Vad borde jag skaffa?

Eightfiftysix

Well-known member
Just nu har jag en Aeropress och en siphonbryggare. Använder mest aeropressen till vardagskaffet pga enkelheten, och att det kaffet jag har nu tilltalar mig mycket mer som bryggt i den vs siphonen, som jag inte riktigt listat ut lika väl än.

Men, om jag nu vill komma ännu mer in i experimenterandet kring kaffe, vad borde jag skaffa? Pratar inte om dyrare grejer såsom espressomaskiner nu, utan mer överkomliga saker. Har en timemore slim handkvarn som jag maler i, den tycker jag får fungera för nu och en bit in i framtiden.

Andra bryggare som funkar bra till vardags samt kanske smidiga att brygga några fler koppar än vad som går i Aeropressen kanske? Vilken isf? Vad är prisvärt och kul?
 

Jonken

Well-known member
Smidigare än presskanna blir det inte. Ok, disken är lite tråkig men inte hela världen.

Däremot är det ju väldigt roligt (samt utmanande) med 'pour over'. Fritt val: V60, Chemex, Kalita Wave osv. Helst bör man köpa en kanna med svanhals dock. Våg med timer om du inte redan har det underlättar stort.
 

basiecally

Well-known member
V60 är skitbra om du dels vill göra gott kaffe men också märka att sakerna du göra faktiskt spelar roll. Lite av en ögonöppnare för mig när jag började mala själv, bryggde i V60n lika dant varje gång och fick tydlig skillnad i koppen.

Espresso House säljer en V60 med glaskanna och plasttratt, inkl. en påse av deras signature brew, för 200 spänn. Har inte hittat den billigare nån stans.
 
Topp