Kaffelogic Nano 7e - Fluidbed sampleroaster

Hej,

Har varit läsare av forumet en längre tid, men inte registrerat mig och haft någonting att bidra med förrän nu.

Jag har sedan en tid varit på jakt efter att uppgradera min popcornmaskin jag använt hemma under Corona, den maskin som fått mig att inse fördelarna och det fantastiska med att rosta eget kaffe hemma.
Jag har tittat på alla de populära maskiner som finns i spannet mellan ett par tusen, uppemot över 10 000 kronor.

Men ingen maskin har riktigt fångat intresset förrän jag av en slump stötte på en Kickstarter-kampanj för en helt ny maskin som är på väg - Kaffelogic Nano 7e.
Kaffelogics maskin är egentligen inte ny, utan finns redan producerad och verksam i Nya Zealand och Australien. Den är dock ny i att man nu har anpassat den för den Eurepeiska marknaden, med CE-certifiering och att den är anpassad mot 220 volt.

Kaffelogic Nano 7e är framförallt en automatiserad maskin som är lite mindre hands-on under själva rosten i stil med Ikawa, skillnaden är att Ikawa kostar bra mycket mer för halva kapaciteten.
Tanken är att man istället för förändringar under själva rostningen istället skapar profiler på förhand för hur rostningen ska gå till. Det finns redan en uppsjö av färdiga profiler båda ifrån Kaffelogic, men också ifrån kända rostare som köpt och testat maskinen där de utvecklat egna profiler.

Maskinen är alltså inte någonting för dig som är ute efter en rost där du kan vara väldigt delaktig och aktiv under själva rosten.
Är du däremot som mig och vill ha någonting där du har full kontroll på förhand, enkelt kan reproducera en perfekt rost med bara ett knapptryck - då är den perfekt.

Jag har personligen backat Kickstartern och har stora förhoppningar om att den går igenom, då den här rosten är precis vad jag letat efter en tid.

https://www.kickstarter.com/projects/kaffelogic/kaffelogic-nano-7e - här hittar ni ytterligare information, videos, bilder och information om själva Kickstarter-kampanjen.

Kaffelogic har även sitt eget forum där användarna framförallt verkar prata med varandra, det är också där man kan hitta de flesta profiler som delas:
https://kaffelogic.com/community/index.php

Förhoppningsvis så får någon mer upp ögonen av den här informationen, då den varit lätt att missa som jag själv hade gjort tills nyligen.
 

GLaDER

Active member
Spännande, men jag tror inte jag är villig att hosta upp 10 000 SEK -- än. Men den dagen kanske kommer! Ser fram emot en recension från dig.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Skoj! Jag har sett kafferosten men den ligger lite över min budget. En fördel är ju att rosten redan finns på marknaden och att man då faktiskt vet att den fungerar bra. Vore kul med en recension framöver! :)
 
Spännande, men jag tror inte jag är villig att hosta upp 10 000 SEK -- än. Men den dagen kanske kommer! Ser fram emot en recension från dig.
Det var inte jag heller, ända tills jag insåg den skillnad som verkar finnas i segmentet runt 3-5000kr och 10 000+.
Recension kommer självklart! Förutsatt att Kickstartern går igenom, håller tummarna.

Skoj! Jag har sett kafferosten men den ligger lite över min budget. En fördel är ju att rosten redan finns på marknaden och att man då faktiskt vet att den fungerar bra. Vore kul med en recension framöver! :)
Precis, det var en av de faktorer som ens fick mig att överväga produkten - att den faktiskt redan finns, är beprövad, och väldigt uppskattad bland användarna. Den enda skillnaden är att man anpassar spänningen mot Europa och ordnar CE-certifiering.
Recension kommer!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp