Helautomat för nybörjare

Don Boo

Member
Hej!

Som flera andra före mig har jag också precis hittat hit för att ta näste steg från kapsel. Fyller snart jämnt och tänker fira mig själv med ny kaffemaskin. Verkar som de flesta trådarna om detta här är gamla och marknaden har fått nya modeller, så jag startar ny tråd. Har haft en Gaggia i brun plast för länge sen, men fick aldrig till det riktig bra. Har därför bestämt mig för en helautomatisk, eller halv, i prisläge 3 000 - 10 000 kr. Dricker själv mest espresso/ristretto med rejäl nästan mörkbrun crema som min favoritrestaurang gör den. Hemma blir det kapsel med lungo, Gevalia 10 eller Kaffekapselns Lungo strong. Jag har dock släkt och vänner som gärna vill ha mjölkvarianter varför jag vill ha den möjligheten, men helst med automatik helst. Känner mig själv och jag kommer nog inte skumma å greja manuellt, men kan vara värt att möjligheten finns om nån vill skumma själv. Många maskiner har dessutom smidiga system med mjölk i karaff i kylen och smart rengöring, ex. Melitta. Jag kommer sedan försöka köpa så färskrostat som möjligt, hitta min favoritmalningsgrad och sen kommer den få stå så.

Har hittat några modeller som jag kan tro blir bra:
- De Longhi Dinamica, c:a 3 000 kr på erbjudande senaste tiden
- Gaggia Brera, c:a 3 500 kr på Amazon nu
- Melitta, flera modeller inom min pris-ram (verkar ha fått fina omdömen av bl a Råd & Rön, Testfakta

Det finns säkert fler som jag missat. Vore toppen om ni kan berätta era erfarenheter kring dessa. Tänker på:

- kvalitet på både dryck och maskin
- hur tyst kvarnen är
- hur snabb den är
- ev. byte av reservdelar

Hoppas någon här kan hjälpa mig med några funderingar

Glad påsk från Norrköping!
 

Jonken

Well-known member
Tyvärr har det nog inte hänt så mycket sedan du hade din gamla från Gaggia. Förvänta dig inte bättre kaffe än du får ur kapselmaskinen (antagligen värre).

Kanske inte så hjälpsamt, men jag skulle köpa en lite elvisp för mjölken eller skumma den i en presskanna och sen fortsätta med kapslarna om du är nöjd med de.
 

Don Boo

Member
Tack för svar, Jonken! Även om det inte var positivt. Jag har nog inbillat mig underverk av maskinerna. Finns ett ganska nytt videoklipp med en professionell kaffeprovare och en svensk baristamästare som tyckte en maskin från Melitta gjorde bra Espresso, Körde Presso några år innan Nespreson, Det var gott, men inte espresso alls. Jag tycker kapslarna är ok vardagskaffe och skulle nog fortsätta om det inte var för att det skaver lite med mitt övriga klimat-tänk. Med hemmajobb kan det ibland gå 3-4 lungo på fm och sen några dubbla espresso och mer lungo på em... blir ibland 10 kapslar/dag. Får fundera vidare så kanske fler vill hjälpa mig. Jag är bekväm av mig, på mornarna speciellt. Känns övermäktigt att mala, tampa, mm, men kanske de dyrare utan mjölkfunktion kan funka, ex. Jura A1. Nån som vet?
 

Jonken

Well-known member
Oj, ja dricker du så mycket finns det lite pengar att spara i längden också (men jag ser att det var rätt så billigt på kaffekapseln)
Börjar komma komposterbara kapslar, t.ex. https://webshop.bjorklundskaffe.se/kaffekapslar/ (om de nu passar din maskin)

Ja nog finns det några med en mer positiv bild av automater på forumet, ganska vanligt ämne och Jura brukar rekommenderas.
 

Don Boo

Member
Har testat flera olika komposterbara kapslar och billiga i plast. Båda modellerna har lite för hög kassationsnivå för att jag ska vara nöjd. De stockar sig och några gick sönder. Kör bara aluminium nu och köper för mer än 600 kr så slipper jag betala frakt. Testade också en sån återanvändningsbar i chromad metall. Det funkade, men gick inte att återanvända innan den svalnat i 10 min... och jag dricker min espresso ganska varm och på några sekunder. Kändes som en evighet att vänta. Borde såklart köpt 2, men tyckte dom var dyra och det blev en del pill att tömma och skölja ur den. Jag tröttnade i alla fall.
 

Don Boo

Member
Hittat en maskin till som jag tror räcker för mig - Siemens EQ.300 runt 5 000 kr och smart lösning för mjölk. Någon som testat Siemens i kaffesammanhang? Dom delar teknik med Bosch, så jag litar på att det håller och finns reserdelar, service, mm. Men kaffet, är det bra, perfekt eller kanske bara ok? Även deras flaggskepp imponerar
 

Don Boo

Member
Hittat en maskin till som jag tror räcker för mig - Siemens EQ.300 runt 5 000 kr och smart lösning för mjölk. Någon som testat Siemens i kaffesammanhang? Dom delar teknik med Bosch, så jag litar på att det håller och finns reserdelar, service, mm. Men kaffet, är det bra, perfekt eller kanske bara ok? Även deras flaggskepp imponerar

Det blev Siemens EQ.300 och startade med Starbucks Dark Roast. Helt klart bättre kaffe än kapsel, redan på defaultinställningar. Lättanvänd maskin, som jag känner kommer bli en god vän för lång tid nu.

Hur viktigt tycker ni det är med nyrostade bönor? Finns inget rosteri i närheten, men det finns rosterier i Sverige som har prenumerationsjänst där bönorna skickas samma dag som rostningen sker och om man har tur kommer dom med posten nästa dag. Är det viktigare än att välja märke i min lokala butik?
 

iceaway

Well-known member
Hur viktigt tycker ni det är med nyrostade bönor? Finns inget rosteri i närheten, men det finns rosterier i Sverige som har prenumerationsjänst där bönorna skickas samma dag som rostningen sker och om man har tur kommer dom med posten nästa dag. Är det viktigare än att välja märke i min lokala butik?

I men mening är nyrostat är helt klart oslagbart, men det kan ju bli ganska dyrt beroende på hur stor ens konsumtion är. Jag har inte heller några rosterier väldigt nära mig, men använder mig dels av en prenumerationstjänst (kafferosteriet koppar), och beställer ibland enstaka kaffepaket (fraktfritt hos koppar, väldigt trevligt, då slipper man bulkbeställa och ha för mycket kaffe hemma som ligger och blir gammalt). Jag har också ett paket butikskaffe hemma som backup.
 

Don Boo

Member
Tack för svar. Det var Koppar jag såg på Kringlunds YT-kanal och blev sugen. Hur länge tycker ni bönorna håller sig med förvaring i tät burk i kylskåp?
 

Don Boo

Member
Tack! Då köper jag små förpackningar med så nyrostat det går. Gillar idén som Koppar har, så kommer nog testa det också
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp