Tips på kapselmaskin

speedy

New member
Hej,

Ny i detta forum och har en liten fundering över kapselmaskiner, inser att de inte gör det bästa kaffet men gissar att det är ljusår bättre än Selecta maskinen vi har på jobbet och har därför börjat överväga att skaffa en sådan till kontoret.

Men det är ju en djungel med dessa maskiner så skulle gärna ta emot tips på bra varianter som dels inte tar för stor plats och dels inte kostar för mycket då jag själv står för fiolerna så tänker mig max 1500 hade varit bra.

Vad bör jag kika på?

Eller bör man gå hela vägen och tas för en fulländad tomte på jobbet och lägga pengarna på en kvarn och aeropress och endast se till mig själv :)
 
Senast ändrad:

cizeta

Well-known member
Jag har gått hela vägen och ses som en tomte med handkvarn och aeropress. Har kört så i 4 år och ångrar bara att jag inte gjort det tidigare.
Började med en hario skerton som fungerade sisådär. Sen blev det en lido 2 som har fungerat utmärkt men är lite otymplig och tillslut maler jag nu med en aergrind by knock och tycker mig ha hittat den optimala jobb setupen för kaffe.
 

speedy

New member
Jag har gått hela vägen och ses som en tomte med handkvarn och aeropress. Har kört så i 4 år och ångrar bara att jag inte gjort det tidigare.
Började med en hario skerton som fungerade sisådär. Sen blev det en lido 2 som har fungerat utmärkt men är lite otymplig och tillslut maler jag nu med en aergrind by knock och tycker mig ha hittat den optimala jobb setupen för kaffe.

Ok där ser man tack för svaret! har hört från andra håll att handvevande ska vara ganska bökigt men det kanske inte är så farligt med andra ord. Vart ifrån köpte du in aergrind?

Kanske ska köra every man for himself och köra på den metoden :)
 

cizeta

Well-known member
Ok där ser man tack för svaret! har hört från andra håll att handvevande ska vara ganska bökigt men det kanske inte är så farligt med andra ord. Vart ifrån köpte du in aergrind?

Kanske ska köra every man for himself och köra på den metoden :)
Jag köpte aergrinden den via kickstarter. Men den finns här http://www.madebyknock.com/store/p39/aergrind_.html.
Handvevandet tycker jag inte är jobbigt och vill någon kollega smaka så visar jag så de kan få brygga sin egen kopp.
 

speedy

New member
Har en Nespresso som jag aldrig använder! Du kan få den för en 500 lapp!
Ok, tack ska fundera lite på det men återkommer om det är aktuellt. Vilken modell är det?

Jag köpte aergrinden den via kickstarter. Men den finns här http://www.madebyknock.com/store/p39/aergrind_.html.
Handvevandet tycker jag inte är jobbigt och vill någon kollega smaka så visar jag så de kan få brygga sin egen kopp.
Aha tack för tipset, har kikat lite på den och kollat på YT men dum som jag är så greppar jag inte riktigt skillnaden från en "vanlig" handvev?
 

cizeta

Well-known member
Det finns en hel del handkvarnar att välja på nuförtiden. Skillnaden mellan dom varierar. Om jag jämför de som jag har så skulle jag direkt under känna hario skerton. Små malskivor, omständig justering och dålig stagning av innre malskiva. Allt det leder till ojämnt malresultat och tråkig användarupplevelse.
Orphan espresso Lido 2 maler snabbare och jämnare och aergrind by knock maler mimst lika snabbt och jämt, är lättast att ändra malningsgraden och så är den gjord för att passa i aeropressen för enkel transport.
 

speedy

New member
Det finns en hel del handkvarnar att välja på nuförtiden. Skillnaden mellan dom varierar. Om jag jämför de som jag har så skulle jag direkt under känna hario skerton. Små malskivor, omständig justering och dålig stagning av innre malskiva. Allt det leder till ojämnt malresultat och tråkig användarupplevelse.
Orphan espresso Lido 2 maler snabbare och jämnare och aergrind by knock maler mimst lika snabbt och jämt, är lättast att ändra malningsgraden och så är den gjord för att passa i aeropressen för enkel transport.

Grymt tack för beskrivningen! låter ju helt klart som att aergrind är en bra väg att gå!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp