Ångtryck / bryggtryck förklaring - mäta bryggtryck på espressomaskin

CarlRam

Active member
Hej, Jag är novis när det gäller espressomaskiner, men har nyligen köpt en Expobar megacrem 2gr. På manometern har jag endast en skala som sträcker sig till 2 bar (antar att den visar ångtryck)

jag vill se att bryggtrycket ligger på 9 bar, men det finns ingen mätare för detta, vad har jag missat?

expobar.jpg
manometer.jpg
 

CarlRam

Active member

Tack för att du alltid tar du tid att ge bra svar Jonken, uppskattas mycket!

Jaha så jag måste komplettera med det, trodde det skulle kunna gå att läsa av direkt på maskinen.

I och med att jag inte har fast vattenslutning så har jag en backventil med filter och detta gör att jag få ett minskat tryck.
Därför fick jag rådet att skruva upp trycket på maskinen men då behöver jag ju kunna läsa av detta:)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Precis som du skriver så visar mätare ångtrycket. Det är väldigt sällan som maskiner har en manometer som visar bryggtrycket.

Men på vilket sätt skulle trycket minska om man har en backventil med filter? Alltså du tänker att trycket in i pumpen inte har något tryck från vattenanslutningen antar jag. Och visst, då känns det ju intressant att mäta trycket.

Kanske du kan låna en tryckmätare av någon i närheten? :)
 

CarlRam

Active member
Precis som du skriver så visar mätare ångtrycket. Det är väldigt sällan som maskiner har en manometer som visar bryggtrycket.

Men på vilket sätt skulle trycket minska om man har en backventil med filter? Alltså du tänker att trycket in i pumpen inte har något tryck från vattenanslutningen antar jag. Och visst, då känns det ju intressant att mäta trycket.

Kanske du kan låna en tryckmätare av någon i närheten? :)

Okej, intressant. Och ångtrycket är bara aktuellt för ångningen/skummandet av mjölk va?

Ja, efter att ha blivit rekommenderad att köpa en backventil med partikelfilter ställde jag frågan om maskinens pump klarar att suga in vatten som den ska med denna installerad och fick rådet att skruva upp från standard 4-5 bar till 9 (expobar megacrem). Detta i och med att jag inte har fast vattenanslutning, utan dunkar.

Sen är jag för okunnig tekniskt för att förstå hur trycket in till pumpen också påverkar trycket i brygggrupperna.
 

Jonken

Well-known member
Det hela låter märkligt. I vanliga fall är det rekommenderat att ha en pump som förser maskinen med trycksatt vatten. Kommersiella maskiner är i regel inte gjorda för att suga tillförseln och det kan innebära att det inte fungerar eller skadar pumpen.

Jag tycker att du borde ta hjälp av en tekniker för service och installation komplett med lämpliga filter.
 
Senast ändrad:

Mayhem

Well-known member
I och med att jag inte har fast vattenslutning så har jag en backventil med filter och detta gör att jag få ett minskat tryck.

Premissen kanske stämmer men slutsatsen gör det definitivt inte. Normalt sett så kan du inte direkt justera trycket som pumpen/motorn i en espressomaskin presterar, justeringen är mer indirekt genom en ventil på eller strax efter pumpen som något förenklat reglerar hur mycket tryck som faktiskt släpps igenom. Så länge pumpen/motorn kan prestera ett högre tryck än vad ventilen är inställd på så spelar det ingen roll hur mycket eller lite linjetryck som kommer från vattenledningen.
 

CarlRam

Active member
Premissen kanske stämmer men slutsatsen gör det definitivt inte. Normalt sett så kan du inte direkt justera trycket som pumpen/motorn i en espressomaskin presterar, justeringen är mer indirekt genom en ventil på eller strax efter pumpen som något förenklat reglerar hur mycket tryck som faktiskt släpps igenom. Så länge pumpen/motorn kan prestera ett högre tryck än vad ventilen är inställd på så spelar det ingen roll hur mycket eller lite linjetryck som kommer från vattenledningen.

Okej så med andra ord kan jag inte justera något? Utan är trycket ej tillräckligt så måste jag köpa en vattenpump?
 

Mayhem

Well-known member
Okej så med andra ord kan jag inte justera något? Utan är trycket ej tillräckligt så måste jag köpa en vattenpump?

Nja det är inte riktigt vad jag säger. Det jag säger är att du antagligen inte behöver det, då bryggtrycket inte är beroende av linjetrycket.

När bryggtrycket väl är inställt till 9 bar så kommer ventilen se till att detta alltid gäller. Det spelar liksom ingen roll om du flyttar maskinen mellan vattenledning med linjetryck på flera bar och säg en dunk (som givetvis helt saknar linjetryck).

Men om du vill justera bryggtrycket gör du antagligen detta med en skruv på pumphuvudet, då storleken på din maskin gör det troligt att du har en rotationspump. Men då ska du göra det just för att du vill ha ett annat bryggtryck, inte pga att du tror linjetrycket har någon inverkan.
 

Jonken

Well-known member
Men öppna och kolla vad det sitter för pump i och läs på vad som gäller för den modellen. Kan den enligt spec köras från en dunk? Dumt att chansa när man driver en verksamhet och stå där med en trasig pump. Om du dessutom väljer att inte ha avhärdningsfilter kommer maskinen behöva service oftare.

Ångtrycket påverkar också bryggtemperatur. Det är en avvägning mellan snabb mjölkskumning och enkelt handhavande eller önskad temperatur.
 

bauta

Well-known member
Kort svar från min hydraulikerfarenhet:
Alla pumpar kan leverera oändligt tryck, under förutsättning att motorn orkar driva dem. Tänk att du pluggar utloppet.
Tills nåt går sönder. För att undvika detta har du normalt en tryckbegränsningsventil som shuntar (spiller) av överskottet som är mer än inställt tryck. Är det blockerat går allt flöde via tryckbegränsningsventilen.

Inloppstrycket ska normal inte påverk utloppstrycket. Detta under förutsättning att pumpen blir matad tillräckligt. Lyckas inte detta kaviterar pumpen och tar skada. När du väl fått bort luften i sugslangen (kanske "primat" den) har varje pumptyp en viss sughöjd den klarar.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Nyfiken som jag är har jag läst från två källor hur de inte lyckades få mer än 4-5 eller 6-7 bar genom att suga från en dunk. Det senare från en stor distributör i USA. Någon förklaring till varför har jag inte sett. En liten tryckmätare kan nog inte skada oavsett vilken lösning du väljer CarlRam.
 

CarlRam

Active member
Intressanta svar. Tydligen tas vattnet till bryggrupperna inte ifrån tanken som jag trott (Kanske alltid är så på espressomaskiner?). expobar.jpg
Tänker att det kan påverka.

Jag har nu testat med dunk (den ska klara att suga vatten) men hos mig orkade den inte ens fylla tanken. Så då är ju frågan om man ska testa att vrida upp trycket, men enligt vad jag läst nu vet jag ju inte om det funkar och dessutom behöver jag ju mäta trycket med en extern enhet..
 

Bilagor

  • expobar.jpg
    expobar.jpg
    18.9 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Mayhem

Well-known member
Intressanta svar. Tydligen tas vattnet till bryggrupperna inte ifrån tanken som jag trott (Kanske alltid är så på espressomaskiner?). Visa bilaga 16203
Tänker att det kan påverka.

Det beror på vad man menar med "tanken".

Åtminstone enligt den terminologi som brukar användas så har inte din kommersiella maskin någon tank, den har en kokare. Din maskin är en värmeväxlare och det är då helt normalt att vatten till bryggning inte tas direkt från kokaren. Kallt vatten från pumpen värms genom att den går i ett separat rör genom kokaren på väg till bryggruppen.

En espressomaskin designad för hemmabruk har vanligtvis en tank. Denna fyller användaren manuellt med kallvatten, och sugs via en slang upp av pumpen och vidare bort till kokare och/eller bryggrupp.
 

Jonken

Well-known member
Du kan testa att ha dunken så högt som möjligt ovanför maskinen (hoppas att du har primat pumpen så att den inte torrkör och går sönder) och se om det lyckas bättre. Men i längden är det såklart ingen smidig lösning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp