Tips på att ordna bråkig Rancilio Rocky?

cogli0ne

Active member
Hej,

Har en Rancilio Rocky som börjat bete sig illa.
Tyckte att hoppern satt lite väl hårt och knappt gick att rotera, så jag tog isär allt för rengöring igår.

Skruvade loss de undre malskivorna och det hade hamnat en del sammanpressad kaffegegga under dem.
Satte ihop allt, hoppern går nu att rotera lättare, men när jag når det jag tror är nollan för att det låter som att skivorna snuddar vid varandra så är kaffet fortfarande grovmalet.

Kollade om det gick att rotera ytterligare och det gick att rotera rätt många steg innan man nådde den faktiska nollan.
Det verkar som att nånting är skevt, iom att de snuddar och sen inte snuddar.


Tänkte att jag ska ta isär allt för en ännu mer grundlig rengöring, finns det något mer jag kan göra?
 

erw

Member
Har för mig att jag behövde rengöra gängorna för att kunna skruva ihop min ordentligt, det hade fastnat en hel del kaffelim där. Tandpetare och tandborste kanske kan funka, och damsugare :)
 

Jonken

Well-known member
Det går också att använda en mässingsborste lite lagom om det sitter ordentligt. Kanske lite skonsammare med kopparborste om du kan hitta en sån.

Använd en whiteboardpenna sen för att se om skivorna är räta eller om de verkligen får kontakt så tidigt. Sen kan man justera skivorna med aluminiumfolie under och förhoppningsvis få bättre resultat än innan.
 

cogli0ne

Active member
Tack för svaren, och sorry för sent svar. Får inga mailnotiser, trots att jag slagit på det.

Jag tog isär den igen och rengjorde ännu noggrannare.
Gick loss med plastborste och tandborste på gängorna och saker känns inte lika sneda.
Nollan har flyttats en aning, men det är ju egentligen skitsamma.
Jag borde testa med ett par helt nya malskivor för att se om det påverkar resultatet i koppen.

Hur funkar dina tips med whiteboardpenna och folie?
 

Jonken

Well-known member
T.ex. så här: https://youtu.be/Gb3PgeQ6ewY (strunta i delarna som handlar om Mignon, resten går att använda för Rocky)

Håller inte med om att man ska snurra den för hand utan att ha kvarnen igång. Kanske för Rocky visserligen om stegen är för stora och du inte har gjort den steglös.. men fördelen med att testa med skivorna i full spinn är att de är så de används, inte säkert att man får samma resultat när man snurrar för hand.

Sen tycker jag både att hans babbel på slutet låter suspekt om hur platta skivor beter sig och vad det är som händer, men i övrigt är det en bra video och personligen har jag märkt stor skillnad till det bättre av att räta till malskivor.
 

cogli0ne

Active member
T.ex. så här: https://youtu.be/Gb3PgeQ6ewY (strunta i delarna som handlar om Mignon, resten går att använda för Rocky)

Håller inte med om att man ska snurra den för hand utan att ha kvarnen igång. Kanske för Rocky visserligen om stegen är för stora och du inte har gjort den steglös.. men fördelen med att testa med skivorna i full spinn är att de är så de används, inte säkert att man får samma resultat när man snurrar för hand.

Sen tycker jag både att hans babbel på slutet låter suspekt om hur platta skivor beter sig och vad det är som händer, men i övrigt är det en bra video och personligen har jag märkt stor skillnad till det bättre av att räta till malskivor.

Intressant.
Så i stora drag:
Färga skivorna, de områden där färgen inte skrapats av har inte fått kontakt och behöver därför en liten hemmagjord distansplatta?

Markerandet med den svarta pennan så att skruvhålen hamnade på exakt samma ställe, var det enda syftet att vara helt hundra på att skivorna hamnade i exakt samma position?
 

Jonken

Well-known member
Intressant.
Så i stora drag:
Färga skivorna, de områden där färgen inte skrapats av har inte fått kontakt och behöver därför en liten hemmagjord distansplatta?

Markerandet med den svarta pennan så att skruvhålen hamnade på exakt samma ställe, var det enda syftet att vara helt hundra på att skivorna hamnade i exakt samma position?

Ja precis. Skruvar man i skivorna i en lite annorlunda position kan det göra att man inte får den förändring man hoppades på. Börja först med att se till att hela den roterande skivan får i stort sett all färg bortskrapad. Sen kan man försöka fixa den övre skivan och första steget är att prova i de tre olika positionerna för att hitta vilken som är bäst, så behöver man mindre folie(distansplatta) för att korrigera.

Som han nämner snabbt i videon blir skivorna vågiga (tänk ett pringles-chips) om man skruvar åt skruvarna för hårt eller lägger folie mellan två skruvhål. Helst skulle man ju vilja ha en momentskruvmejsel för att skruva åt med rätt kraft, men ett knep i brist på det kan vara att inte använda handtaget utan hålla mejseln med fingrarna på skaftet när man skruvar åt och sluta när det börjar bli svårt att skruva hårdare.
 

cogli0ne

Active member
Ja precis. Skruvar man i skivorna i en lite annorlunda position kan det göra att man inte får den förändring man hoppades på. Börja först med att se till att hela den roterande skivan får i stort sett all färg bortskrapad. Sen kan man försöka fixa den övre skivan och första steget är att prova i de tre olika positionerna för att hitta vilken som är bäst, så behöver man mindre folie(distansplatta) för att korrigera.

Som han nämner snabbt i videon blir skivorna vågiga (tänk ett pringles-chips) om man skruvar åt skruvarna för hårt eller lägger folie mellan två skruvhål. Helst skulle man ju vilja ha en momentskruvmejsel för att skruva åt med rätt kraft, men ett knep i brist på det kan vara att inte använda handtaget utan hålla mejseln med fingrarna på skaftet när man skruvar åt och sluta när det börjar bli svårt att skruva hårdare.

Tack!
Det är riktigt bra tips och värt att kolla in om den börjar bråka igen. Ska nog byta malskivor snart då jag misstänker att mina tappat lite, hade ett strul med utbyte av skruvar en gång som stack upp lite för högt och resulterade i det obehagliga ljudet av malskivor mot metall.
Det måste ha påverkat dem en del.
 

Jonken

Well-known member
Är de skadade syns det om man inspekterar noga. Känn på eggarna också - de ska vara vassa. På nya skivor kan man ibland skära sig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp