Upplägg för en föreläsning, prövning.

svartvest

Well-known member
Jag har fått en fråga om jag kan berätta om mitt kaffeintresse. Jo ja det skulle jag väl kunna. Nu funderar jag på upplägget hur mycket och hur lite. Balansen mellan historia och dagens kaffe. Bryggmetoder kanske en provning. Vad skall man tänka på? Har du varit på något som var bra eller mindre bra? Gruppen är män, 30-55 år.

Light Head

Well-known member
Hur lång tid har du på dig? 30minuter? 1timma? 4?
Hur många åhörare?
Skall du även bjuda på gott kaffe?

Jag hade börjat med att se vilka huvudrubriker jag hade behövt få med, för att därigenom få en grov överblick på hur lång tid du kan lägga på olika delar, och hur lång tid du kan behöva.

Presentation, vem är du, och varför är du där?
Inledning,, kaffets historia
Olika bryggmetoder
Olika huvudtyper av kaffe
Olika grundskillnader mellan t.ex. olika regioner / länder
Vilka smaker kan man förvänta sig?
Hur ser olika länders kaffedrickande ut?
Vad är viktigt för att få en riktigt god kopp kaffe?
Tekniska "fakta" och olika resonemang kring hur viktiga de är
Ta med olika kaffebönor för att se/lukta/känna på
Ta med lite olika malningar, för brygg, kok, turkiskt, espresso, dropp...
Frågestund / kafferep

Lite sådant,,, utan inbördes ordning

I vilket fall så låter det ju som ett givet tillfälle att få visa upp dina kunskaper och sprida din erfarenhet och ge lyssnarna nya tankar och vinklingar

TTobbe

Well-known member
En klassisk koppning är kul då man verkligen kan jämföra kaffena mot varandra stoppa gärna in en kopp från kaffemaskinen sen kan du snacka utifrån det.

svartvest

Well-known member
Jag tror att jag har ca 1 timme på mig, beroende på hur man lägger upp det. Snack, prövning, snack.. ca 15 deltagare skulle jag tror, det skulle vara kul att bjuda på något kaffe, ev att rosta en batch...

Bra lista, sedan tänkte jag sätt ihop lite bilder också. Drömmen är att "alla" skaffar kvarn och så blir världen bättre...

lennart

Well-known member
Jag tror att jag har ca 1 timme på mig, beroende på hur man lägger upp det. Snack, prövning, snack.. ca 15 deltagare skulle jag tror, det skulle vara kul att bjuda på något kaffe, ev att rosta en batch...

Bra lista, sedan tänkte jag sätt ihop lite bilder också. Drömmen är att "alla" skaffar kvarn och så blir världen bättre...
Svartvest.

Om du skall rosta en batch så kanske du vill låna en kafferost, det är bara att höra av sig.

Forumstatistik

Trådar
15,415
Medlemmar
19,879
Senaste medlemmen
coleus
Topp