dags kalka av?

BloodyMezzo

Well-known member
Undrar om det är dags att kalka av min duetto. Har haft den precis ett år. Använde först filter monterat på slangen men efter att jag fick byta pump och manometer tog jag bort den och bytte efter ett par månader till en filterkanna. Nu tycker jag vattnet är en nyans mer oklart än tidigare, lite vitaktigt. Är det kalk som orsakar det eller inbillar jag mig bara för att jag tycker det borde vara dags? Hur ofta ska man kalka av i Stockholmsområdet? Finns nån bra guide för dubbelkokare?

BloodyMezzo

Well-known member
Nu gör jag en uppdatering här. Hoppas fortfarande på att någon har ett bra svar för jag är lite förbryllad. Jag har kalkat av med citronsyra en gång i julas men då gjorde jag nog inte tevattenkokaren för jag fick höra att det skulle vara krångligt att få rent. Hittar dessutom nåt småskräp i vattnet från tevattenkranen. Har jag fått kalk i ångkokaren eller vad är det? Är det värt att kalka av den eller för bökigt?

Large

Well-known member
Du skall absolut kalka av ångkokaren annars så kommer du att förr eller senare att få problem och din maskin riskerar att dö i förtid.
Ju längre du väntar desto större är sannolikheten att det blir problem under eller efter avkalkningen pga lösa kalkfragment som kan ställa till med mycket elände. Om du köpte din maskin på Bella Barista så följde det med en alldeles utmärkt avkalkningsinstruktion för ångkokaren. Följ den så går det lätt och fort att tömma kokaren på avkalkningsvätskan.

BloodyMezzo

Well-known member
Du skall absolut kalka av ångkokaren annars så kommer du att förr eller senare att få problem och din maskin riskerar att dö i förtid.
Ju längre du väntar desto större är sannolikheten att det blir problem under eller efter avkalkningen pga lösa kalkfragment som kan ställa till med mycket elände. Om du köpte din maskin på Bella Barista så följde det med en alldeles utmärkt avkalkningsinstruktion för ångkokaren. Följ den så går det lätt och fort att tömma kokaren på avkalkningsvätskan.

Tack för svar!
Jag köpte min maskin av Stoll Espresso pga att Bella Barista vägrade svara på mail. Finns deras guide tillgänglig någonstans eller är det nån som vill förtjäna min eviga tacksamhet genom att förklara lite snabbt (eller skicka med copy-paste om den är digital). :)

hne

Well-known member
Ja, nu är det ju ett tag sedan omställning till sommartid, så allt två-gånger-om-året-underhåll är det hög tid för. Själv har jag skruvat isär och rengjort kvarn, spridarfilter och grupphandtag samt avkalkat min silvia idag.

Alfredo

Well-known member
Nu börjar det närma sig avkalkat och rengjort med "twentyn"! Blir intressant att se om jag kan notera några skillnader i koppen i morgon!

AnteF

Member
Jag skulle gärna också vilja ha Bella Baristas avkalkningsmanual för Duetton. Finns den digitalt? Instruktionerna på coffeewiki var väl sådär skrivna eller så är det jag som missuppfattar. Är det bara att fylla (jag har inte duetton inkopplad med vatten/avlopp) tanken med avkalkning och köra igenom ångkokaren? Genom att stänga av den och tömma den och enligt instruktionerna på http://coffeetime.wikidot.com/izzo-alex-duetto-descaling (enligt "Descaling the steam boiler of a Duetto (if plumbed)")???

BloodyMezzo

Well-known member
Nu väcker jag liv i det här liket till tråd.

Ett syndfullt leverne har gett mig två barn som tar det mesta av min tid. Sedan jag installerade vattenfiltret till min Duetto för tre år sedan har jag inte gjort en enda avkalkning. Sent ska syndaren vakna brukar man ju säga. Jag har lovat min älskade maskin att ta bättre hand om vårt förhållande framöver. Till att börja med har jag gjort en ordentlig rengöring av bryggruppen idag. Men det är ju hög tid att kalka av också, så nu frågar jag om någon har en idé om hur man bäst gör med en maskin som stått så länge. Bor i Stockholm och har mjukt vatten men på tre år måste det ju byggas upp kalk även här.

Jag tänkte att det kanske är bäst att se till att kokarna är ordentligt avkalkade innan man kör medel genom systemet, för jag tänker att det kommer fastna en massa skit överallt annars. Bra tänkt? Har i alla fall varit på Biltema idag och köpt en hävert som jag hoppas kunna använda till det. Åtminstone bryggkokaren ska man väl kunna avkalka genom att skruva av ett rör på toppen. Vet inte hur man gör med ångkokaren? Är den enda lösningen att få ut vattnet under tryck eller kan man lägga maskinen på sidan för att få det att rinna ut? Hur gör ni med era dubbelkokare?

bauta

Well-known member
Bra att du sparkar på det, sitter själv med en Expobar Office Leva DB (Brewtus), som jag fastvattenmatar via ett stort filter. Men har inte avkalkat på nåt år...
Mkt hög tid att göra det, samtidigt som jag byter filtret.
Enligt denna tråd har Bella Barista en bok med bla avkalkningsinstruktioner. Ingen som sitter på en skannad version?

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?26432-Expobar-Brewtus-II-in-da-house%21-Uppackning-bilder-story-den-Brewtala-sanningen&highlight=avkalka+brewtus

Jag fann några andra instruktioner häromveckan oxo, men hittar dem inte nu.

Tanax

Well-known member
När jag gick min baristakurs jag fick i julklapp så sa han att om man bor i Stockholm så behöver man i princip nästan aldrig kalka av en espressomaskin eftersom vattnet i Stockholm är såpass bra, stämmer detta?

Däremot sa han att man regelbundet bör rengöra den med backflush och någon form av medel för att få bort fett och smuts som bildas av oljorna i kaffet.

BloodyMezzo

Well-known member
Bra att du sparkar på det, sitter själv med en Expobar Office Leva DB (Brewtus), som jag fastvattenmatar via ett stort filter. Men har inte avkalkat på nåt år...
Mkt hög tid att göra det, samtidigt som jag byter filtret.
Enligt denna tråd har Bella Barista en bok med bla avkalkningsinstruktioner. Ingen som sitter på en skannad version?

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?26432-Expobar-Brewtus-II-in-da-house%21-Uppackning-bilder-story-den-Brewtala-sanningen&highlight=avkalka+brewtus

Jag fann några andra instruktioner häromveckan oxo, men hittar dem inte nu.

Fick det här idag på mail från Bella Barista. Hoppas det är ok att jag lägger upp den. IMG_20150709_143255.jpg IMG_20150709_210535.jpg

BloodyMezzo

Well-known member
Jaha. Här står jag klockan tre på morgonen och kalkar av min maskin. Idiotiskt. Allt som kunde gå fel har gått fel. Till att börja med var häverten som jag köpt för att tömma kokaren för stor. Jag pimpade den listigt med ett sugrör så den precis passade. Efter en del skvätt hade jag tömt kokaren, men kladdade sen med slarvade uppenbarligen med att skruva åt kopplingarna så jag fick citronsyra både i maskinen och på granitskivan. Städade upp med vått papper så gott jag kunde. Sen lyckades jag göra exakt samma sak igen, fast med min smarta egenbyggda pumpanordning. Gav upp och bestämde mig för att tömma genom bryggruppen istället. Spolat vatten i en evighet, men fortfarande klarar vattnet inte vare sig smak- eller bakpulvertestet (fräser fortfarande när jag häller i pulvret i ett glas av vattnet). :(

BloodyMezzo

Well-known member
En fråga ut i det blå. Är den bra jag som upplever att maskinen brummar mer med fast anslutning än när man använder den inbyggda tanken? Hur kan det vara så? Irriterande är det ju i alla fall.

BloodyMezzo

Well-known member
Gah! Jag tyckte det var märkligt att det aldrig slutade fräsa om mitt bryggvatten. Till slut tänkte jag att det kanske inte bara var citronsyran utan även värmen som orsakade reaktionen med bakpulvret. Jag testade först med att värma vanligt kranvatten i en vattenkokare och hälla i lite pulver. Fint fräsande resultat. Provade sen att kyla vattnet från bryggruppen. Ingen reaktion. Syran borta! Hade jag mints lite mer av min högstadiekemi hade jag kunnat sluta spola vatten långt tidigare! Men nu är ena kokaren avkalkad och maskinen ihopmonterad. :)
Kvällslektyr: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Natriumvätekarbonat

Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
15,415
Medlemmar
19,879
Senaste medlemmen
coleus
Topp