Kvarn till espresso

Senjin

Well-known member
Tänkte köpa en kvarn, har tittat på 3 olika med ungefär samma pris.

  • Mahlkönig Vario
  • Compak K3
  • Mazzer mini

Kommer bara användas till espresson, har redan en billig Wilfa till brygg.
Alla 3 kvarnar verkar vara bra, Varion lite plastig och Minin mycket tyngre än de båda övriga av någon anledning, bätte kvalitet kanske?

Vad ska man välja?
 

osks

Well-known member
Anledningen att minin är tung är för övrigt att den är gjord av tjockt järn/stål.
 

Senjin

Well-known member
Hur mycket bättre är en Mazzer mini electronic än de andra tre kvarnarna? Är det värt att slanta upp lite extra?
 

idea

Well-known member
Jag har bara erfarenhet av Mazzer Mini E och använder den endast till espresso. Mycket nöjd med denna.
Tar ibland lite tid att ställa om mellan olika bönor men levererar otroligt jämn och hög kvalitet när den väl är inställd.
Om du vill växla mellan brygg och espresso så är den nog inte rätt men annars kan jag inte tänka mig en bättre i den prisklassen.
Jag har en enkel C3-kvarn de gånger jag mal för presskannan. C3n duger hyfsat för bryggkaffe.
 

gabriel b

Well-known member
Varför inte en Gaggia MDF, finns för 1500kr att beställa från tyskland. Borde väl funka helt ok för espresso, dock inte den snyggaste kvarnen... eller?
 

MrPlow

Well-known member
En Gaggia MDF ska du inte köpa. Den är plastig och dan, har dosator, låter en jävla massa. Och ful. Sa jag ful?

Jag hade en Mazzer Mini men bytte till en Vario home.

Mazzer
+ Jävligt snygg (i borstad)
+ Stabil och tung
+ Jämn malning
- STOR
- svår att justera

Vario Home
+ Lätt att ställa in och byta mellan brygg och espresso
+ Liten och smidig
+ Funkar till brygg
+ Timerfunktion
+ Tyst
- Inte så snygg

Kontentan är har du plats för en Mazzer Mini och kan tänka dig en annan kvarn till brygg köp en Mazzer.
 

Mikael-J

Well-known member
En Gaggia MDF ska du inte köpa. Den är plastig och dan, har dosator, låter en jävla massa. Och ful. Sa jag ful?

Jag hade en Mazzer Mini men bytte till en Vario home.

Mazzer
+ Jävligt snygg (i borstad)
+ Stabil och tung
+ Jämn malning
- STOR
- svår att justera

Vario Home
+ Lätt att ställa in och byta mellan brygg och espresso
+ Liten och smidig
+ Funkar till brygg
+ Timerfunktion
+ Tyst
- Inte så snygg

Kontentan är har du plats för en Mazzer Mini och kan tänka dig en annan kvarn till brygg köp en Mazzer.

Det blir väl inget kaffespill kvar Vario Home, som det blir i kvarnar med pip.
 

ask2

Well-known member
Har haft ett antal kvarnar och tycker att Varion är en riktigt trevlig kvarn. Kvalitetsmässigt har jag en känsla av att den ligger väldigt nära mazzer mini med dosator. Det som är grymt smidigt är dock att den är elektroniskt doserad och att man i princip slipper allt spill och rester i maskinen.
Tror dock inte du bli besviken på någon av de kvarnarna du nämnde.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Jeg har Mazzer Mini E og Vario. En venn har K3 til å kverne 2. type kaffe til espresso i kaffebaren sin. Min første kvern var en Gaggia MDF!

Gaggia er den dårligste av de fire. Prisen reflekterer kvaliteten!

Vario er en meget god kvern. den er kanskje den raskeste og den har keramiske "kniver" (=svært liten slitasje). Om du skulle brukt samme kvern til både brygg og espresso hadde jeg valgt Vario siden den innstilles med steg, og er derfor lett å bytte mellom brygg og espresso.

Mazzer Mini E er en fantastisk bra kvern. Jeg har 2 stk! En hjemme og en i restauranten. I restaurantmiljøet tilfredstiller Mazzer Mini E alle behov for gjevn og god kværning.

K3 gir mest for pengene. Du får en god kvern for hjemmebruk til en rimelig pris.

Om du bare skal kjøpe en kvern i livet burde den hete Mazzer Mini E! Det er den beste espressokvern under 10 000 kroner, pungtum.
 

Senjin

Well-known member
Ska troligen köpa en Dalla Corte mini, så man kanske lika bra ska köra på Mazzer Mini E, även om det blir en hel del mer än vad jag tänkt mig som första maskin.
 

Large

Well-known member
Pruta hellre på kaffemaskinköpet än på kvarnköpet. Handlar du kaffemaskin i de här prisklasserna så bör du köpa en kompetent kvarn för att få ut det mesta av den.
 

Senjin

Well-known member
Eftersom detta blir mitt första köp av espreesomaskin+kvarn så måste jag säga att det är svårt att ta till sig, att det skulle vara så stor skillnad mellan till exempel Mazzer Mini och Mazzer Mini E.
Antar att det är sådant man märker efter ett tag.
 

Sir Anselm

Well-known member
Jag har nyligen köpt en Vario Home. Har haft en Rocky och en M-203 innan. Varion är ju betydligt trevligare att jobba med. Det enda jag hade önskat är siffror bredvid "hacken" på justeringsspakarna.
 

ask2

Well-known member
Tror att du smakmässigt inte kommer att kunna ana mer än subtila skillnader mellan exempelvis mazzer mini E/mazzer mini/vario home.
Så pris estetik och hur enkel kvarnen är att jobba med etc borde nog vägas in i valet.

mina kvarnar:
Anfim house +ok kvalitet -långsam -för stora steg i malgrad
Mazzer mini +bra kvalitet -långsam -spill
Vario home +rätt snabb +elektonisk dosering +tyst +inget spill +-ok kvalitet -lite plastig
Mazzer Major E +snabbare +betydligt bättre kvalitet på det malda kaffet +elektronisk dosering -spill
 
Senast ändrad:

idea

Well-known member
Eftersom detta blir mitt första köp av espreesomaskin+kvarn så måste jag säga att det är svårt att ta till sig, att det skulle vara så stor skillnad mellan till exempel Mazzer Mini och Mazzer Mini E.
Antar att det är sådant man märker efter ett tag.

Skillnaden mellan Mini och Mini E är dosatorn som finns på Mini men inte på Mini E. Mini E är on-demand dvs inget kaffe som samlas i dosatorn utan maler direkt ner i PF. Väl värt de extra pengarna att slippa dosatorn.
 

Eugene Tooms

Well-known member
En Gaggia MDF ska du inte köpa. Den är plastig och dan, har dosator, låter en jävla massa. Och ful. Sa jag ful?

Jag håller med MrPlow om att du inte skall köpa en Gaggia MDF men jag tycker att jämförelsen behöver nyanseras.
Gaggia MDF är en mindre kvarn i en lägre prisklass. Visst, hoppern är inte i kristall, det är äkta plast men kvarnen är faktiskt rätt stadigt byggd. Dosator är ju en smaksak, maler man bara det man skall använda har det fördelen att man inte behöver stå vid kvarnen när den maler, man hör på ljudet när det är klart. När kaffet sedan kommer ut är det klumpfritt. Ful, ja. Tror faktisk aldrig att jag har sett en kaffekvarn som har förskönat ett hem...
Som sagt, jag håller med MrPlow, du skall inte köpa en MDF eftersom det du söker ligger en prisklass eller två upp från den. Steget från din nuvarande kvarn hade blivit för litet.
Därmed inte sagt att en MDF suger, man får vad man betalar för, en instegskvarn som funkar till espresso.
 

Mikael-J

Well-known member
Skillnaden mellan Mini och Mini E är dosatorn som finns på Mini men inte på Mini E. Mini E är on-demand dvs inget kaffe som samlas i dosatorn utan maler direkt ner i PF. Väl värt de extra pengarna att slippa dosatorn.

Men hur funkar det när man väger bönorna och bara pyttsar i en omgång? Blir det inte kvar en massa i struten?
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Men hur funkar det när man väger bönorna och bara pyttsar i en omgång? Blir det inte kvar en massa i struten?
På alle eletriske kverner blir noe kaffe igjen i kvernen. Det du gjør er å male litt kaffe som du kaster, derved får du vekk den gammle kaffen og det du bruker i shotet er nymalt. Om du ser filmer fra VM er det slik alle gjør på topp-nivå.

Kontroll på doseringen gjør jeg ved å veie filteret, det vil si etter kverningen. Det er selvfølgelig ikke annledning til å gjøre det i restauranten, men der bruker jeg timeren som jeg har kalibrert nøye.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp