Johan & Nyström sålt?

bauta

Well-known member
Jag fick höra ett rykte att J & N är sålt?
Kanske till ägaren av Espressohouse, nåt norskt företag.

Frågan är vad som stämmer:
Har de cashat in, och kommer de fortsätta i samma goda stil?
Espressohouse såldes till JAB Holding förra året, verkar inte så norskt?
 

henrik82

Well-known member
Låter ju lite lustigt med tanke på att dom ska flytta till större lokaler, men det är ju inte helt omöjligt att dem har gått ihop med något annat företag. Drop coffee har ju gått ihop med Has Bean Coffee, men som jag har förstått saken så är han bara delägare och låter dom gör som dom gör.


Oskar Garberg är ju här på forumet så jag hoppas att vi kan får ett svar från honom.
 
Senast ändrad:

Mayhem

Well-known member
Skulle inte förvåna mig. Den ena Johan (som jag tyvärr inte minns efternamnet på, Ek-någonting?) slutade nyligen för att starta restaurang om jag inte minns fel, enligt hemsidans avdelning medarbetare finns inte heller Nyström kvar på företaget så då återstod väl bara Johan Damgaard av grundarna.
 

martink78

Well-known member
Tja pionjärtider är väl över där. Lite trist men inte så konstigt och numera finns det ju gott om allternativ, om det nu skulle gå utför med kvalitetstänket...
 

larsa

Well-known member
I dag var jag inne hos Johan & Nyström på Avenyn i Göteborg för första gången och hade stora förväntningar. Jag fick espresson serverad i en pappmugg till ett pris av 32 kronor! Vad har hänt? Inte alls vad jag förväntade mig efter att för flera år sen köpt deras fina kaffebönor i Göteborg hos Kaffemaskinen och även varit på deras servering på Söder i Stockholm. Jag läste med nöje tidigare under 2017 att de skulle etablera sig i Göteborg och starta tre kafeer. Den på Avenyn är gigantiskt stor på en dyr adress. Konstigt om det kan bära sig och sen ha två till i Göteborg tycke jag.

På lite skoj sa jag till en bekant att det var som att gå på Espresso House. Han sa då att Johan & Nyström numera ägs av Espresso House Group AB.
Efter lite googlande såg jag att Espresso House Group AB ägs av European Coffe Venture Sart som i sin tur ägs av JAB Forest BV i Holland.
Så roligt var det och lite tragiskt på fina Johan & Nyström.

Som tur är så har vi Da Matteo i Göteborg.
 

henrik82

Well-known member
Det förvånar mig inte alls och jag måste säga att jag nog tycker att det är ett gansa så smart drag an J&N. JAB har gjort några väldigt stora inköp på kaffe sidan dom senaste 5 åren runt om i världen och till skillnad från deras stora konkurrent så jobbar dom vad jag har förståt med att etablera sig på spesial kaffe fronten. Men det som der emot förvånar mig är att Espresso House köper sitt kaffe från Solberg og Hansen här i Norge som ägs av Norgesgruppen och är en väldigt liten men dock en direkt konkurrent till JAB.

JAB köpte bland annat Peet's Coffee för den nätta summan av 974 mjiljonder dollar :blink:, och Peet’s är i sin tur ägare av Stumptown, Intelligentsia och Mighty Leaf Tea. Jag vet att dom har köpt några andra kaffe och te bolag men kan inte komma ihåg vilka dom är just nu.
 
Senast ändrad:

larsa

Well-known member
Här ser ni hur koncernstrukturen för JAB Forest BV ser ut som äger Espresso House o J&N https://www.merinfo.se/foretag/Euro...-AB-5590143730/2kg86ia-1g7zc/styrelse-koncern.

Citat från Espressohous hemsida "I Länna, söder om Stockholm, har vi länge haft något spännande på gång. Här har vi nämligen byggt vårt alldeles egna kafferosteri. Och det är inte vilket kafferosteri som helst. Det är ett av Europas största och mest moderna rosteri för specialkaffe. Nu rostar vi med andra ord allt vårt kaffe själva! ".

I värsta fall använder Espresso Hous varumärket J&N på Espresso Hous konceptet. I bästa fall låter de J&N behålla den kvalitet som förknippas med J&N. Den som lever får se. Hoppas bara inte att Da Matteo också blir uppköpta av Espresso House.
 

svartvest

Well-known member
Som jag förstår så är JN ett eget märke och företag. De sköter även rostningen för EH, tyvärr har inte kaffekunskapen förts vidare från JN till EH. Latte på 2Liter, cappo som latte...och när man ser hur de kokar mjölken...ja jag har sett hur de häller mjölk i kanna och ställer den på en burk och kör ner ångröret och vrider på ångan... Nooooo
 

Jacob

Well-known member
Har någon testat Espresso House’s nya kaffe? Är inte så intresserad av vem som äger vem, så länge kaffet är bra och producerat under schyssta förhållanden. Och det är ju smidigt att få tag på deras kaffe. Så tröttsamt att beställa en massa i klump på nätet för att hålla sig över miniminivån för fraktfritt, för att sen vänta ett par dagar och sen ta sig till utlämningsstället.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

edtbjon

Well-known member
Har någon testat Espresso House’s nya kaffe? Är inte så intresserad av vem som äger vem, så länge kaffet är bra och producerat under schyssta förhållanden. Och det är ju smidigt att få tag på deras kaffe. Så tröttsamt att beställa en massa i klump på nätet för att hålla sig över miniminivån för fraktfritt, för att sen vänta ett par dagar och sen ta sig till utlämningsstället.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jodå, jag har testat två av deras bryggkaffen, vilka funkade ”till nöds”. (Det var verkligen ”till nöds”, då kaffet var slut och det är typ 200m till EH.) Man får vad man betalar för. Kaffet kostade lite mer än hälften av t.ex en bra singel från J&N eller Drop kostar, men det var ju klart drickbart.

I övrigt slog EH ner som en bomb i Nynäshamn. De köpte det mest populära fikastället som också hade en bageridel, slog ut väggarna och tog bort ugnarna. De behövde den platsen, då typ ”alla” plötsligt skulle fika där. Det är ganska symboliskt att de ligger vägg i vägg med Dressman. ;)

/Björn
 

Jacob

Well-known member
Tråkig utveckling så klart, oavsett kvalitet på kaffet.

Testade deras förra espressoblandning som rostades i Norge. Den var ok, men inte mycket mer än så. Godare hemma än när de bryggde dock.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

larsa

Well-known member
Ingen av de fem grundarna av Johan & Nyström (Johan Damgaard, Anders Holzner, Johan Ekfeldt och två bröder Nyström) finns med i EH:s ledningsgrupp. Det förklarar mitt negativa intryck av J&N:s nyöppnade fik på Avenyn i Göteborg. Som tur är finns det ett utmärkt alternativ i Göteborg, Da Matteo som har kvalitet. Tidigare hade vi också Maurits kafe som la ner när lokahyran skulle bli för stor. Snyft.
 

Mayhem

Well-known member
Är det kvar någon på J&N som verkligen brinner för kaffe? Åtminstone jag upplever att produktutvecklingen verkar ha stagnerat något. Färre säsongsbetonade kaffen och experimentella espressoblandningar alltmer sällsynta. Känns som samma namn på påsarna varje gång man är i butiken nu…
 

roccster

Well-known member
Så länge de fortsätter med Isola så är jag nöjd. Bästa blandningen som jag testat på väldigt länge.
 

bauta

Well-known member
Isola har varit std som köpekaffe. Nu har J&N slutat sälja det i deras butiker. Endast webben. Undrar om det är på väg ut. Tur att kaffecompagniet finns😊

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp