite inlärningstid så har jag snart äntligen lite gott kaffe här hemma :)
 

mudde

Member
Lite uppdatering:
Kaffecompaniet var imponerande snabba och skickade den inte många arbetstimmar efter att jag beställt. Även Elektros skickade iväg kvarnen snabbt, men frakten från Italien tar så klart lite längre tid så mitten/slutet av nästa vecka får jag hem den.

Hann i.a.f. med att ta mig förbi postombudet igår. Kom på för sent (efter att den enda butik med kaffekvarn i närheten stängt för helgen) att jag borde ha köpt butiksmalt espressokaffe för att ha något att testa maskinen med i väntan på kvarnen.

Hur som helst ger maskinen ett ritkigt gott intryck och fungerar bra till att skumma mjölk, men måste själv öva mer för att bli bra på det. Fungerar utmärkt till lite lyxigare varm choklad efter pulkabacken :)

Jag köpte även något färdigmalt kaffe på hemköp med "espresso" på paketet för att öva lite på i väntan på kvarn men föga oväntat fungerade det förhållandevis grovmalda kaffet inte alls. Tog några enstaka sekunder att få fram något som i mängd skulle klassats som en stor espresso/liten dubbel. Dock smakade vad det nu var som kom ut bättre än kaffet på jobbet :p

Återkommer med någon bild efter att jag fått allt på plats.
 

Jonken

Well-known member
Zoegas Della Casa är tillräckligt finmalt för att fungera, kommer i behändiga förpackningar på 200g.

En sak att öva på är att hitta ångans sweet spot, gäller att börja skumma när temperaturen är på väg upp, innan lampan slockar för att få ut det mesta. För tidigt så hinner den inte få upp bra tryck, för sent så tappar den fart när termostaten stänger av elementet.
 

mudde

Member
Zoegas Della Casa är tillräckligt finmalt för att fungera, kommer i behändiga förpackningar på 200g.

En sak att öva på är att hitta ångans sweet spot, gäller att börja skumma när temperaturen är på väg upp, innan lampan slockar för att få ut det mesta. För tidigt så hinner den inte få upp bra tryck, för sent så tappar den fart när termostaten stänger av elementet.

Tack för tipset på kaffe. Köper nog sånt idag för att testa några dagar. Lite synd att det sällan står utskriver sånt som malningsgrad och rostningsdatum på paketet i mataffärskaffe, men det senare är väl för att det inte ska vara för uppenbart att det är riktigt gammalt.
"Malet espressokaffe" verkar oftast betyda mörkrostat bryggkaffe med en del robusta.

Såg i någon Youtube-video att de gjorde så med skumningen men förklarade inte varför (jag antog otålighet). Jag ska prova med det, speciellt om jag tänkt skumma lite mer åt gången.
 

Jonken

Well-known member
Tack för tipset på kaffe. Köper nog sånt idag för att testa några dagar. Lite synd att det sällan står utskriver sånt som malningsgrad och rostningsdatum på paketet i mataffärskaffe, men det senare är väl för att det inte ska vara för uppenbart att det är riktigt gammalt.
"Malet espressokaffe" verkar oftast betyda mörkrostat bryggkaffe med en del robusta.

Såg i någon Youtube-video att de gjorde så med skumningen men förklarade inte varför (jag antog otålighet). Jag ska prova med det, speciellt om jag tänkt skumma lite mer åt gången.

Zoegas skriver ut det lite kryptiskt men det finns där: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?35762-Tyda-rostningsdatum-på-Zoegas

Jovisst, tror italienarna syftar på mokabryggare när de skriver espresso på burkarna.

Blir mycket sekundräknande i början utan PID *host* :wub: men med tiden sätter sig rytmen om du övat ordentligt.
 

falcon

Member
Kul att du valde Elektro's! Kanonbutik och kvarnen är så tyst och fin. Du kommer garanterat bli nöjd. Är otroligt nöjd med min Specialita
 

mudde

Member
Zoegas skriver ut det lite kryptiskt men det finns där: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?35762-Tyda-rostningsdatum-på-Zoegas

Jovisst, tror italienarna syftar på mokabryggare när de skriver espresso på burkarna.

Blir mycket sekundräknande i början utan PID *host* :wub: men med tiden sätter sig rytmen om du övat ordentligt.
OK, ska börja försöka läsa datumkoder på paket de gånger jag handlar i matbutik så kanske jag kan få lite mindre gammalt kaffe :)
Bara gissa via bäst före-datum ger en viss felkälla då tillverkarna verkar tycka olika om hur gammalt kaffet kan vara innan det är otjänligt.

Tyvärr hade dom inget färdigmalt Della Casa (bara i hela bönor) på ICA Maxi idag. Det enda där som enligt paketet antydde att det var för espressomaskin var ICAs egna motsvarighet. Jag antar att de syftar på trycksatta filter för det var långt ifrån tillräckligt finmalet för Silvian, även om det var en liten aning finare än det italienska.

Känner annars redan att jag börjat lära känna maskinen hyggligt men har ännu inte bryggt något som kan klassas som en espresso. Tror rutinerna går snabbt att få in. Jag förstår mig helt klart på de som vill ha anslutet vatten, PID, HD/dubbelkokare och alla möjliga tryckmätare men där är jag inte än.

Finns det förresten någon köksvåg som rekommenderas till kaffebryggande? Märker att den befintliga både är gammal, lite opraktiskt rund och stor, inexakt och var en budgetmodell när den inhandlades.

Kul att du valde Elektro's! Kanonbutik och kvarnen är så tyst och fin. Du kommer garanterat bli nöjd. Är otroligt nöjd med min Specialita

Kul att höra! Ser fram emot den. Just den lägre ljudnivån känns riktigt värt det nu under föräldraledigheten så jag kan fixa kaffe vid varje vilostund utan risk att barnet vaknar.
 

mudde

Member
Använder en sån här: https://fyndiq.se/product/11656521-digitalvag-koksvag-med-01-grams-preci/ fast beställd från Kina.. Lagom stor för V60/presskanna/lattekoppar och ska nog finnas några cm till godo om du vill ha den på droppbrickan. Finns gott om tjusigare vågar men en del kostar lika mycket som kvarnen du köpt :blink:

Tack för tips. Precis sån jag letade efter. Utbudet av liknande (med lite högre precision och mindre storlek än vanliga köksvågar) var väldigt dåligt bland de mer kända märkena och de som kaffehandlarna har känns lite dyra.

Beställde just en sån. Fanns inte i EU-lager hos någon av kinahandlarna så det fick bli fyndiq.

Fick förresten kvarnen idag. Hämtade dock ut den för sent för att hinna testa den utan risk att väcka någon.
Elektros.it tar verkligen packningen på allvar! Det var en rejäl kartong fylld med högkvalitativa packpåsar runt allt och som utfyllnad och ordentligt med packtejp och ibland häftklamrar över alla kanter och öppningar. Den kartongen hade garanterat klarat även en riktigt dålig dag hos postnord :lol:
 

mudde

Member
Lite uppdatering:
Nu har jag på allvar kommit igång med kaffet. Kör in maskinen på dessa bönor: https://johanochnystrom.se/shop/kaffe/bryggkaffe/brazil-fortaleza

De första kopparna var för grovmalda (dock mycket finare än de färdigmalda jag provade innan) och kaffet blev surt, men fungerade som så mycket annat hyggligt med lite mjölk. Nu efter lite finlir med kvarnen blir det riktigt gott både med och utan mjölk :coffee:
Jag har dock mycket övning kvar innan mjölkskumningen blir bra och så fort vågen kommer kan jag optimera kaffet lite mer.

När bönorna väl tagit slut tänkte jag testa lite med Mokambo Argento för att se om jag kan få fram ordentlig Italiensk espresso som kanske är lite mer lik vad man får hos Poli. Någon som har koll vad de kör med för bönor förresten?

Jag ser fram emot att prova runt bland många olika sorters bönor och rostningar framöver. Jag får hitta på något system för att anteckna vilka jag gillade.
 

mudde

Member

Tack igen!
Poli är mitt favoritställe när jag är sugen på bra kaffe med en liten extra dos av käftsmäll. Ska testa det hemma någon gång och se om jag kan få lite liknande smak här. Det får dock bli senare. När jag väl kört klart mokambon (som jag inte hunnit påbörja än) blir det nog dags för något fruktigt först.

När jag känner att jag hunnit komma igång ordentligt och provat lite bönor blir det dags för några vändor till Poli, Ugo, del Corso och andra ställen där jag gillar kaffet, för att se hur långt jag har kvar till målet avseende smak.
 
Topp