Cappuccino vs. Caffè Latte - Hur bör de serveras som take-away

CarlRam

Active member
Hej, jag håller på att starta upp en coffetruck-verksamhet och all servering kommer att ske som take-away.
Jag kommer att ha två storlekar på muggar 230 ml och 350 ml.

Det är ju rätt omdiskuterat hur en korrekt Cappuccino samt Caffè Latte görs och det blir inte lättare av att jag ser många alternativ på storlekar och styrka framför allt vid Take-away. Är mest intresserad av vilka förväntningar de flesta kunder har än att vara "helt korrekt".

Hur ni skulle ni tänka om ni hade dessa två storlekar att servera i gällande antal shots, storlek etc?
Ska man skippa att skriva ut "stor" & "liten" i meny eller alltid servera Caffè latte i den stora och Cappuccino i den lilla tex?
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Kan tycka Monteriva har en ganska spot on i sin beskrivning, dock har vi många som har "Espressohousestandard" som sitt mått...



Recept
Espresso - En espressokopp ska kunna rymma 6-10 cl. Om en enkel espresso bryggs ska koppen fyllas med 2,5 cl espresso i den. Vid dubbel espresso fyller man koppen med 5 cl kaffe vilket passar utmärkt att brygga rakt ned i Nove espressokopp. En dubbel espresso får egentligen också plats i vår traditionella tulpanformade espressokopp men det kan vara svårt att få strålarna från filterhållaren för dubbel espresso att rinna rakt i koppen. Traditionellt serveras dubbel espresso i en cappuccinokopp. I Nove Espressi kan även en caffè macchiato och cortado få plats.
ristretto, espresso, dubbel espresso, moka, caffè macchiato, cortado

Cappuccino - Cappuccinokoppar ska ha en volym på 15-20 cl för att receptet ska bli korrekt med en enkel espresso. Vår tulpanformade cappuccinokopp rymmer 15,5 cl medan Nove Cappucci rymmer 20 cl. Recept som passar för dessa koppar är bland annat dubbel espresso, caffè macchiato, cortado, cappuccino, flat white, americano samt caffè lungo. dubbel espresso, caffè macchiato, cortado, cappuccino, flat white, americano, caffè lungo, bryggkaffe, presskaffe

Latte - En lattekopp ska kunna rymma minst 25 cl och kan gå upp till över 35 cl trots att det över detta mått behövs mer kaffe som bas. Lattekoppen Nove är av en nyare trend som ser att kaffedrickarna hellre myser med en kopp än en traditionellt glas när de avnjuter sin latte. 25 cl ryms i Nove Caffelatte vilket passar fint till större drycker såsom latte men även chai latte, caffè mocha, varm choklad och te. americano, bryggkaffe, presskaffe, latte, chai latte, caffè mocha, varm choklad, te
 

Jonken

Well-known member
Det är nog bäst att ge folk ganska mycket när de beställer en latte, men för egen del blir jag besviken om jag beställer en cappuccino och får en latte :mellow: hoppas att jag inte är ensam om det.
 

svartvest

Well-known member
Jaja men jag kollar alltid storlek...på EH är en cortado en cappoccino... Du är inte ensam Jonken!!
 

CarlRam

Active member
Tack för svaren!

Det kluriga är just hur jag ska göra vid take away i och med att jag endast kommer att jobba med storlekarna 230 ml och 350 ml.
jag funderar på att skippa att kalla det liten och stor i meny och alltid erbjuda enligt följande meny :

Latte - serveras alltid i stor mugg (350ml) med två shots
Cappuccino - serveras alltid i liten mugg med en shot

vad tror ni?
 

svartvest

Well-known member
Jag skulle nog föredra en dubbel i min cappo. Skillnaden tycker jag skall vara mängden mjölk, man pratar om 80% mjölk i en latte och där kan man även erbjuda hasselnöt, choklad syrup... Muggen storlek är bra att man kan hålla i den utan att bränna sig.. Det är bra att vara tydligt vad får man. Jag var förbi ett ställe som hade muggar och dom hade tydlig beskrivning...detta är en cappo, detta är latte och espresso.. både text och bild med nivåer och uppifrån..

Vart kommer du att stå i Sverige? Så säger man riktigtkaffe.se rock får man en espresso då ??
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Om du har en coffeetruck så blir det ju ganska enkelt att prova sig fram. Testa olika menyer vid olika tillfällen och se vad kunderna beställer och hur de reagerar eller vad de har för frågor.

Om det fungerar med en enkel espresso i en 230 ml kopp beror såklart också på vad du använder för kaffe. Med ett kraftigare italienskt kaffe så kan det smaka bra med en enkel. Ett lättare rostat kaffe kan kräva en dubbel.

En fördel med enkel espresso i cappu är att det går snabbare att servera många om det är högt tryck. Tvärtom om det är väldigt lugnt, då man kan behöva slänga den extra espresson då och då.
 

CarlRam

Active member
Tack för svaren! Jag kommer att stå utanför Linköping.

Får börja med två shots då och sedan testa mig fram.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp