Specifik kravlista vid nyköp i 20000 kr segmentet. Vilka alternativ finns?

hne

Well-known member
Fraktskadorna på R58 var väl första versionen där ramen var dåligt svetsad mellan själva maskindelen och spillbrickan? Det åtgärdades för flera år sedan. Temperatur ändrar jag bara några gånger när jag byter kaffe så någon gång per vecka max. Hur varmt det är i kokaren är irrelevant eftersom maskinen står på mellan 06 och 18:30
 

svartvest

Well-known member
La Marzocco, det bästa eller är det en slayer och jag tror att vi måste även ta med Synesso i den tråden...
 

kafferookie

Well-known member
La Marzocco, det bästa eller är det en slayer och jag tror att vi måste även ta med Synesso i den tråden...

Så är det alldeles säkert. Menade bara att valet hade varit sjävklart för mig om jag ville lägga så mkt på en maskin. Men att välja mellan r58 och alexen tycker jag är svårt..
 

svartvest

Well-known member
Ja jag är lite ironisk valet är svårt. Men när det gäller mellan dem så tror jag smak är det som gör det slutgiltiga av maskin. Teknisk ganska lika. EK 43 är drömkvarn men även mythos one.... Valet har vi alla stått i sedan är det en glädje att surfa och söka info kring maskinen. Lycka till!!
 

kafferookie

Well-known member
Säg såhär. Jag har haft min silvia några år nu och det är en del saker man vill ha bättre i sin nästa maskin. Typ dubbelkokare. Men när jag byt och har haft en alex eller r58 några år. Kommer jag ha samma behov att uppgradera då med eller är man mer nöjd i längden med en sådan maskin. Eller kommer jag garanterat vilja investera i en maskin i typ la marzocconivån?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Uppgraderingsgjävulen kommer alltid visa sitt fula tryne emellanåt, men sedan jag bytte från Silvia/Rocky till Vibiemme Jr DB/Compak K3 Touch, så har jag mer suktat och drömt än haft viljan att uppgradera. Jag tror att det handlar om att skaffa sig något man trivs med. Så att gå igenom sina behov och önskemål före köp är nog en god idé!

//Stefan (som endast customiserat maskinerna i förbättringssyfte; drömmer om en Cyncra dock)
 

TTobbe

Well-known member
Jag kan tillägga att jag har druckit espresso under en del år och älskat set. Men har funnit för min smak att välbryggt fin kaffe är min grej. Därav att EK 43 var det enda på min kravlista. Gillar fortfarande espresso men då jag inte dricker med mjölk så är njutningen för kort innan det ska till maskinen och meckas. Bryggkaffet är lite mer sofistikerat för mig och ger mig längre njutning. Men som Stefan säger det handlar om att hitta en maskin att trivas med. Jag har trivts med min STORA Fiorenzat men den har bar tar platts nu och dårskapet i mig behöver en bättre bryggkvarn. Men börjar i liten skala och beställer en Lido 2 så fort min maskin är såld.
Lite långt från ämnet i tråden men goda tankar att fundera på.
 

Microtimer

Well-known member
Då har jag beställt en Rocket R58, får vänta (otåligt) på leverans. Nu funderar jag på en passande kvarn. Självklart måste designen matcha 58:an. Förslag på det mottages tacksamt. Kikar på en ECM S-64, on demand. Någon som testat en ECM? Skall man ha automatik eller on demand?
 

svartvest

Well-known member
Ursäkta men vad menar du med automatisk kvarn?? Du har kvarnar med dosering, känns idag som old school dessutom en onödigt ställe till att rengöra. On demand är väl det som gäller idag.
 

Microtimer

Well-known member
Uttryckte mig lite ovarsamt :) ... Vad jag menar är att jag funderar om jag skall ha en kvarn med automatisk dosering, eller en on demand (precis som jag redan har idag). Fördelen med en automatisk dosering är ju uppenbar, exakt dosering varje gång. "ECM S 64 Automatik" doserar automatiskt när den mal ner i filtret (tidsstyrt gissar jag) så extra rengöring blir det inte. Nackdelen är att man förlorar en del av känslan i hantverket, fingertoppskänslan för mängden kaffe. Eftersom känslan är viktig för mig, så känns det som det är den jag skall prioritera. Någon som testat en ECM S-64 utan automatik? Kvarnar lever om, men hur är det med ljudnivån... Det står att den är förhållandevis tyst? Hur är det med det?
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Okej, min erfarenhet är att skotten blev bättre med on-demand lika varje gång. Nej jag skulle inte byta till manuell dosering. En kvarn som jag skulle överväga är baratza fortè en kvarn som har on demad och även har våg.
 

Microtimer

Well-known member
Tydligen finns det inga Rocket R58or att uppbringa enligt Kaffcompagniet som ringde för att annullera min beställning, vad det berodde på kunde de inte svara på. Det känns väl sådär, har man bestämt sig så har man. Men jag blir nog nöjd ändå, med den Profitec PRO 700 som det blev istället. Säljaren hade argumenten och designmässigt så är de ju rätt lika, den digitala displayen får jag leva med. Hittar säkert en god funktion med den så småningom. Vi får väl se när jag packar upp den. (Kan väl tillägga att vi gjorde en deal på maskinen som gjorde det lättare för mig att bestämma mig 👌🏻 )
 
Senast ändrad:

stefanolo

Well-known member
On demand-kvarnar i toppskiktet som kan vara intressanta är bl.a. Ceado E37S (ca. 13 000 kr, 83mm "platta" malskivor..har en själv ;) ) eller Mahlkönig K30 Vario (ca. 16 000 kr, 65mm platta malskivor). Båda har rimlig mängd retention/kaffe kvar i kvarnhuset/porten, är snabba, lätta att sköta/underhålla, grym byggkvalitet/precision, superbt malresultat och framförallt rimlig ljudnivå...särskilt Ceadon :)
 
Senast ändrad:

Microtimer

Well-known member
Har just packat upp PRO 700:an och förstår genast varför det är bra med högglanspolerat.... Den är grymt stor i jämförelse med min 10 år gamla trotjänare Gaggia Classic. Den högglanspolerade ytan speglar kaklet och bänkskivan så den försvinner en aning. Ett matt utseende hade varit groteskt .Undrar just vad sambon säger när hon kommer hem..... 😁
 
Senast ändrad:

hrbrun

Well-known member
Bild! Bild! Bild! :)

Vad sade sambon...?
"Tack för kaffet!" eller "tack för mig...."..? :)
 

Microtimer

Well-known member
1c4e6ebbfeacfa4ed4697b368923c205.jpg


Lite dåligt belyst bild.... Kommer en bättre senare...
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp