Konstig gelé i kokaren, Isomac Viper/napolissima

Coffen00b

Active member
Propparna började gå hemma när jag satte igång maskinen så jag chansade på att värmeelementen i boilern hade rostat sönder och fått kontakt i vattnet på något vis.
Nytt element beställt och maskinen har öppnats upp..

Det var inte riktigt detta jag hade väntat mig... ber ödmjukast om tankar och idéer om vad som kan ha hänt här?
Det ser ju ut som någon slags gelé?

Mvh!
 

Bilagor

  • 20200213_182309.jpg
    20200213_182309.jpg
    98.3 KB · Visningar: 23
  • 20200213_182321.jpg
    20200213_182321.jpg
    98.8 KB · Visningar: 24
  • 20200213_182346.jpg
    20200213_182346.jpg
    103 KB · Visningar: 30
  • 20200213_182357.jpg
    20200213_182357.jpg
    98.8 KB · Visningar: 29

Jonken

Well-known member
Det är mässingskokare va? Min gissning är elektrolys, det kan t.ex. vara zinkoxid. Jag har sett liknande på aluminiumkomponenter men där är det kanske alkaliskt vatten som är orsaken. Tror inte att själva slemmet är problematiskt i sig, men att grejerna vittrar sönder.

En del maskiner har en bit zink som offeranod, om du ändå är inne och skruvar kan du testa att lägga till det.. men har du mätt elementet så att du vet att det är trasigt?
 

Coffen00b

Active member
Det är mässingskokare va? Min gissning är elektrolys, det kan t.ex. vara zinkoxid. Jag har sett liknande på aluminiumkomponenter men där är det kanske alkaliskt vatten som är orsaken. Tror inte att själva slemmet är problematiskt i sig, men att grejerna vittrar sönder.

En del maskiner har en bit zink som offeranod, om du ändå är inne och skruvar kan du testa att lägga till det.. men har du mätt elementet så att du vet att det är trasigt?


Haha, ja det är det :D
grejen är att det ser faktiskt ut som att elementet var intakt, så det kanske var helt i onödan jag köpte det nya...
men strunt samma, nu rengör jag skiten ut den så får vi se vad som blir av det =D

vad menar du med offeranod? hur lägger man till det? var är det? :D

Mvh!
 

Coffen00b

Active member
Att lägga in en liten bit zink i kokaren helt enkelt, så är det den som "offras" istället för mässingen.

Det här är ju riktigt intressant, enormt tack för dina informativa svar!
Jag borde ju ha tagit kort på utsidan också, för där var det en del vitt konstigt pulverliknande ämne som hade bildats på vissa ställen, runt skruvar och håligheter..

Men om jag lägger en bit zink däri innan jag skruvar ihop allt så borde det fungera framåt?
Eller bör man göra något mer ? det finns ju en hel del riktigt grova och vita avlagringar på innerväggarna som jag försökte rensa bort med allt möjligt, stålull, borste, vinäger etc..
Känns lite som 50/50 om det ens är någon idé att sätta ihop det här och fortsätta använda, eller bör man kassera hela ekipaget?
Jag är ju en mycket stark förespråkare av att reparera och återanvända, så jag vill gäran få liv i grejerna! :D

Mycket tacksam för svar!

Mvh!
 

Jonken

Well-known member
Möjligtvis kalciumsulfat som du inte lyckas få bort, bra tråd om kalk: https://www.home-barista.com/water/chemistry-of-scale-in-espresso-machine-boilers-t33278.html
TL;DR testa att använda destillerat vatten för att få bort det.. men det kan alltså ta ett antal veckor.

Ännu bättre är kanske en bit magnesium, så kan espresson smaka bättre på köpet (jag vet att jag har för lite magnesium i mitt vatten i alla fall, men har inte gått så långt som att börja blanda eget vatten.. än).
Sen om det är nödvändigt eller inte - kortsiktigt så har ju tillverkaren inte brytt sig om att inkludera någon offeranod, men som du säger är det ju trevligt att hålla liv i saker så länge som möjligt :)

Har du ändå kommit såhär långt är det väl lika bra att fortsätta.
 

Coffen00b

Active member
Möjligtvis kalciumsulfat som du inte lyckas få bort, bra tråd om kalk: https://www.home-barista.com/water/chemistry-of-scale-in-espresso-machine-boilers-t33278.html
TL;DR testa att använda destillerat vatten för att få bort det.. men det kan alltså ta ett antal veckor.

Ännu bättre är kanske en bit magnesium, så kan espresson smaka bättre på köpet (jag vet att jag har för lite magnesium i mitt vatten i alla fall, men har inte gått så långt som att börja blanda eget vatten.. än).
Sen om det är nödvändigt eller inte - kortsiktigt så har ju tillverkaren inte brytt sig om att inkludera någon offeranod, men som du säger är det ju trevligt att hålla liv i saker så länge som möjligt :)

Har du ändå kommit såhär långt är det väl lika bra att fortsätta.


Jisses, den där tråden var inte och leka med :D dock går inte riktigt mina obefintliga kemikunskaper särskilt bra ihop med kemikunskaper på engelska, haha! det blev lite väl tungrott att försöka koka ner det där dom skrev i någon slags 1. problem 2. förslag på lösning/lösningar 3. utförande av lösning.

Ja man vil ju inte ge upp nu, men jag börjar tyvärr befara att information overload är min ovänn nu som kämpar emot mig...
Vette tusan vad man ska göra med det här... tyckte mig utlösa av den där tråden du postade, att man kunde använda sig av en lösning med hög syra och låta den stå i flera veckor, kanske ska prova det! :)

åter igen, mkt tacksam för svar!
 

Jonken

Well-known member
Det var inte meningen :unsure: visst fungerar stark syra, men den kommer skada kokaren också! Därav lösningen med destillerat vatten, skonar metallen men löser mineraler över tid.
 

Coffen00b

Active member
Det var inte meningen :unsure: visst fungerar stark syra, men den kommer skada kokaren också! Därav lösningen med destillerat vatten, skonar metallen men löser mineraler över tid.

jag kontaktade ett bolag som jobbar med tätningar och kullager, de kunde hjälpa mig med en o-ring för kokaren.
Dock så läckte det också från toppen av kokaren, där värme-elementen kommer upp ur 2 hål.. vette tusan hur jag ska täta där...

öppnade i.a.f upp den idag igen och mycket riktigt var det mer vita klumpar som redan byggt upp i kokaren.
Jag börjar fundera på om den här är en lost cause.. ska man bara skänka bort den för reservdelar eller ?

Se film på resultatet här: https://youtu.be/v8Abb6BuINk


alla råd är högt uppskattade!!
 

Jonken

Well-known member
Brukar finnas o-ringar för elementet också, satt det inga på det gamla? Antagligen bäst att byta ut oavsett.

Testade du att använda en anod? Annars är kanske klumparna inte så stort problem som man kan tänka. Glömde förresten blindfiltret kvar i en Gaggia Classic nyligen och mycket riktigt blir det liknande gelé inom kort.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp