Mjölkskumning

iceaway

Well-known member
Jag är novis på det här med mjölkskumning, och skulle behöva lite tips. Skummar oftast i en 0.6l-kanna (Joe Frex). Problemet är att det ser ut som att jag får till ett fint mikroskum med rätt "glansigt" utseende, men när jag ska hälla så känns konsistensen oftast alldeles för tjock/trög, det kommer ut som fluffigt skum som inte alls skulle lämpa sig för t.ex. latte art. Väl i koppen lägger det sig som ett tjockare/hårdare skumlager på nån cm ovanpå resten varm mjölk/espresso.

Min teknik är att jag startar med pipen en liten bit nedanför ytan, krämar på max med ånga, sen sänker jag kannan så att jag får det där "tsschhh" ljudet till mjölken expanderat en bit (svårbedömt hur mycket). Sedan höjer jag kannan och låter den bli varm samtidigt som mjölken whirlpoolar runt. Sedan får den bli runt 55-60 grader innan jag stänger av.

Finns det hopp för mig?
 

Jonken

Well-known member
Jag är själv hopplöst dålig på latte art, men tycker att det låter som att du får in för mycket luft. Sänk röret och skapa en blandande virvel tidigare, så blir det lättare att hälla ett mönster. Sen är det värt att tänka på vilken höjd man häller från eftersom mjölken beter sig annorlunda.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Det låter som att du har en bra grundteknik men att det blir för mycket luft i skummet och också för mycket skum.

Ett tips är att hälla av hälften av mjölken och skummet i en annan kanna. Så du har hälften av skummet i kannan när du häller din latte art. Håll också skummet "levande" genom att snurra kannan innan du häller. Det vill säga snurra samman mjölk och skummet.

Ibland har jag haft problem med viss typ av mjölk att den inte blir så krämig och mjuk. Speciellt med ekologisk mjöljk. Så du kan alltid testa med en annan sort för att se om mjölken är en del av problemet :)
 

Jonken

Well-known member
Apropå mjölk blev jag nyfiken sist och köpte lite laktosfri standardmjölk för att se hur den var att skumma, gick utan problem.
 

iceaway

Well-known member
Tack för tipsen! Latte art bryr jag mig egentligen inte om (just nu, i alla fall, det kommer väl), men vill ändå ha ett homogent skum i mjölken då det är betydligt trevligare att dricka. Jag är laktosintolerant så jag kör bara laktosfri standardmjölk. Har testat Icas och Arlas, men vet inte om jag märkt någon skillnad, som jag inte härlett till brist på teknik :)
 

Jonken

Well-known member
Det vi gissat på är ju att du lyckats för bra med skummandet egentligen :blush:

Jag köpte ICAs vanliga laktosfria standardmjölk, om det nu skulle spela roll.
 

onkelA

Well-known member
Tips: börja med att släppa in på tok för lite luft innan du stretchar .. och öka sen tills du hittar den konsistens du söker.
(+ som Henrik sa, virvla manuellt för att blanda mikroskummet med blobbet)
 

hne

Well-known member
Bra teknik skiljer sig mycket åt beroende på hur kraftig ånga maskinen kan leverera. På en Gaggia Classic, Rancilio Silvia, Ascaso Dream eller liknande behövs mycket finess för att få till tillräcklig blandning av mjölk och skum, medan samma teknik på en värmeväxlare eller dubbelkokare som Giotto och liknande skulle måla hela köket vitprickigt. Öva med vatten med en droppe handdiskmedel är ett jättebra tips svartvest.

Ett tjockt skum behöver hällas från högre höjd.
 

Fogfighter

Active member
Såg även ett tips att man skummade, hällde på espresso. När man sen va nöjd, hällde tillbaka i mjölkkannan men lämnade en "espresso" i koppen, hällde över lite choklad/kakao och sedan hällde igen. Kunde tydligen göra det några gånger innan mjölken blev för dålig för latte art.
Har inte testat själv så kan inte uttala mig OM det faktiskt gör det. Men som sagt, ytterligare ett tips så man sparar mjölk
 

Jonken

Well-known member
Du menar för att öva?

Ja, har inte känt att det är särskilt hjälpsamt att skumma vatten med en droppe diskmedel. Kanske som det första man gör innan man vet hur ångröret fungerar, men det är ju lättare att skumma diskvattnet än riktig mjölk. Är tanken att man ska hälla det över sin espresso sen också för att öva mönster?
 

iceaway

Well-known member
Jag har testat med vatten och diskmedel men upplever att det är betydligt enklare att få till än med riktig mjölk. Men jag får nog ge det lite tid och övning helt enkelt, så ska det väl sätta sig till slut.
 

svartvest

Well-known member
Givetvis är mjölk det bästa, men att börja med vatten och dropp diskmedel ger känslan hur man skall göra..
 

marranbarran

Active member
Det finns ju mängder av klipp men här är ett av en snubbe som jag tycker gör det bra genom att vara tydlig och begränsa alla parametrar, det handlar ju egentligen om att förstå hur man får till en bra spin på mjölken utan att krångla till det och sedan göra "så lite som möjligt" så blir det bra.

https://youtu.be/gTC3dJvwgUI

Han har ju även en beskrivande video av första stegen till "latte art" som är bra, kanalen är ju relativt ny men jag hoppas han fortsätter lägga upp fler klipp!
 

iceaway

Well-known member
Det finns ju mängder av klipp men här är ett av en snubbe som jag tycker gör det bra genom att vara tydlig och begränsa alla parametrar, det handlar ju egentligen om att förstå hur man får till en bra spin på mjölken utan att krångla till det och sedan göra "så lite som möjligt" så blir det bra.

https://youtu.be/gTC3dJvwgUI

Han har ju även en beskrivande video av första stegen till "latte art" som är bra, kanalen är ju relativt ny men jag hoppas han fortsätter lägga upp fler klipp!
Den där videon dök upp i mitt flöde häromdagen. Den är bra!

Sent from my HD1913 using Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Ja det är en bra video. Den tillför egentligen inget nytt men han sammanfattar bra och tydligt. Riktiga baristor får det ju verkligen att se lätt ut - hade en gäst med flera års erfarenhet som lyckades göra fin latte art med Brevilles absoluta instegsmodell där ångan pumpas ut i svaga stötar genom ett termoblock. Ganska stora bubblor men likt förbaskat en perfekt rosetta-tulpan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp