Värmeelementet ?

E

edtlkar

Guest
Hej alla,

Jag har en Brasilia Mini Classic i nöd. Det verkar som om värmeelementet lagt sig på rygg och
jag tänkte att jag skulle kolla med er om ni håller med.

Maskinen har två brytare, en huvudbrytare och en brytare för värmeelementet med lampa för båda.
Lampan för huvudbrytaren tänds upp men inte den för värmeelementet.

Pumpen går vid anslag av pumphantaget. Så vatten cirkulerar fint. Tittar jag lite på
eldiagrammet hittar jag inget som ser ut som en direkt säkring att kontrollera. Och eftersom
lampan som sitter direkt efter elementet mellan nolla och ledare inte tänds (Jag vet att jag borde
mäta här men innan jag plockar ner allt i småbitar så tänkte jag lyssna på er) så borde det vara
antingen elemetet i sig eller det statiska reläet med tanke att pumpen får vid tillslag samt att
av/på lampan är tänd

Bifogar elschemat.

Tack på förhand.

//Lennart

Bilagor

• scan.pdf.zip
    31.4 KB · Visningar: 9

carpelux

Member
Lampan och elementet är parallellkopplade så de fungerar var för sig oberoende av den andra.

Du får felsöka i kretsen med reläet, antingen är releäet trasigt eller så är det något i styrkretsen för det som mankerar. Styrkretsen består ju trycksensorn (pressostaten) och en strömbrytare för elementet samt en brytare benämnd "Livello Serbatoio" vilket borde vara en brytare styrd av vattennivån.

Klickar det i reläet någon gång?

Senast ändrad:
C

crema

Guest
Livello Serbatoio är troligtvis brytaren för att fylla på tanken. på en del mindre maskiner finns det en automat säkring kolla om du hittar en knapp som du kan återställa. när pressostaten har strulat för mig så har det varit tvärt om den stänger inte av värmen utan bara kör på. jag skulle nog mäta så att du får fram ström till värmen.

Forumstatistik

Trådar
15,415
Medlemmar
19,879
Senaste medlemmen
coleus
Topp