Droppande ångrör

leftism

Member
Tjenare. Jag har läst här ett tag men detta är min först post.

Jag har en Gaggia Classic som jag köpte begagnad. Ångröret droppar lite smått och jag måste dra åt hårt för och stänga den helt. Gör detta att det kommer vatten när jag skummar mjölken eller är det bara att den inte är tät? .

Jag köpte som sagt maskinen begagnad och har läst en del om att det kan uppstå korrosion i kokaren. Finns det något sätt som jag kan kolla om den är korrosion i den?

tack för ett bra forum :)

Gringubben

Well-known member

Jag har en Gaggia Classic som jag köpte begagnad. Ångröret droppar lite smått och jag måste dra åt hårt för och stänga den helt. Gör detta att det kommer vatten när jag skummar mjölken eller är det bara att den inte är tät? .

Jag köpte som sagt maskinen begagnad och har läst en del om att det kan uppstå korrosion i kokaren. Finns det något sätt som jag kan kolla om den är korrosion i den?

Finns tråd om läckande ångventil.
Min läcker så lite att jag inte kommit mig för att byta än. Känt problem på Classic, pissig kvalitet på ventilen, den tål knappt att man tittar på den.

Ny ventil kostar 400 tror jag.

Ingen bra idé att dra åt den hårt.

Gringubben

Well-known member

Ska du kolla korrosion får du skruva isär den. Har inte jag gjort, dock. Så länge den trycker ut kaffe på ett bra sätt så är jag nöjd. Om någon har använt citronsyra till avkalkning så kan det finnas urgröpningar i aluminiumet, men funkar den utan läckor i kokaren så kör bara.
Välkommen, förresten.

leftism

Member
Finns tråd om läckande ångventil.
Min läcker så lite att jag inte kommit mig för att byta än. Känt problem på Classic, pissig kvalitet på ventilen, den tål knappt att man tittar på den.

Ny ventil kostar 400 tror jag.

Ingen bra idé att dra åt den hårt.

Ok. så det går bra o skumma fastän den droppar då mao. Jag får till mikroskum när jag skummar men den blir inte riktigt homogen , trodde först det berodde på ångventilen men det har väl säkert med ångröret och göra.

Jag får väl beställa ett rancilio rör och hoppas det gör susen

Gringubben

Well-known member
Ok. så det går bra o skumma fastän den droppar då mao. Jag får till mikroskum när jag skummar men den blir inte riktigt homogen , trodde först det berodde på ångventilen men det har väl säkert med ångröret och göra.

Jag får väl beställa ett rancilio rör och hoppas det gör susen
Om jag vore du skulle jag köpa ny ventil samtidigt, rancilioröret går inte att svänga in över droppbrickan på samma sätt. Lite jobbigt om den droppar bredvid maskinen.

Beroende på hur mycket den läcker så går det att få det homogent. Men lite tryck tappar man ändå. Min läcker bara lite grand i ångläget, annars hade jag bytt ventil redan.

leftism

Member
Om jag vore du skulle jag köpa ny ventil samtidigt, rancilioröret går inte att svänga in över droppbrickan på samma sätt. Lite jobbigt om den droppar bredvid maskinen.

Beroende på hur mycket den läcker så går det att få det homogent. Men lite tryck tappar man ändå. Min läcker bara lite grand i ångläget, annars hade jag bytt ventil redan.

Min läcker bara på ångläget också , men om det nu hjälper vid skummingen så är det ju lika bra och byta kanske. Hittade billigt rancilio rör ca 25 euro och ångventil ca 34 euro ( tror jag det var ) på espressomaschinendoctor.de. Så det blir nog att beställa det därifrån plus en iberital kvarn :)

HE

Well-known member
När du monterat en ny ventil. Vad jag kan minnas så ska man stänga ångventilen försiktigt, alltså inte dra åt hårt. Då är du snart tillbaka vid läckande ångrör. Min gaggia läckte också lite men det brydde jag mig inte om.
Det gjorde stor skillnad att byta till Ranciliorör, mycket trevligare att skumma med...

Senast ändrad:

leftism

Member
När du monterat en ny ventil. Vad jag kan minnas så ska man stänga ångventilen försiktigt, alltså inte dra åt hårt. Då är du snart tillbaka vid läckande ångrör. Min gaggia läckte också lite men det brydde jag mig inte om.
Det gjorde stor skillnad att byta till Ranciliorör, mycket trevligare att skumma med...

Jo jag hitta den informationen lite för sent och nu har det tyvärr gått så långt att jag måste dra åt den hårt för och stänga den . Men det får bli en ny ventil och ett rör då med då alla verkar ha positiva erfarnheter med det.

Forumstatistik

Trådar
15,416
Medlemmar
19,880
Senaste medlemmen
EdBrygger
Topp