Crem one 2b vp

Hej, är ny här men har lurkat runt här i massa år och uppskattar verkligen detta forumet :)

Är det någon som har erfarenhet utav den här maskinen eller någon av de andra i One serien. Är på jakt efter ny maskin efter många år med LP Europicola Är jag på jakt efter något som kan leverera flera shots på raken och som är mer användarvänligt så att min bättre hälft kan tänka sig att använda den. Kör vanligtvis 2 dubbla på morgonen och 3-4 dubbla på eftermiddagen mer på helgerna.

Jag dricker främst espresso men min fru föredrar cappuccino. Innan jag skaffade Lpn hade jag en Giada i många år och de begränsningar som jag vill komma ifrån är just att kunna köra flera shots på rad utan att behöva vänta en längre stund och hålla på att flusha. Plus att att skumma mjölk under tiden.

Att det lutar om crem maskinen är delvis att den är snygg men också att den verkar uppfylla de krav jag har.

Tänkte para den men en eureaka specializta eller eventuellt en begagnad kvarn. Idag har har jag en wilfa uniform till brygg och en isomac kvarn som har hängt med ett tag så där behövs något nytt.

Tar gärna tips på både maskiner och kvarnar som skulle passa för detta.

/Andreas

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Finns lite olika maskiner i den prisklassen. Du kan ju komma undan lite billigare också men lägger du istället till lite kan du köpa en https://www.kaffecompagniet.se/kaff...ofessionella/lelit-bianca-dbl---paddel-102913 med rotationspump och variabelt tryck, så att du behåller några fördelar med Europiccolan

Niche Zero är fortfarande mest kvarn för pengarna såvitt jag vet. Vill man ha platta skivor eller slippa vänta på sin tur är https://homebarista.be/shop/products/probarista-koffiemolen-g-iota-wit också intressant - kallas ursprungligen DF64 men säljs under många namn
https://www.bellabarista.co.uk/the-solo-single-dose-grinder.html

Lika tysta som Eurekas kvarnar är de förstås inte.
 
Tack nu fick jag lite läsning till lunchen. Har sneglat lite på Biancan. Det finns ju mycket att välja på i den här prisklassen 😀

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 
Kvarnarna du länkade till ser mycket intressanta ut. Vilka fördelar/nackdelar med singeldosering gentemot att fylla behållaren med uppvägs mängd för den mängd shots man ska göra. Tänker att det blir något mer omständligt. Wilfa uniform som jag kör till brygg ärr ju singeldos och det funkar klockrent men då kör man ju bara en malning och brygger det.
En stor fördel jag ser är ju om man kör olika kaffesorter men till espresso vill jag nog inte byta mellan shots då det måste dialas in mellan bytena.

/Andreas

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 

svartvest

Well-known member
Idag är det nog ingen som köper en kvarn med doserering, old school...idag är det on-demand som gäller. Mindre att rengöra, bättre smaker..
 

Jonken

Well-known member
Tror att svartvest missuppfattade frågan. Men när det kommer till single dosing är fördelen även om du maler bönor från samma påse gång på gång att du kan förvara bönorna bättre och att det inte ligger rester av malet / halvmalet i kvarnen som du får med i nästa kopp. Det kan handla om några gram till ganska mycket, beroende på kvarn.

Vågar påstå att Niche Zero maler lika bra eller bättre än Wilfa Uniform för brygg, så där kunde du skära ner på en kvarn. Det är lätt att ställa tillbaka till samma inställning sen, delvis tack vare single dosing.

Båda har begränsad kapacitet på 50-80g, så man kan behöva fylla två gånger om man brygger en väldigt stor kanna.
 
Senast ändrad:

Christiansson

Active member
Har haft en Crem One 2B R-LFPP I några månader nu och är väldigt nöjd, gillar att kunna användas profiling, eller helt låta bli. Samt möjligheten att köra en "lågtryckskaffe" med mera grovmalet ungefär som filterkaffe.
 
Intressant att höra! Liten uppdatering här från min sida. Det slutade med en Crem one 2B R LFPP. Har dessvärre inte haft möjlighet att starta upp den än då jag saknar bänkskiva förnätvarande. Tror att jag kommer ha mycket kul fram över med den här maskinen.

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp