Lappkaffe - Recept, information och övrigt sökes!

Ametz

Member
Hörde precis talas om något som kallas "Lappkaffe" men vad är det, hur görs det, vad innehåller det och hur dricker man det bäst?
Verkar vara urgammalt iaf av vad jag kan hitta på nätet, och att man brukar göra det på öppen eld och att det är mkt starkt och mkt sump i det.
Låter kanske inte så gott, men man vill ju veta ändå vad det egentligen är.

supinum

Well-known member
Ingår inte salt i konceptet? Eller är det bara mina fördomar som spelar mig ett simpelt spratt?

stickbreaker

Active member
De samer jag känner brukar iaf bara dricka vanligt kokkaffe i skogen och på fjället. Och, visst är det ofta lite sump i det. Gubbarna brukar även kunna ta en gnutta salt till, vilket är ganska gott. Torkat renkött och kokkaffe är en otroligt bra kombination ute i skog och mark.

The Food Method

New member
Hej Ametz,

Jag hörde precis talas om lapkaffe också och prövade det. (Vissa tycks kalla det köttkopp.) Dock testade jag med rökt-torkat renkött och det smakade nog godare än vad det skulle ha gjort med vanligt torkat renkött. Röksmaken och saltet gjorde kaffet riktigt gott faktiskt. Prövade också med bacon för skojs skull, men det var inte lika gott. Du kan se en mer utförlig beskrivning av det hela här: http://www.thefoodmethod.com/2012/08/breakfast-in-coffee-cup.html

Jag har också hört att samer läggergetost i kaffet ibland, stämmer det?

Gringubben

Well-known member
I Lappland kan du nog insupa doften av tjära, medan du förbereder dig för att dö.
Har tyvärr inget annat besked till dig. Försök ta det lite lugnt så grannarna inte blir upprörda, bara.

Försök om möjligt få en sista liten slatt i form av en enkel espresso, som en sista gest från mänskligheten innan du kreperar.
Trösta dig med att det med säkerhet finns folk som ber för dig och tillser att du landar oskadd bland alla hundratals oskulder, eller hur fan det nu var de sa. De lurades inte, promise you!

Om någon funderar på oärlighet så ställer jag mig raklång och svär på att inte ljuga.
Nöjda så långt?
Puss! Nu vill jag supa.

The Food Method

New member
När jag tänker på kaffekulturen i Ottawa poppar ordet kaffesnabbköp fram. Jag ser jag framför mig långa köer till de stora kaffekedjorna tidigt på morgonen i downtown (Starbucks, Tim Hortons, Bridgehead och Secound Cup)... och folk som springer runt med stora pappmuggar med företagens loggor på. Det finns ju självklar många andra mindre och intressanta stället att köpa en kopp (eller kanske borde jag säga 0.5 liters mugg) kaffe på också, men det är för mig ännu ett relativt outforskat område.

Forumstatistik

Trådar
15,416
Medlemmar
19,879
Senaste medlemmen
coleus
Topp