Resultat 1 till 4 av 4

Isomac millenium läcker

Nyligen börjad min isomac millenium läcka internt. När jag startar den så vill den inte bygga något tryck längre. Man hör ett spottande ljud från den och efter en liten stund kommer det vatten under maskinen.

Jag tog isär maskinen och startade den igen. Då såg jag att en ventil på ovansidan läcker ut vatten när trycket precis ska börja byggas upp.
    Se bilderna där jag har markerat ventilen i blått.
    Känner inte igen den från sprängskisserna.

Vet någon här vilken ventil detta är och var jag kan köpa en ny?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Det är en vakuumbrytare. Behöver kanske inte bytas ut, se om du kan ta isär den och borsta rent med lite ättika. Helst skulle man ju vilja att det fanns en kopp under den också likt under säkerhetsventilen - med tanke på att det är ett vanligt problem att det byggs upp kalk så att den inte går igen ordentligt.

Om det var länge sedan maskinen servades kanske det är bäst att byta ut bägge ventiler ändå. Kolla med t.ex. https://lagamati.se/utvalda-produkter/kaffemaskiner/

Börja med att skruva isär den och lägg den i ett bad med citronsyra. Sätt dit ny oring och montera tillbaka med lite gängtejp så ska du se att den blir tät.

Tack för tipsen. Hjälpte dock inte med ett ättikabad för denna. Lite osäker på hur länge jag skulle låta den ligga i ättika. Lade den 10 minuter i 24% ättika, och sen spolade igenom och försökte rensa med tops. Tyvärr spottar den vidare vid uppvärmningen.

Beställde en ny här: https://www.kaffecompagniet.se/vakuu...1/4-hog-101806. Hoppas på att den ska fungera bättre och att jag kan brygga espresso igen :-)

Liknande ämnen

1. Isomac Millenium
    Av JacobJ i forum Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-17, 11:32
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-13, 16:49
  3. Säljes: Isomac Millenium
    Av claes i forum Köp och sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 15:49
  4. Isomac Millenium