Wilfa CGR-1 för 399 kr!

martink78

Well-known member
Alltså, du kan nörda rejält med vanligt bryggkaffe också, Aeropressen låter dig experimentera på alla möjliga sätt med bryggtider, olika grovmaltkaffe och olika temperaturer.. Jag skulle hoppa över mokkabryggaren och i stället göra starkt kaffe i Aeropressen till cappun/latten och till det möjligtvis skaffa en mjölkskummare, eller ännu mer ekonomiskt, skumma mjölk med dina presskannor, principen är densamma och det funkar hyffsat.

Vill du ha nånting sexigare än penispumpen (AP'n ser ju ut som en.. ;) ) så köper du en filterhållare för melittafilter i porslin. De finns ofta att få tag på begagnade billigt och det har en viss imp faktor att stå och hälla varm vatten över kaffet i en sådan.. Back to basics liksom.
Bränner pengarna i fickan så finns det Chemex, Hario etc som kostar lite mer (men fortfarande mindre än espressomaskiner).

Det enda som egentligen behöver bli riktigt dyrt i ditt fall är att jag varmt kan rekomendera en vattenkokare där man kan ställa in temperaturen. Jag har en DirtDevil men jag tror det finns andra varianter också (se bara till att man verkligen kan välja temperatur och inte bara 60, 80 eller 100) .
 

AX3L

Active member
Alltså, du kan nörda rejält med vanligt bryggkaffe också, Aeropressen låter dig experimentera på alla möjliga sätt med bryggtider, olika grovmaltkaffe och olika temperaturer.. Jag skulle hoppa över mokkabryggaren och i stället göra starkt kaffe i Aeropressen till cappun/latten och till det möjligtvis skaffa en mjölkskummare, eller ännu mer ekonomiskt, skumma mjölk med dina presskannor, principen är densamma och det funkar hyffsat.

Vill du ha nånting sexigare än penispumpen (AP'n ser ju ut som en.. ;) ) så köper du en filterhållare för melittafilter i porslin. De finns ofta att få tag på begagnade billigt och det har en viss imp faktor att stå och hälla varm vatten över kaffet i en sådan.. Back to basics liksom.
Bränner pengarna i fickan så finns det Chemex, Hario etc som kostar lite mer (men fortfarande mindre än espressomaskiner).

Det enda som egentligen behöver bli riktigt dyrt i ditt fall är att jag varmt kan rekomendera en vattenkokare där man kan ställa in temperaturen. Jag har en DirtDevil men jag tror det finns andra varianter också (se bara till att man verkligen kan välja temperatur och inte bara 60, 80 eller 100) .

Tro mig, det gör jag redan :D Som sagt är pressen redan fixad men en aeropress införskaffas nog snart som komplement. En mjölkskummare införskaffas också inom en snar framtid, dels vill jag ha dubbla skummare och dessutom känns det bra att ha en till varje. Mockabryggaren har jag en känsla av att den också kommer snart.

Alltså, det är inte billigast möjliga som jag letar efter och egentligen rymmer en maskin också klart inom budgeten men billigare är ju bättre och 300 eller vad tex en moka/skummare kostar är ju inga pengar att prata om ändå eftersom det är engångskostnader.

Kokare har jag för övrigt en ny Bodum i samma serie som press och brödrost, den får duga även om den inte kan styra temp (mig veterligen).
 

petrush

Well-known member
Fick min wilfa idag, stort tack för tipset. Riktigt solid känns den för en sådan peng Kan varmt rekommendera aeropress och den som startkombination (om man inte orkar handveva).
 

GLC

Well-known member
King, tack. Min Wilfa kommer snart, den är i det berömda Ånge där alla paket som ska norrut i Sverige sitter ett par dagar... :)

Tack igen för tipset om Wilfan
 

martink78

Well-known member
Min tog en paus i Stockholm i 24 timmar innan den tog sig ut de två milen till Tumba, men nu är den här i alla fall. Plastigare än Mazzer SJ & Compak'en, men det är kanske en orättvis jämförelse... En första provmalning var i alla fall tillfredställande. Tyvärr är det lite sent för provsmakande men i morgon skall det testas, tror jag utgår från medium precis som Molarin. Skall kolla hur mycket spill det blir också..
 

jh88

Member
Kör press kör jag ca mitt emellan coarse och medium. Säg finaste minus 3 motsvarar ungefär 20 på min rocky.
 

jh88

Member
Blir inte det bittert/beskt?!

/Fabian

Beror kanske på vilket kaffe/rost man använder... Tycker inte att det blir för bittert, allt efter tycke och smak så klart :).
Känns som den stackars Wilfa får jobba när jag maler egenrostade "city-roast" bönor, känns som dom är lite "hårdare". Någon annan som har noterat detta?
 

martink78

Well-known member
Efter lite provande så är jag nöjd med bryggkaffet, smakar smaskens. Bättre än från Mazzern faktiskt, men det är inte så konstigt, det blir gärna ojämt resultat i den när man mal grovt... Däremot funkade det (som väntat) inte så bra för espresso, bara rann igenom på finaste, och av 18 gram som stoppades in kom bara 17 ut, vilket iofs är som det brukar vara dessvärre... :(
 

hne

Well-known member
2 snäpp finare än medium tycker jag brukar bli bäst för siemensbryggaren på jobbet. Usch, nu började jag längta tillbaka till jobbet.
 

GLC

Well-known member
Kört med medium än så länge, blir riktigt bra och överraskande lite statiskt kaffe.
 

Marv

Well-known member
Tack för tipset, nu är ytterligare en kvarn beställd (till hustruns skeptiska och förvånade kommentarer).
 

Leran

Active member
En kvarn till inhandlad, så slipper jag släpa den jag har hemma till landet hela tiden!
 

larjo11

Well-known member
Vad kör ni för inställning till presskaffe?
Finns ingen patentlösning. Beror på dosering, vilka bönor böner man använder, och hur man vill ha kaffet.
Kör man någon fin singelböna så maler jag på grövsta o låter det dra i 4 minuter.
Ibland blir det på mitten o då får det dra 1½-2 minuter.
Maler man finare så blir det för mycket sump i koppen.
Doserar mest 7g/dl vatten, men ibland mer...
Testa dig fram till det du gillar :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp