avkalkningsmedel till Gaggia Classic

camane007

Member
Hej vänner

Vilken avkalkningsmedel rekomenderar ni till en aluminiumkokare (Gaggia classik)
uttan citronsyra ?

Finns det någon annan en Gaggias egen märke ?


Tacker på förhand

Kalle
 

bjuhren

Active member
Jag kör med citronsyra och det funkar finfint. Fick med något special till min Isomac zaffiro men det skummar en massa och var bara krångligt så kommer fortsätta med citronsyra. Det finns säkert effektivare medel men avkalkar du bara regelbundet ser jag inte att det ska vara nödvändigt.
 

camane007

Member
Jag kör med citronsyra och det funkar finfint. Fick med något special till min Isomac zaffiro men det skummar en massa och var bara krångligt så kommer fortsätta med citronsyra. Det finns säkert effektivare medel men avkalkar du bara regelbundet ser jag inte att det ska vara nödvändigt.

Tack för svaret bjuhren, men det är flera så avråder citronsyra, kan det vara fel ?
 

Jonken

Well-known member
Tack för svaret bjuhren, men det är flera så avråder citronsyra, kan det vara fel ?

Eftersom Gaggia Classics modeller innan 2015 har kokare i aluminium är det bäst att vara varsam med avkalkningen. T.ex. kan du göra den kall eller använda ättiksprit 50/50 med vatten, eller hålla ner tiden till 20-30 minuter till att börja med.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp