Tips på handdriven kaffekvarn till vardags

staffan43

Active member
Hej Jonken

Ja, Zassenhaus mässingskvarn skulle mala till "arabiskt malning", men det gör inte min
...tror jag ...mina "riktigt arabiska" maler en hel del finare...jag skall ta isär den och titta
närmare på den.

Tack för länken.

Min modell började tillverkas omkring 1955, enligt :
https://www.old-coffee-grinders.com/zassenhaus/zassenhaus-610-611-612-613/

Tillägg: Kanske skall jag inte överdiva men äldre arabiska kvarnar maler finare...

Hälsar

Staffan
 
Senast ändrad:

staffan43

Active member
Hej

Jag plockade isär den gjorde rent och försökte ställa in så fint som
möjligt. Kanske, kanske blev det lite finare, men det är svårt att säga...
zassenhaus_arabisk.jpg

Jämför jag kvarnverket med en standard Zassenhaus från ungefär
samma tid, 60-talet, så ser vi att Zassenhaus "arabiska" är finare
och mindre, till vänster på bilden, så redan då skulle den kanske vara
lite extra finmalande...
zassenhaus_massing_standard_60tal2.jpg

Vi ser att veven på den övre bilden har en skruv. Idag kan Zassenhaus
inte förklara hur det kommer sig. De hittar inget om den i sina gamla
dokument.

Hälsar

Staffan
 
Senast ändrad:

Eightfiftysix

Well-known member
Hoppar in här i tråden.

Ny inom den här mer riktiga kaffevärlden, och har nu insett att jag behöver en vettig kvarn. Jag gillar manuella saker, särskilt nu när mina kaffebryggare kommer bestå av icke-elektriska saker i huvudsak framöver.. (har börjat köra med en siphon nu, och tänker nog köpa en aeropress som komplement, dels att experimentera med hemma men även till att använda på friluftsturerna!).

Jag fick ett tips i en annan tråd att kika på Timemores kvarnar. Tittar på denna nu:

Timemore Chestnut
https://www.cremashop.se/sv/products/timemore/chestnut-coffee-grinder/4186


Eller denna (Timemore Slim):
https://www.cremashop.se/sv/products/timemore/slim-grinder/3632

Är det nån särskild skillnad på dem förutom lite skillnad i kapacitet? Annars nån för/nackdel mellan dem?

Undrar även lite om utseendet på den med transparent behållare jmf. med träbehållare. Jag är lite för estetik också, men jag kan tänka mig att plastbehållaren egentligen kan vara lättare att rengöra?

Finns det nån annan kvarn i samma prisklass att också undersöka? Jag går helst inte upp särskilt mycket mer i pris.

Såg nu denna också:
Timemore C1
https://www.baristashopen.se/kaffe/time-more/timemore-chestnut-c1-handgjord-handkvarn-vit.php

Hur står den sig jmf med de andra två? Lite billigare, men varför?
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Chestnut och Slim har samma malverk. Som du är inne på får det plats lite mer in den första men jag skulle nog valt Slim för bättre grepp och behållare som inte riskerar att falla av om man slinter med handen (den i Chestnut sitter med fyra fjädrande kulor, tog ett tag att vänja sig vid men någon gång ibland blir det kaffe över golvet ändå :angry:)

Finns Nano också med fällbart handtag så att den är enklare att ta med sig. Har testat den i guld, värt att välja med omsorg eftersom de har olika mönster. Just den guldräfflade gjorde lite ont eftersom den skar in i handen. Chestnut behöver man nypa åt ganska hårt men är bekväm i övrigt.

Undrar även lite om utseendet på den med transparent behållare jmf. med träbehållare. Jag är lite för estetik också, men jag kan tänka mig att plastbehållaren egentligen kan vara lättare att rengöra?

Har bara skakat ur min träbehållare, 20 månader senare är den fortfarande fräsch. Kanske annorlunda om man inte använder den regelbundet.

C1 är till stor del tillverkad i plast. Ger säkert bra grepp men osäker på hållbarhet och kvalité i övrigt.

http://www.madebyknock.com/store/p50/Aerspeed.html kan vara ett alternativ. Jag har haft en Aergrind och tyckte inte att den höll samma kvalité på malningen, däremot är den ju smidig på många andra sätt. Aerspeed sägs prestera bättre för bryggmalet. Tyvärr är det lite svårt att rekommendera MadeByKnock eftersom deras kvalitetskontroll och kundservice har varit minst sagt skakig. Har man tur får man en av de bra kvarnarna..
 

Eightfiftysix

Well-known member
Chestnut och Slim har samma malverk. Som du är inne på får det plats lite mer in den första men jag skulle nog valt Slim för bättre grepp och behållare som inte riskerar att falla av om man slinter med handen (den i Chestnut sitter med fyra fjädrande kulor, tog ett tag att vänja sig vid men någon gång ibland blir det kaffe över golvet ändå :angry:)

Finns Nano också med fällbart handtag så att den är enklare att ta med sig. Har testat den i guld, värt att välja med omsorg eftersom de har olika mönster. Just den guldräfflade gjorde lite ont eftersom den skar in i handen. Chestnut behöver man nypa åt ganska hårt men är bekväm i övrigt.



Har bara skakat ur min träbehållare, 20 månader senare är den fortfarande fräsch. Kanske annorlunda om man inte använder den regelbundet.

C1 är till stor del tillverkad i plast. Ger säkert bra grepp men osäker på hållbarhet och kvalité i övrigt.

http://www.madebyknock.com/store/p50/Aerspeed.html kan vara ett alternativ. Jag har haft en Aergrind och tyckte inte att den höll samma kvalité på malningen, däremot är den ju smidig på många andra sätt. Aerspeed sägs prestera bättre för bryggmalet. Tyvärr är det lite svårt att rekommendera MadeByKnock eftersom deras kvalitetskontroll och kundservice har varit minst sagt skakig. Har man tur får man en av de bra kvarnarna..

Vad jag kan läsa så har C1 samma malverk som de övriga, och att chassit i plast ska vara det som skiljer? Har du sett nått om det?

https://www.kaffecompagniet.se/kaff...kvarnar/timemore-c1-handkvarn-grasvart-103270

Kändes ju i övrigt som en bra deal isf. Plast är egentligen inget som inte kan vara väldigt hållbart, även om det inte "känns" lika fint förstås. Men det är ändå typ 500-600kr under vad chestnut kostar- och är det samma malverk så..

Slim verkar bra också, men slut i lager överallt :/

Beställer helst från svensk affär så då går den andra nog bort..
 

Jonken

Well-known member
Ja det är samma malverk, så länge den har likvärdig stabilisering över tid kan den absolut vara lika bra.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Fick hem min Timemore Slim nu (från en annan leverantör!). Bara hunnit testa tre gånger, men oj vilken kvalitetskänsla det är rakt igenom! Skön att använda, snygg!

Man får veva en stund såklart. Men det är ju ingen kraft som krävs så det är ju mer en del av ritualen bara! Gillar den lilla smidiga behållaren, lätt att hälla i tex Aeropressen. Nu ska jag bara testa mig fram till olika malningsgrader mm..
 

staffan43

Active member
Hej
Kunde jag fortsätta i den här tråden med en helt annan fråga, men en fråga om
en äldre och riktigt gammal kaffekvarn från Peugeot? Ja, istället för att starta en ny
tråd.

Jag har upptäckt något märkligt, för jag har flera Peugeot G2 kvarnar och hos alla
dem sitter kvarnringen lös. När jag upptäckte det hos min första G2, satta jag fast
den för jag tänkte att trät hade torkat eller något sådant. Men sedan är det samma
sak nu med två andra jag köpt, konstigt är det en slump, eller?

Jag har ett svagt minne av att vi här har skrivit om "lösa" kvarnringar hos moderna
kvarnar, någon gång? Wobblande kvarnkärnor, sliter snett?

Kan det vara så att när Peugeot tillverkade kvarnarna (1876 - 1936) man inte tyckte
det spelade någon roll om kvarnringen satt lite löst? Eller var det en medveten
konstruktion? Se bilden.

Jag vill bara visa ett riktigt gammalt kvarnverk från en fransk Japy Frères kvarn också.
se bilden. Jo, vi skrev någon gång om kvarnar med "tänder".

Hälsar och undrar

Staffan
 

Bilagor

  • g1_2023c8.jpg
    g1_2023c8.jpg
    94.3 KB · Visningar: 5
  • japy6bb.jpg
    japy6bb.jpg
    70.2 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Fin kvarn!

Min första gissning är att man inte tyckte att det var lika viktigt förr i tiden, med tanke på konstruktionen i övrigt. Det vanligaste är att det är axeln som är lös och därmed konen som vobblar. Det var egentligen först 2011 som Orphan Espresso startade vågen av (relativt dyra) kvarnar med hårdare krav på konstruktionen*.

Med det sagt är det inte omöjligt att kvarnringen var lös med avsikt, för att undvika att konen tar i och sliter ner metallen. En del nya kvarnar, både bra (som Comandante C40) och mindre bra (som Hario Skerton) låter ju konen vara lös från axeln för att den ska "centrera sig själv". I viss mån fungerar det i alla fall.

*med det sagt finns det såklart en del gamla kvarnar som fungerar väldigt bra, i vissa fall (som Zassenhaus) var de bättre konstruerade förr.
 

staffan43

Active member
Hej Jonken

Tack för ditt svar. Så du menar att de i senare moderna kvarnar kan ha tänkt på
detta probleme?
Att Comandante skulle ha "lösare" kvarnkärna eller "lösare" kvarnring, så de anpassar
sig till varandra?

När jag har "snyggat till" tyska kvarnar, som har mycket precis centreringsmekanism,
så har jag ibland fått flytta någon skruv, kanske beroende på att trät har torkat eller
något. Jo, man kunde höra hur det "skrapade i" förfärligt på en sida, när man vevade.
se bilden

Har du läst om någon modern kvarn där de skriver om problemet och att de har
"åtgärdat" eller minskat det?

Tillägg: Mitt senaste fynd är en "Havanna" Zassenhaus kopparpläterad och den
maler så fint, kanske rent av till espresso?.

Hälsar

Staffan
 

Bilagor

  • flytta_skruv2.jpg
    flytta_skruv2.jpg
    76.4 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Du kan se hur det ser ut här:

Den sitter löst mot axeln och pressas med en fjäder mot justeringsmekanismen. Påståendet från Comandante har varit att det skulle vara bättre, eftersom den då kan centrera sig själv i teorin (och visst finns det i alla fall någon sanning i det). Man kan ju misstänka att billigare tillverkning spelar in också..

Såhär kan det se ut utan bönor:
..dvs. bra jämfört med de flesta antika kvarnar men inte riktigt i samma standard som en del andra nya. Det ska nämnas att resultaten blir bra så kanske har de någon poäng, men samtidigt tror jag att deras kommande C60 kommer fixera konen.
 

staffan43

Active member
Hej Jonken.

Tack för länkarna, nu förstår jag så mycket mer. Jag tittade också på en Hario Skerton.här hemma.

Ja, det är skillnad. När jag flyttar skruvar i en äldre träkvarn så justerar jag kvarnringens centrering
mot vevaxeln och kvarnkärnan. Samt vevaxelns centrering i rät vinkel mot kvarnkärnan.

När kvarnringen i en Peugeot G2 är lös kan den finna "sin centrering" mot kvarnkärnan och vidare vevaxeln.

Jag gjorde ett tillägg i stycke 2. Vevaxeln kan ju sitta snett i sin övre del....

Tack, tack hälsar

Staffan
 
Senast ändrad:

Beaujolais

New member
Hej

Jag är på jakt efter min första handkvarn. 1 kopp Aeropress är det som gäller för mig.
Tidigare malt med Sage pro grinder.

Timemore, Comandante, 1Zpresso, Kinu, vad ska jag köpa och varför? :)
 

Jonken

Well-known member
1Zpresso-Q2-fits-into-Aeropress.jpg
Pris/prestanda och det här talar för 1zpresso Q2 (se till att det är den nya versionen med "heptagonal burr")
 

staffan43

Active member
Hej Beaujolais och Jonken

Jo, jag skriver ju mycket om kaffekvarnar och kanske mest äldre kvarnar
i ett forum och till slut gjorde jag en webbsida: "Bäst i test för manuella
loppiskaffekvarnar":

Jag är ju i den ålder då minnen från förr är starka. Men jag vill säga att
jag inte har har kunnat prova någon "modern" kvarn med kvarnverk av stål
förutom Zassenhaus Havanna, som inte är så modern egentligen.

Så jag tycker äldre kvarnar med patina, charm, känsla och historia är trevliga
att använda varje morgon till min Aeropress, med uppblött filterpapper.
Jo, då menar jag kvarnar från runt 60-talet +/- 20 år, men jag varnar för ljus-
rostade kaffebönor....

Forumet jag skriver i:

Hälsar
Staffan
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Hej

Jag är på jakt efter min första handkvarn. 1 kopp Aeropress är det som gäller för mig.
Tidigare malt med Sage pro grinder.

Timemore, Comandante, 1Zpresso, Kinu, vad ska jag köpa och varför? :)
Hej Timemore bra kvarn för pengen.

Jag har några kvarnar...handkvarn är för mig smidig att ha med och det tar inte lång tid att mala heller till en ap. Kinu kvarnen tysk superkvalité och känsla. Har bara blivt bättre med tiden. Jag använder en däckdjupsmätare för att snabbt ställa om den. Mäter djupet från kanterna till botten av den roterade kvarnskivan, 1,5mm till 3mm
Madebyknock aergrinder är lätt att ha med på utflykt och den maler perfekt till cezve/ibrik.

Etzinger etz den är smidig att rengöra när den inte har någon genomgående axel. Den har steg som man snabbt kan ändra mellan.

Vad vill du ha steg eller steglöst? och vad har du för budget?
 

nept

Well-known member
Hej

Jag är på jakt efter min första handkvarn. 1 kopp Aeropress är det som gäller för mig.
Tidigare malt med Sage pro grinder.

Timemore, Comandante, 1Zpresso, Kinu, vad ska jag köpa och varför? :)

Har inte ägt någon C40 men har läst en massa recensioner och fått intrycket att Commandante verkar lite som att köpa en Iphone, att den är dyr men man vet vad man får.

1Zpresso har ett spann från nästan lika bra som Commandante till halva priset (tex JX) till bättre än Commandante för motsvarande pris (för de modeller som är dyrast tex K-max). De har en massa modeller så det är inte helt lätt att överskåda. Personligen tycker jag modellen X-pro ser ut att vara ett rimligt alternativ strax under 2000 spänn men den verkar inte finnas i Europa än. Annars är väl JX en solid kandidat till det mesta.

Timemore är lättare och billigare att få tag på i sverige. Den billigaste C2 verkar helt okej, även om en 1zpresso Q2 kanske är bättre men snäppet dyrare. De dyrare Timemore-modellerna vet jag inget om - de som recenserar dem verkar föredra 1zpresso i de prisklasserna.

Sen finns det ju udda märken, tex Kingrinder som verkar vara från samma fabrik som 1zpresso. Deras K2 verkar vara nästan exakt en JX och deras K6 verkar vara typ som en J-max.

Edit: jag äger en K2 och den känns gedigen och funkar bra. Har dock inte ägt någon annan motsvarande kvarn så jag har inget att jämföra med.

Med de sagt så är nog alla de du nämner mycket bättre än tex en Hario eller Porlex, så om du vill göra det enkelt och billigt kan du nog köpa en Timemore C2 (typ 800 spänn) och vara nöjd. Om du däremot vill kosta på dig och köpa bästa möjliga så kan du kolla på 1zpressos dyrare modeller (mer upp mot 3000 spänn).
1677581916171.png
 
Senast ändrad:

Beaujolais

New member
Hej Timemore bra kvarn för pengen.

Jag har några kvarnar...handkvarn är för mig smidig att ha med och det tar inte lång tid att mala heller till en ap. Kinu kvarnen tysk superkvalité och känsla. Har bara blivt bättre med tiden. Jag använder en däckdjupsmätare för att snabbt ställa om den. Mäter djupet från kanterna till botten av den roterade kvarnskivan, 1,5mm till 3mm
Madebyknock aergrinder är lätt att ha med på utflykt och den maler perfekt till cezve/ibrik.

Etzinger etz den är smidig att rengöra när den inte har någon genomgående axel. Den har steg som man snabbt kan ändra mellan.

Vad vill du ha steg eller steglöst? och vad har du för budget?
Har inte ägt några av dessa men har läst en massa recensioner och fått intrycket att Commandante verkar lite som att köpa en Iphone, att den är dyr men man vet vad man får.

1Zpresso sägs prestera nästan lika bra som Commandante till halva priset (tex JX) eller bättre för de modeller som är dyrast (tex K-max). De har en massa modeller så det är inte helt lätt att överskåda. Personligen tycker jag modellen X-pro ser ut att vara ett rimligt alternativ strax under 2000 spänn men den verkar inte finnas i Europa än. Annars är väl JX en solid kandidat till det mesta.

Timemore är lättare och billigare att få tag på i sverige. Den billigaste C2 verkar helt okej, även om en 1zpresso Q2 kanske är bättre men snäppet dyrare. De dyrare Timemore-modellerna vet jag inget om - de som recenserar dem verkar föredra 1zpresso i de prisklasserna.

Sen finns det ju udda märken, tex Kingrinder som verkar vara från samma fabrik som 1zpresso. Deras K2 verkar vara nästan exakt en JX och deras K6 verkar vara typ som en J-max.

Med de sagt så är nog alla de du nämner mycket bättre än tex en Hario eller Porlex, så om du vill göra det enkelt och billigt kan du nog köpa en Timemore C2 (typ 800 spänn) och vara nöjd. Om du däremot vill kosta på dig och köpa bästa möjliga så kan du kolla på 1zpressos dyrare modeller (mer upp mot 3000 spänn).
Visa bilaga 8801

Tack för svar.
Det slutade med att jag köpte en 1zpresso Q2 med heptagonal burr efter rekommendation av Jonken.
Hittade den på Amazon.se för 1254 kr.
Jag är nöjd med mitt köp och det tar cirka 30s att mala 12g.
Nu är jag på jakt efter bönorna som faller mig mest i smaken.
 

Jonken

Well-known member
K6 verkar vara typ som en J-max.
Om du menade K-Max har du rätt :)

X-Pro såldes av Budha förut, kanske kommer in nya. Jag har för mig att det har funnits klagomål på plast-piggar i justeringen som gått sönder, men det kan ju vara åtgärdat vid det här laget.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp