Isomac millenium läcker

rfi99

Active member
Nyligen börjad min isomac millenium läcka internt. När jag startar den så vill den inte bygga något tryck längre. Man hör ett spottande ljud från den och efter en liten stund kommer det vatten under maskinen.

Jag tog isär maskinen och startade den igen. Då såg jag att en ventil på ovansidan läcker ut vatten när trycket precis ska börja byggas upp.
Se bilderna där jag har markerat ventilen i blått.
Känner inte igen den från sprängskisserna.

Vet någon här vilken ventil detta är och var jag kan köpa en ny?
 

Bilagor

  • C5D2E687-8E22-4F4B-8AAC-77B2FED98516.jpg
    C5D2E687-8E22-4F4B-8AAC-77B2FED98516.jpg
    92.5 KB · Visningar: 21
  • 660703C1-971E-4E9F-827E-717CEBD144E7.jpg
    660703C1-971E-4E9F-827E-717CEBD144E7.jpg
    93.5 KB · Visningar: 16

Jonken

Well-known member
Det är en vakuumbrytare. Behöver kanske inte bytas ut, se om du kan ta isär den och borsta rent med lite ättika. Helst skulle man ju vilja att det fanns en kopp under den också likt under säkerhetsventilen - med tanke på att det är ett vanligt problem att det byggs upp kalk så att den inte går igen ordentligt.

Om det var länge sedan maskinen servades kanske det är bäst att byta ut bägge ventiler ändå. Kolla med t.ex. https://lagamati.se/utvalda-produkter/kaffemaskiner/
 

Wilderwein

Well-known member
Börja med att skruva isär den och lägg den i ett bad med citronsyra. Sätt dit ny oring och montera tillbaka med lite gängtejp så ska du se att den blir tät.
 

rfi99

Active member
Tack för tipsen. Hjälpte dock inte med ett ättikabad för denna. Lite osäker på hur länge jag skulle låta den ligga i ättika. Lade den 10 minuter i 24% ättika, och sen spolade igenom och försökte rensa med tops. Tyvärr spottar den vidare vid uppvärmningen.

Beställde en ny här: https://www.kaffecompagniet.se/vakuumbrytare-1/4-hog-101806. Hoppas på att den ska fungera bättre och att jag kan brygga espresso igen :)
 

rfi99

Active member
Då har jag bytt vakuumbrytaren och det verkar ha fungerat mycket bättre. Maskinen spottar lite i början av uppvärmningen men sen sluter ventilen och bygger tryck.
Dock har ett nytt problem infunnit sig. När jag ska brygga en espresso så börjar allt på normalt sätt men efter 10-12 sekunder in i shot:en så sticker tryckmätaren iväg till att visa ett mycket högt tryck. Om jag avslutar bryggningen så blir det inte det normala pyset i backtrycksventilen utan det mer rinner ut. Tryckmätaren står kvar på ett högt tryck och om jag nu öppnar ångvredet så rinner det bara ut ur det, men mätaren går ner.
När mätaren kommit ner på lagom nivå så verkar maskinen fungera som normalt. Om jag öppnar ångvredet så trycker den på ånga med bra tryck.

Känns som att något släpper när drar en espressoshot.
Har ni idéer på vad som kan vara fel?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp