Vad har ni i kvarnen just nu?

FabianP

Well-known member
da Matteos Shakiso Welena. Hade den i kvarnen tidigt i våras också, lika bra nu som då. Sjukt trevlig Etiop, och de är ju svåra att ogilla!

/Fabian
 

Satyricon

Well-known member
En sedan ett par veckor öppnad påse Amigos (Trieste) med vid det här laget en aning bedagade bönor. Smaken har mattats, klorna klöser inte längre som förr, robustans (95 %) kärva klang har övergått i dov liksmak. Lär räcka ett par dagar till, sen får jag äntligen öppna en ny påse.
 

BönOlle

Member
En sedan ett par veckor öppnad påse Amigos (Trieste) med vid det här laget en aning bedagade bönor. Smaken har mattats, klorna klöser inte längre som förr, robustans (95 %) kärva klang har övergått i dov liksmak. Lär räcka ett par dagar till, sen får jag äntligen öppna en ny påse.

Enkel lösning, drick mer kaffe! Alternativt bjud över dina vänner på espressofest, ett oundbärligt knep då man som nybörjare behöver flygtimmar alternativt när man bara vill öppna nästa påse ;)

Edit: Måste tillägga att jag själv användt detta knep för att göra slut på en påse Lavazza Rosso som jag köpt i brist på pengar... Nu väntar inventering av Trollhättans stads kaffeutbud!
 
Senast ändrad:

MrNoOne

Well-known member
Enkel lösning, drick mer kaffe! Alternativt bjud över dina vänner på espressofest, ett oundbärligt knep då man som nybörjare behöver flygtimmar alternativt när man bara vill öppna nästa påse ;)

Edit: Måste tillägga att jag själv användt detta knep för att göra slut på en påse Lavazza Rosso som jag köpt i brist på pengar... Nu väntar inventering av Trollhättans stads kaffeutbud!

Mitt tips, köp mindre påsar. Köper aldrig större förpackningar än 250g, större så hinner bönorna ta in för mycket syre hur väl bönorna än packas om i vakuumbehållare och dylikt innan allt konsumerats.

On topic, just nu liggen en påse "Yard Dog" ifrån J&N i kvarnen.
 

FabianP

Well-known member
Det enda bra med att Koppi Hama tog slut, är att Koppis Finca la Margarita (bryggrostade) åker ner.

Sjukt bra kaffe, om än inte lika distinka smaker som Haman. Här flyter smakerna på något sätt mer in i varandra, medan de inte gör det på samma sätt i förstnämnda. Skillnaden på tvättat vs. honey-processat kaffe? Mycket frukt, lite dovare sådana, och botten av choklad/nougat. I like! Och flickvännen tyckte att det var mycket bättre än den, enligt henne, lite för syrliga Haman :)

/Fabian
 

jonasy

Well-known member
Musetti Fairtrade i familjens Gaggia Classic. Nu kanske jag svär i kyrkan, men att göra cappucinos på 3x så dyrt kaffe känns ganska omotiverat när man får såpass bra resultat med Musettin. Känns också kul att stödja Fairtrade då familjen jobbar att producera egna sådana varor!

Med Aeropressen där varje smakarom kommer fram däremot ...
 

Eugene Tooms

Well-known member
Köpte ett kg bönor i Istanbul. Oklart sort, smakar mycket Istanbul, lite sötaktigt. Funkar nog bättre i turkisk brygg än som espresso.
 

BSE

New member
Hej!
fick med en påse Giovanni Erbisti 1947 när jag köpte bryggare, var kan man lättast få tag på det här hemma?
 
Senast ändrad:

FabianP

Well-known member
Lilla Kafferosteriets nya, tvättade (om jag förstått det rätt!), Yirgacheffe. Riktigt trevlig, mycket sötma som balanserar upp syran, citrus- och blomtoner.

Känns som att Lilla har lite av en nytändning?! Lovande El Salvador på hyllorna, en helt magisk Honduras-honey på väg in. Inte saknar man Monsun då, inte... :)

/Fabian
 

henrico

Well-known member
Har slängt i en gammal goding i kvarnen... J&N La Bomba... Hade glömt hur otroligt gott det var med en rustik blandning med lite robusta i, mums filibabba!
 

Mayhem

Well-known member
shakiso från J&N, trevligt, men drop gjorde den bättre...
Inte provat Drops version av denna ännu men tyckte J&Ns var supergrym som espresso, nästa kaffe ner i kvarnen blir da Matteos version! I morse körde jag sista skottet Stumptown Hair Bender, riktigt grym espressoblandning så sörjer lite att påsen är slut...
 

Jay

Well-known member
Inte provat Drops version av denna ännu men tyckte J&Ns var supergrym som espresso, nästa kaffe ner i kvarnen blir da Matteos version! I morse körde jag sista skottet Stumptown Hair Bender, riktigt grym espressoblandning så sörjer lite att påsen är slut...
Och snart kommer även Love Coffees version på marknaden! Vi ska försöka åstadkomma en blindkoppning av J&N, Da Matteo, Drop och Love. J&N kändes mer producerad för espresso ärligt talat, den smakade bäst så i alla fall ;)
 

Gringubben

Well-known member
Mokambo Argento.
Höll på att få spader när jag skulle försöka identifiera smaker. Som alla robustablandningar finns det chokladtoner, men inte förrän jag googlat lite så fick jag det att stämma. Vanilj och nötter.
Speciell karaktär tycker jag. 7 av 10 på min skala.
 
Topp