2 Gruppare som inte suger vatten själv.

normende

Well-known member
Hej...

Jag har en 2gruppare som inte vill suga vatten själv. Det går alldeles utmärkt att koppla in på fast vatten. Men när jag provar att koppla om för att köra ifrån dunk så suger den inte själv.

- maskinen har rotationspump
- Jag har en backventil så att vattnet inte ska rinna tillbaka.
- Dunken är placerad i samma höjd som maskinen.
- 2m slang ifrån dunk till maskin
- jag har provat att skruva upp pumpen men tyvärr utan resultat

Vad är det som gör detta?
Är det pumpen som skiljer sig? dvs vissa kan suga själv men inte andra?
Är det konstruktionen som skiljer sig mellan modeller ?

Jag har provat andra maskiner innan som gick alldeles utmärkt att köra ifrån dunk.

Tacksam för alla svar
 

lennart

Well-known member
Fyll slangen med vatten hela vägen till pumpen.
Det kan också vara problem med backventilen.
 

normende

Well-known member
Ok det ska jag prova.
Men det bör jag igentligen redan ha gjort då jag har kopplat in den på fast vatten temporärt.
 

normende

Well-known member
Jag har kopplat in den på fast vatten med backventilen ( backventilen fungerar) och fyllde upp maskinen samt körde igenom någon liter. Provade sedan att köra den ifrån dunk med samma Backventil utan att koppla bort något. Dvs det finns ingen risk att det har blivit bakfall.

Är kanske pumpen för klen?
Fler idéer tas tacksamt emot.
 

normende

Well-known member
Jag har den kopplat på fast vatten nu.
För skojs skull så passade jag på mäta trycket.
Men oj då....
Bara 5 bar .
Mätaren på maskinen visar 4 bar med bara vattentrycket ifrån ledningen utan pumpen går
Provade att skruva upp pumpen på högre tryck men ingen märkbar skillnad...
Kanske kan vara kalk någonstans.
 

Lucifer

Well-known member
Hej

Lustigt att hitta den här tråden, jag har samma problem med min ECM Michelangelo, jag trodde pumpen var dålig då trycket bara kommit upp på 7.8 bar nu när jag skulle ge mig på en avkalkning så märkte jag att det var omöjligt att då den att suga upp vattnet. efter ytterligare lite efterforsningar så har jag konstaterat att husets tryck ligger på 7.8 bar. stänger jag av kranen faller trycket direkt. drar jag åt justerskriven på pumpen faller trycket under bryggning ned mot 3 bar för att sen öka igen när bryggningen är klar.
Det lutar åt att det blir ny pump från ebay, de tycks gå på 500 kr, rätt billigt trotts allt kan tyckas, om vi inte kommer på någon annan lösning såklart.
Hur har det gått för dig?

Vad är det för maskin du mekar med?

MVH Daniel
 

bauta

Well-known member
Rotationspumpar är nog generellt känsligare för luft i systemet (de kaviterar). Är maskinen byggd för att suga vatten eller borde den vara fastvatteninkopplad?
 

normende

Well-known member
Det var ju inte så dyrt för en ny pump.

Jo min maskin är saeco aromà 200 compact SE.. Det är en gaggia som saeco har satt sitt namn på.
Ikväll om jag får tid ska jag leta upp gigleurn för att kolla så att den inte är igensatt.
Återkommer så fort jag vet mer.

Hej

Lustigt att hitta den här tråden, jag har samma problem med min ECM Michelangelo, jag trodde pumpen var dålig då trycket bara kommit upp på 7.8 bar nu när jag skulle ge mig på en avkalkning så märkte jag att det var omöjligt att då den att suga upp vattnet. efter ytterligare lite efterforsningar så har jag konstaterat att husets tryck ligger på 7.8 bar. stänger jag av kranen faller trycket direkt. drar jag åt justerskriven på pumpen faller trycket under bryggning ned mot 3 bar för att sen öka igen när bryggningen är klar.
Det lutar åt att det blir ny pump från ebay, de tycks gå på 500 kr, rätt billigt trotts allt kan tyckas, om vi inte kommer på någon annan lösning såklart.
Hur har det gått för dig?

Vad är det för maskin du mekar med?

MVH Daniel
 

Lucifer

Well-known member
Appropå luft i pumpen, Min fastvattenanslutning spolar ju vatten igenom pumpen med 7.9 bar förutsatt att reduceringsventilen inte är ställd för hårt. det borde väl innebära att den är vattenfylld, ska det ens gå att spola vatten genom en rotationspump? Vingarna är kanske kass?
 

normende

Well-known member
Bra fråga Bauta. Jag har ingen aning om ifall det ska möjligt att köra ifrån dunk. Men en sak vet jag och det är att man ska kunna få ett högre tryck än 4-5 bar speciellt om den är inkopplad på fast vatten.
 

normende

Well-known member
Och så han Bauta svara innan jag han skriva färdigt.
Sen kan ju pumpen vara sliten. Men jag vet inte om det som är felet.
 

Lucifer

Well-known member
Hej Jag tror det sitter en procon pump i maskinen jag kan inte se märkningen utan att demontera den, men är rätt säker på att det är just en sådan som är monterad efter att ha googlat reservdelar och jämfört utseende. om det är flöde rakt igenom vid avstängd pump så måste det finnas en backventil som i mitt fall är trasig, den håller nämligen inte trycket när jag slår av vattentillförseln, det är i sig lite märkligt tycker jag eftersom jag inte släpper ut vatten från maskinen när jag stänger av.
 

normende

Well-known member
I min maskin sitter det en Procon pump.

Så här tror att det sitter kopplat i min maskin.
1 Vatten in i pumpen.
vatten ut från pumpen igenom en backventil. ( backventil verkar vara ok släpper inte tillbaka vattnet när jag provat.
Sedan vidare till ett t-kors. En slang går till en Opv-ventil ( den verkar ok släpper inte ut något i avloppet i alla fall)
En slang till en solenoid venil som sedan går till tanken. Denna ventill öppnar och fyller på tanken i alla fall. Men om den läcker igenom vet jag inte.
En slang vidare till vattenmängdsmätarna ( en till varje bryggrupp )
sedan går den igenom vattenmängdsmätarna och vidare till slingan för att mynna ut i respektive bryggrupp.
 

normende

Well-known member
Vad jag kan förstå så genererar min pump inget högre tryck när den går . Skumt tycker jag..
Den inbyggda tryckmätaren sitter innan gigleurn om jag har förstått det hela rätt.

Gigleurn är lokaliserad. Dom ligger i syrabad.. Dock så tror jag inte att det kommer att fungera bättre.
Kommer även att avkalka mer.

Jag har hittat en annan rotationspump i gömmerna med okänd funktion.. Ska se ifall man kan ta lite delar ifrån den som sitter i maskinen idag och flytta över.
Kommer med en uppdatering sent ikväll . Vi måste ju kunna hitta en lösning på problemet. Hur svårt ska det vara. Om vi slår ihop våra kloka huvuden så ska det väl gå.. Inte sant:)
 

Lucifer

Well-known member
Spännande att följa fortsättningen, jag går i funderingar på om jag kan beställa en läskpump med högre psi och sen byta fjädern med min nuvarande pump, eller kanske bara reglera ned läskpumpen till lämpligt tryck, men jag avvaktar lite till och följer ditt äventyr med stort intresse.
 

normende

Well-known member
Om jag har förstått det rätt så är det samma typ av pump i en läskmaskin samt även dom här kylda vattenstationerna med kolsyrat/vanligt vatten.
Jo jag ska försöka få loss lite tid ikväll. Måste tyvärr jobba lite först.

Spännande att följa fortsättningen, jag går i funderingar på om jag kan beställa en läskpump med högre psi och sen byta fjädern med min nuvarande pump, eller kanske bara reglera ned läskpumpen till lämpligt tryck, men jag avvaktar lite till och följer ditt äventyr med stort intresse.
 
Topp